IBPP3/443-251/07/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-251/07/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu "Stypendia dla studentów w powiecie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu "Stypendia dla studentów w powiecie".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat N. w latach 2004/2005 realizował projekt "Stypendia dla studentów w powiecie" współfinansowany Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa. Projekt "Stypendia dla studentów w powiecie" realizowany był od 25 sierpnia 2004 r. do 21 grudnia 2005 r. Wartość projektu wynosiła 248 000,00 PLN. Grupę Beneficjentów Ostatecznych stanowili studenci, młodzież pochodząca z rodzin ubogich z terenu Powiatu. Wsparciem zostało objętych 160 studentów.

Nad prawidłową realizacją projektu czuwał koordynator projektu zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez Powiat, współpracowała z nim księgowa pracująca na podstawie umowy zlecenia. Projekt zakładał zakup materiałów biurowych niezbędnych do jego realizacji: papier do ksera, segregatory, zeszyty, długopisy.Celem głównym projektu było ułatwienie młodzieży najuboższej dostępu do dokształcenia na poziomie wyższym, a tym samym wzrost samooceny i własnej wartości. Wsparcie w ramach projektu realizowane było poprzez pomoc finansową polegającą na wypłacie stypendium przez okres 10 miesięcy w wysokości 162,66 zł miesięcznie. Pieniądze były przelewane na konta wskazane przez stypendystów. Beneficjenci Ostateczni byli zobowiązani do przedkładania zaświadczeń z uczelni o zaliczeniu semestru bądź o przerwaniu studiów. W przypadku gdy student przerywał udział w projekcie (nie zaliczył semestru, przerwał studia) na jego miejsce wchodziła osoba z listy rezerwowej wyznaczona przez Komisję Stypendialną Wszelkie czynności związane z otrzymaniem i realizacją wsparcia były bezpłatne dla studentów (złożenie i rozpatrzenie wniosku stypendialnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia projektu, tj. do 31 grudnia 2010.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma, i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Starostwo Powiatowe na mocy Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. wykonuje zadania Powiatu. Powiat jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiałaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku. Ponadto działania realizowane w ramach przedmiotowego projektu prowadzone były jako działalność edukacyjna, która jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat zrealizował projekt "Stypendia dla studentów w powiecie" w zakresie zadań własnych związanych z edukacją publiczną, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa. W ramach tego projektu Podatnik zakupił materiały biurowe niezbędne do realizacji projektu oraz dokonał wypłaty stypendiów dla studentów, tj. czynności niespełniających warunków do uznania ich za czynności podlegające opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych ww. wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego zadania.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl