IBPP3/443-247/07/KP - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym sprzedaży koncentratów i płynów do mycia oraz spryskiwania szyb i reflektorów, oznaczonych symbolem PKWiU 24.66.33-50.00, wyprodukowanych w latach 2005-2006.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-247/07/KP Opodatkowanie podatkiem akcyzowym sprzedaży koncentratów i płynów do mycia oraz spryskiwania szyb i reflektorów, oznaczonych symbolem PKWiU 24.66.33-50.00, wyprodukowanych w latach 2005-2006.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży koncentratów i płynów do mycia i spryskiwania szyb i reflektorów samochodowych klasyfikowanych do symbolu PKWiU 24.66.33-50.00, które zostały wyprodukowane w 2005 i 2006 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży koncentratów i płynów do mycia i spryskiwania szyb i reflektorów samochodowych klasyfikowanych do symbolu PKWiU 24.66.33-50.00, które zostały wyprodukowane w 2005 i 2006 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zakupił koncentraty i płyny do mycia i spryskiwania szyb i reflektorów samochodowych klasyfikowanych do symbolu PKWiU 24.66.33-50.00. W składzie surowcowym tych wyrobów występuje alkohol etylowy skażony zgodnie z przepisami obowiązującymi w czasie produkcji tych wyrobów. Wyroby te objęte są 0 stawką podatku akcyzowego. Spółka zamierza dokonywać sukcesywnego zakupu ww. wyrobów, które zalegają w magazynie jej kontrahenta w celu dalszej ich odsprzedaży. Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży tych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy ww. wyroby, wyprodukowane w 2005 r. i w 2006 r. zawierające alkohol etylowy skażone jednym środkiem skażającym, wprowadzone do obrotu po dniu 24 listopada 2007 r. (data wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) będą objęte 0 stawką podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. wyroby "A." zawierające w swoim składzie alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 31, poz. 353 z późn. zm.), powinny być objęte 0 stawką podatku akcyzowego, nawet jeśli będą wprowadzone do obrotu po dniu 24 listopada 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1). Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy.

W poz. 29 załącznika nr 2 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 24.66.33-50 środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy. W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) określono stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. Wyroby o symbolu PKWiU 24.66.33-50 nie zostały wymienione w poz. od 1 do 28 ww. załącznika. Tym samym zgodnie z brzmieniem poz. 29 przedmiotowego załącznika, stosuje się dla nich stawkę podatku akcyzowego 0 (stawka 0).

Jednakże zgodnie z art. 72 ust. 1 ww. ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W związku z powyższym Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), na mocy którego przepisami § 18 ust. 1 pkt 2 i 2a (w brzmieniu obowiązującym od 24 listopada 2007 r.) zwolnił od akcyzy alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi z wyłączeniem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN; używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

a.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo

b.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 ???179; na 100 ???179; 100 % alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 ???179; na 100 ???179; 100 % alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z późn. zm.):

-

octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 ???179; na 100 ???179; 100 % alkoholu etylowego albo

-

benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 ???179; 100 % alkoholu etylowego.

Powyższe przepisy mają zastosowanie do wyrobów wyprodukowanych od dnia 24 listopada 2007 r. Alkohol etylowy skażony niezgodnie z ww. wymogami nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego i w stosunku do takiego wyrobu stosowana będzie podstawowa stawka przewidziana dla alkoholu etylowego nieskażonego w wysokości 4550 zł.Natomiast wyroby wyprodukowane przed 24 listopada 2007 r., znajdujące się w sklepach i magazynach, nie podlegają cyt. wyżej przepisom § 18 ust. 1 pkt 2 i 2a ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 24 listopada 2007 r. W stosunku do tych wyrobów obowiązują dotychczasowe rozwiązania prawne, tj. ww. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 23 listopada 2007 r.

W związku z powyższym wymienione we wniosku wyroby akcyzowe, klasyfikowane do symbolu PKWiU 24.66.33-50.00, wyprodukowane w latach 2005 i 2006, jeśli spełniają wymogi skażenia alkoholu etylowego określone w przepisach ww. rozporządzenia Ministra Finansów obowiązujących do dnia 23 listopada 2007 r., będą objęte przy sprzedaży 0 stawką podatku akcyzowego.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego oraz sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Określenie zakresu ww. czynności podlegających akcyzie, nie oznacza jednak, że akcyza jest podatkiem wielofazowym, pobieranym na każdym szczeblu obrotu. Artykuł 4 ust. 5 ww. ustawy określa jednofazowość akcyzy stanowiąc, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy związku z wykonywaniem jednej z ww. czynności, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Oznacza to, iż zakup, a następnie dalsza odsprzedaż wyrobów opisanych w ww. wniosku, nie będą powodowały powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym u Wnioskodawcy, z uwagi na to, że obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do tych wyrobów powstał u producenta.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl