IBPP3/443-245/07/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-245/07/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ten jest wpisany na listę projektów indywidualnych programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Celem projektu jest poprawa warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej. Termin realizacji ww. projektu: III kw. 2007 r. - II kw. 2010 r.We wrześniu 2007 r. została podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji projektu, tj. programu funkcjonalno-użytkowego, studium wykonalności, oceny oddziaływania na środowisko, wniosku o dofinansowanie.Beneficjentem projektu jest Gmina.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 30 ha. Projekt będzie realizowany w dwóch fazach:

* etap przygotowania projektu w latach 2007 - 2008 (w trakcie realizacji),

* etap inwestycyjny w latach 2009 - 2010.

W ramach przygotowania projektu zostanie jeszcze wykonana kompletna dokumentacja techniczna wraz z kosztorysami.Etap inwestycyjny, który rozpocznie się w 2009 r. obejmuje następujące prace:

* roboty ziemne,

* budowę kompleksowego uzbrojenia terenu: budowę dróg wewnętrznych wraz z chodnikami i oświetleniem na terenach inwestycyjnych, budowę sieci wodociągowej, budowę sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowę sieci energetycznej (koszt wykonania po stronie zakładu energetycznego), budowę sieci gazowej (koszt wykonania po stronie zakładu gazowego), budowę placu manewrowego na terenach inwestycyjnych, budowę dróg dojazdowych wraz z chodnikami i oświetleniem (poza terenami inwestycyjnymi).

Wszystkie media zostaną doprowadzone do terenów inwestycyjnych w ciągach komunikacyjnych przebiegających wewnątrz terenów inwestycyjnych, dzięki czemu potencjalny przedsiębiorca będzie miał możliwość podłączenia się do wszystkich planowanych sieci. Tereny inwestycyjne będące w środku pomiędzy drogami i sieciami zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży (ewentualnie dzierżawy). Sfinalizowanie tej sprzedaży nastąpi w III kw. 2010 r. (po rzeczowym zakończeniu inwestycji).W ww. projekcie każdy potencjalny przedsiębiorca będzie mógł sam zdecydować o powierzchni terenu jaki chce zakupić, o konfiguracji i charakterystyce produkcji (która wiąże się z budową hal produkcyjnych wraz z zapleczem techniczno-sanitarnym), którą rozwinie we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina sprzedając tereny inwestycyjne ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu w całości lub w części.

Czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej dróg, które znajdują się poza obrębem terenów inwestycyjnych, dokumentacji projektowej i technicznej oraz kosztów działań informacyjno-promocyjnych związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. Z założeń przedmiotowego projektu wynika, że Gmina będzie sprzedawać działki objęte projektem (czyli ok. 30 ha) przedsiębiorcom w celu realizacji przez nich określonej działalności gospodarczej. Sprzedaż nieruchomości w celach budowlanych opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że Gmina jako beneficjent będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, którym służyć będą poniesione przez beneficjenta wydatki związane z realizacją projektu-czyli Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przez nią przy nabywaniu towarów i usług związanych z realizacją projektu.Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy podatek naliczony związany z realizacją ww. projektu podlega odliczeniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Powyższe oznacza, że dostawa towarów (w tym przypadku gruntów) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem Gmina w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towarów, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wyrażona w art. 86 ww. ustawy zasada potrącalności podatku naliczonego jest pojmowana możliwie jak najszerzej i znajduje zastosowanie także w odniesieniu do podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które spowodowały, iż podatnik mógł, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonywać czynności opodatkowane.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabywa towary i usługi związane z przygotowaniem i uzbrojeniem terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 30ha, które to tereny zostaną w przyszłości sprzedane lub wydzierżawione z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej przez przyszłych nabywców lub dzierżawców. Przy czym każdy z potencjalnych nabywców będzie sam decydował o charakterystyce produkcji, którą będzie wykonywał na ww. terenach nabytych lub wydzierżawionych od Wnioskodawcy. W związku z tym rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej związany będzie z poniesieniem przez potencjalnego nabywcę lub dzierżawcę nakładów na budowę hal produkcyjnych wraz z zapleczem techniczno-sanitarnym. Sprzedaż lub dzierżawa ww. terenów inwestycyjnych będzie odbywała się na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, iż Gmina zamierza dokonać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług dzierżawy, w rozumieniu cyt. wyżej art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy, której przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę. Dokonując tych czynności, na podstawie umów cywilnoprawnych, Gmina będzie występowała jako podatnik podatku od towarów i usług i nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Ponadto oferowane na sprzedaż lub dzierżawę grunty są gruntami przeznaczonymi pod zabudowę. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem w ww. sytuacji sprzedaż ww. terenów będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Również dzierżawa ww. gruntów przeznaczonych pod zabudowę stanowiąca odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku dla ww. czynności, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, będzie wynosiła 22%.

Natomiast w odniesieniu do infrastruktury towarzyszącej w postaci dróg dojazdowych, wodociągów, kanalizacji, sieci energetycznych, położonych poza ww. terenami inwestycyjnymi stwierdzić należy, iż każdy związek, zarówno bezpośredni jak i pośredni, ze sprzedażą opodatkowaną, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko bowiem wówczas będzie możliwa jego realizacja.Opisana w ww. wniosku infrastruktura jest niezbędna w związku z planowaną sprzedażą i dzierżawą terenów inwestycyjnych. Służyć ma ona bowiem potencjalnym nabywcom ww. terenów w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej na tych terenach. W związku z powyższym podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową ww. infrastruktury towarzyszącej podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl