IBPP3/443-240/13/AŚ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawianych na rzecz urzędu gminy w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-240/13/AŚ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach wystawianych na rzecz urzędu gminy w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. organu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) w latach 2007-2010 z własnych środków zrealizowała projekt pn. "...".

Gmina ubiegała się o dofinansowanie ww. projektu ze środków "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013", w naborze czerwiec 2008 rok.

Gmina wówczas nie otrzymała dofinansowania lecz projekt znalazł się na liście rezerwowej. W dniu 17 stycznia 2013 r. projekt ten został wybrany do dofinansowania.

W związku z powyższym obecnie Gmina przygotowuje dokumenty w celu przedstawienia ich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa, w celu podpisania umowy o dofinansowanie zadania.

Jednym z niezbędnych dokumentów do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim, jest informacja czy Gmina, jako beneficjent ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach zrealizowanego projektu.

Gmina w okresie, w którym projekt był realizowany, tj. w latach 2007 - 2010 nie była zgłoszona jako podatnik podatku VAT.

W imieniu Gminy jako podatnik podatku VAT występowała jednostka "Urząd Gminy", która w dniu 30 stycznia 1997 r. uzyskała Numer Identyfikacji Podatkowej.

Faktury wystawiane w ramach realizowanego projektu pn. "...", wystawiane były na jednostkę "Urząd Gminy", posiadającą NIP.

W celu uporządkowania statusu podatnika w dniu 7 lipca 2010 r., zostało złożone w Urzędzie Skarbowym, zgłoszenie aktualizacyjne NIP - 2, w celu zmiany nazwy podatnika.

Dokonano zmiany nazwy podatnika z "Urząd Gminy" na "Gmina", tym samym Gmina utrzymała dotychczasowy NIP, zaś jednostce "Urząd Gminy" nadano nowy NIP. Z chwilą dokonania zmiany nazwy podatnika faktury wystawiane są na podatnika "Gmina".

Gmina realizując ww. projekt pn. "...", nie odliczyła podatku VAT, ponieważ rozbudowany w ramach projektu budynek gimnazjum, nie służy działalności opodatkowanej, gdyż jest w całości wykorzystywany na realizację zadań własnych gminy z zakresu oświaty.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu "..." nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując projekt pn. "...", postąpiła prawidłowo nie dokonując odliczenia naliczonego podatku VAT, mając na względzie przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi tylko w przypadku, gdy zakup towarów lub usług związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało Mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", gdyż rozbudowany budynek gimnazjum nie służy działalności opodatkowanej i jest w całości wykorzystywany na realizację zadań własnych gminy z zakresu oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (miasta). Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2007-2010 z własnych środków zrealizowała projekt pn. "...".

Gmina realizując ww. projekt pn. "...", nie odliczyła podatku VAT, ponieważ rozbudowany w ramach projektu budynek gimnazjum, nie służy działalności opodatkowanej, gdyż jest w całości wykorzystywany na realizację zadań własnych gminy z zakresu oświaty.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu "..." nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę.

Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl