IBPP3/443-248/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-248/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystania alkoholu etylowego nabytego z zapłaconą akcyzą do produkcji wyrobu nieakcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystania alkoholu etylowego nabytego z zapłaconą akcyzą do produkcji wyrobu nieakcyzowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 maja 2011 r., znak: IBPP3/443-248/11/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na pozyskiwaniu materiałów wyjściowych do produkcji substancji czynnych w zakładzie technicznym. W związku z możliwością wprowadzenia nowego etapu produkcyjnego będzie używany alkohol etylowy. Sprawy związane z akcyzą są dla Wnioskodawcy nowe i stąd pytanie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polegająca na pozyskiwaniu materiałów wyjściowych do produkcji substancji czynnych nie prowadzi do powstania wyrobów zawierających w swym składzie alkohol (substancja czynna nie powinna zawierać alkoholu, a jeśli zawiera to poniżej 1% rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu i jest on traktowany jako zanieczyszczenie).

2.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność z wykorzystaniem alkoholu etylowego nie prowadzi do powstania innego wyrobu akcyzowego.

3.

Nabycie alkoholu etylowego dokonywane jest w procedurze z zapłaconą akcyzą.

4.

Alkohol etylowy wykorzystywany będzie do procesu technologicznego polegającego na wytrąceniu z roztworu glikozoaminoglikanów heparyny sodowej. Odzyskiwanie alkoholu etylowego polegać będzie na tym, iż osad heparyny będzie odsączany, natomiast przesącz zawierający pozostałe glizoaminoglikany oraz alkohol etylowy poddawany będzie destylacji w celu oddzielenia alkoholu etylowego, który następnie będzie wykorzystywany ponownie do kolejnego wytracania heparyny.

5.

Przedmiotem interpretacji indywidualnej będą przepisy o podatku akcyzowym.

6.

Alkohol nabywany będzie posiadał kod CN 2207 i rzeczywistą objętościową moc 95-96%.

7.

Powstały alkohol etylowy podczas odzyskiwania będzie posiadał kod CN 2207 oraz rzeczywistą objętościową moc na poziomie 90-95%.

8.

W wyniku przeprowadzanego procesu chemicznego nie nastąpi zwiększenie ilości odzyskanego alkoholu w stosunku do alkoholu nabytego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli do procesów chemicznych, które Wnioskodawca będzie przeprowadzać w swojej firmie z udziałem alkoholu etylowego zakupionego z akcyzą, jak również w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie chciał go odzyskiwać w trakcie procesu do ponownego wykorzystania do przeprowadzanych procesów chemicznych w swojej firmie, jest on zobligowany do wprowadzenia szczególnych zaleceń związanych z ustawą o podatku akcyzowym, takich jak:

* zgłoszenie takiej działalności w Urzędzie Celnym,

* założenie składu podatkowego,

* szczególnego nadzoru nad procesem ze strony urzędników celnych,

* wprowadzenie specjalnej dokumentacji do wykorzystania i odzysku alkoholu przy przeprowadzanych z nim procesach.

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas spotkania z kierownikiem Urzędu Celnego, które odbyło się 1 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał wstępne informacje w formie ustnej, z których wiadomo Wnioskodawcy, iż przy zakupie alkoholu etylowego z akcyzą nie musi wprowadzać szczególnych działań o które pyta.

Jednak Wnioskodawca nie uzyskał w Urzędzie Celnym odpowiedzi w formie pisemnej, która byłaby dla Wnioskodawcy wiążąca.

Dodatkowo w piśmie z dnia 23 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż uważa, że w przypadku Wnioskodawcy nie powinna być naliczana akcyza, gdyż Wnioskodawca nie będzie produkować alkoholu, ale go tylko odzyskiwać i wykorzystywać ponownie do kolejnych procesów chemicznych dla zmniejszenia kosztów produkcji. Wnioskodawca nie będzie produkować również nowego produktu zawierającego alkohol jak i nie nastąpi zwiększenie ilości odzyskanego alkoholu w stosunku do alkoholu nabytego. Należy również mieć na uwadze, iż alkohol zostanie nabyty w procedurze z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą", określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Ponadto w pozycjach Nr 17, Nr 18 oraz Nr 43 Załącznika Nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych" do wyrobów akcyzowych zaliczono określone kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone; określone kodem CN 2208 alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe oraz - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie zaś z art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nabywa alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą w celu prowadzenia działalności polegającej na pozyskiwaniu materiałów wyjściowych do produkcji substancji czynnych w zakładzie technicznym. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polegająca na pozyskiwaniu materiałów wyjściowych do produkcji substancji czynnych nie prowadzi do powstania wyrobów zawierających w swym składzie alkohol (substancja czynna nie powinna zawierać alkoholu, a jeśli zawiera to poniżej 1% rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu i jest on traktowany jako zanieczyszczenie). Alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą wykorzystywany będzie do procesu technologicznego polegającego na wytrąceniu z roztworu glikozoaminoglikanów heparyny sodowej.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność z wykorzystaniem alkoholu etylowego nie prowadzi do powstania innego wyrobu akcyzowego.

W trakcie procesu produkcji wyrobu nieakcyzowego zużywany alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą będzie odzyskiwany. Odzyskiwanie alkoholu etylowego polegać będzie na tym, iż osad heparyny będzie odsączany, natomiast przesącz zawierający pozostałe glizoaminoglikany oraz alkohol etylowy poddawany będzie destylacji w celu oddzielenia alkoholu etylowego, który następnie będzie wykorzystywany ponownie do kolejnego wytracania heparyny. Alkohol nabywany z zapłaconą akcyzą będzie posiadał kod CN 2207 i rzeczywistą objętościową moc 95-96%. Powtórnie pozyskiwany w ramach produkcji wyrobu nieakcyzowego alkohol będzie posiadał kod CN 2207 oraz rzeczywistą objętościową moc na poziomie 90-95%. W wyniku przeprowadzanego procesu chemicznego nie nastąpi zwiększenie ilości odzyskanego alkoholu w stosunku do alkoholu nabytego z zapłaconą akcyzą.

Wnioskodawca wskazał również, iż nie będzie produkować alkoholu, ale go tylko - w danym cyklu produkcyjnym - odzyskiwać i wykorzystywać ponownie do wytrącania heparyny dla zmniejszenia kosztów produkcji.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż skoro czynność odzyskiwania alkoholu etylowego, nabytego z zapłacona akcyzą, w trakcie procesu do ponownego wykorzystania do przeprowadzanych procesów chemicznych nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 93 ust. 2 ustawy to działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Innymi słowy opisane we wniosku czynności związane z nabyciem i wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą do wyprodukowania przez Wnioskodawcę wyrobu nieakcyzowego objętego wnioskiem nie będą opodatkowane akcyzą.

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W przedmiotowej sprawie istotną okolicznością jest fakt, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność - z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą - nie prowadzi do powstania innego wyrobu akcyzowego. Skoro zatem przedmiotem produkcji nie są wyroby akcyzowe, Wnioskodawca nie musi się rejestrować na potrzeby podatku akcyzowego, ponieważ produkcja (i sprzedaż) wyrobów nieakcyzowych, o których mowa we wniosku nie są czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W konsekwencji, w związku z tym, że przedmiotowe czynności związane z nabytym z zapłaconą akcyzą alkoholem etylowym będą wyłączone z opodatkowania podatkiem akcyzowym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zgłoszenie takiej działalności w Urzędzie Celnym, założenia składu podatkowego, jak również objęcia procesu kontrolą ze strony urzędników celnych i wprowadzenia specjalnej dokumentacji dla potrzeb podatku akcyzowego przy przeprowadzanych procesach związanych z produkcją wyrobu nieakcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl