IBPP3/443-260/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-260/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zmiany NIP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zmiany NIP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od listopada 2008 r. jedynym udziałowcem jest Gmina. Wnioskodawca obecnie zajmuje się wyłącznie budową kanalizacji sanitarnej w Gminie (85% z dotacji unijnych, 15% wkład własny). Ponadto Spółka stara się o zwrot podatku VAT z tytułu wykonywanych robót inwestycyjnych oraz bieżących wydatków tj. dzierżawa lokalu, zużycia energii elektrycznej, wody, wywozu nieczystości płynnych itp. Wnioskodawca nadmienia, że Spółka od początku swojej działalności nie uzyskiwała żadnych przychodów. Pierwsze przychody przewidywane są po zakończeniu inwestycji tj. około września 2010 r. Wnioskodawca planuje przejęcie całego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w której również jedynym udziałowcem jest Gmina. ZGKiM Sp. z o.o. uzyskuje przychody z wykonywanej działalności, jest także płatnikiem podatku VAT, posiada majątek trwały i obrotowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy włączenie do spółki Wnioskodawcy ZGKiM powoduje, że Wnioskodawca będzie musiał zmienić NIP, czy też pozostanie dotychczasowy NIP.

Zdaniem Wnioskodawcy, NIP w wymienionej sytuacji nie ulega zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

Stosownie do art. 5 ust. 3 i 4 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1.

w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2.

w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych - dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom;

3.

w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności.

Informacje dotyczące aktualizacji danych, zawarte zostały w art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4, z zastrzeżeniem ust. 1c:

1.

wymienieni w art. 6 ust. 1 - nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych (podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego);

2.

wymienieni w art. 6 ust. 2-7 - nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych, z zastrzeżeniem ust. 1a (m.in. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych);

3.

wymienieni w art. 6 ust. 8 - wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku (podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin).

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy przedsiębiorcy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

W myśl art. 12 ust. 2 w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

Z cyt. wyżej art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynika, iż NIP nadany podatnikowi (funkcjonującemu w skonkretyzowanej formie organizacyjno-prawnej) nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wskazanych przypadków, tj.:

* przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa,

* przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,

* przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową,

* przekształcenie spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Wskazane powyżej przypadki stanowią jednocześnie wyjątek od zasady, iż dla powstania obowiązku i jednocześnie uprawnienia do posługiwania się określonym numerem NIP po stronie konkretnego podmiotu potrzebne jest wydanie decyzji o nadaniu NIP. W takich bowiem przypadkach, związanych ściśle z sukcesją praw i obowiązków nie tylko wynikających z przepisów prawa podatkowego, powyższy obowiązek (uprawnienie powstaje z mocy samego prawa (w momencie dojścia do skutku przekształcenia, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o NIP).

Jednocześnie z art. 12 ust. 2 ustawy o NIP jednoznacznie wynika, iż - z wyjątkiem ww. przypadków, wskazanych w art. 12 ust. 1 tej ustawy - decyzja o nadaniu NIP wygasa, w przypadku ustania bytu prawnego podatnika.

Tym samym - odnosząc się do sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę - w przypadku przejęcia całego przedsiębiorstwa spółki z o.o. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przez Wnioskodawcę - spółka z o.o., na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) mają miejsce następujące skutki prawne

1.

uprzednia decyzja o nadaniu NIP Wnioskodawcy pozostaje w obiegu prawnym, bowiem nie dochodzi do ustania bytu prawnego Wnioskodawcy w rozumieniu zarówno ww. przepisów ustawy o NIP, jak i przepisów prawa handlowego (nie następuje wykreślenie tej spółki z rejestru handlowego);

2.

uprzednia decyzja o nadaniu NIP Spółce z o.o. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nie może natomiast pozostać w obiegu prawnym, bowiem w tym przypadku ma miejsce ustanie bytu prawnego powyższego podmiotu w rozumieniu zarówno ww. przepisów ustawy o NIP, jak i przepisów prawa handlowego (następuje wykreślenie tej spółki z rejestru handlowego).

Tak więc mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako Spółka przejmująca Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, nie będzie musiała zmieniać dotychczasowego nr NIP.

Należy jednak zauważyć, iż w przypadku gdy wystąpi zmiana danych w dotychczasowym zgłoszeniu identyfikacyjnym, na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek, o którym mowa w art. 9 ww. ustawy, tj. aktualizacji danych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna w zakresie rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz prawa do odliczenia podatku VAT została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl