IBPP3/443-260/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-260/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) przystąpiło do realizacji zadania związanego z utworzeniem bazy kajakowej w U oraz organizacji spływów kajakowych na rzece T, polegającym na zakupie kajaków, wioseł i kapoków oraz organizacji dwóch spływów kajakowych dla młodzieży, jednego spływu dla przedstawicieli organizacji i zakładów pracy Gminy oraz jednego spływu rodzinnego. W ramach projektu sprzęt oraz uczestnicy spływów będą przewożeni z Ulanowa na miejsce rozpoczynania spływów. Na koniec projektu przewidziany jest piknik wszystkich uczestników organizowanych czterech spływów.

Na powyższe zadanie został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach programu PROW na lata 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Wniosek ten otrzymał dofinansowanie w wysokości 25 000 zł w tym podatek VAT, Wnioskodawca jest od października 2012 r. organizacją pożytku publicznego, jest zarejestrowane jako płatnik podatku VAT, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i nie ma możliwości odzyskania ww. podatku.

Ponadto pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że Stowarzyszenie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny (rejestracja nastąpiła z uwagi na wymóg po spełnieniu którego mogła w przeszłości otrzymać zagraniczne środki pomocowe.) Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawione na Wnioskodawcę.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów (zakupiony sprzęt będzie udostępniony całkowicie nieodpłatnie, uczestnicy spływów kajakowych nie będą wnosili żadnych opłat za udział w spływach, udział w pikniku będzie nieodpłatny, przewóz na miejsce rozpoczęcia spływu będzie nieodpłatny).

Wnioskodawca wyjaśnił także, że nazwa projektu będącego przedmiotem wniosku to: "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "..." Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 kwietnia 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Wskazać w tym miejscu wypada, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do postanowień art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. "...". Projekt polega na na zakupie kajaków, wioseł i kapoków oraz organizacji dwóch spływów kajakowych dla młodzieży, jednego spływu dla przedstawicieli organizacji i zakładów pracy Gminy oraz jednego spływu rodzinnego.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny (rejestracja nastąpiła z uwagi na wymóg po spełnieniu którego mogła w przeszłości otrzymać zagraniczne środki pomocowe.) Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawione na Wnioskodawcę. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów (zakupiony sprzęt będzie udostępniony całkowicie nieodpłatnie, uczestnicy spływów kajakowych nie będą wnosili żadnych opłat za udział w spływach, udział w pikniku będzie nieodpłatny, przewóz na miejsce rozpoczęcia spływu będzie nieodpłatny).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania nabytych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl