IBPP3/443-24/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-24/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 26 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-24/14/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej ustanowiła Decyzją nr 1639/2006/WE z dnia 24 października 2006 r. "..." (...), przewidujący realizację działań wspierających innowacyjność (w szczególności technologii ekologicznych), rozwój i zastosowanie ICT oraz rozwój i promowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii (inteligentnej energii) również w sektorze transportu.

W ramach programu ramowego CIP wyodrębniono trzy programy szczegółowe:

1. Program...;

2. Program...;

3....

W ramach 3-go Programu Szczegółowego (...) wyodrębniono projekt... - "...", który realizowany jest we współpracy międzynarodowej, a którego partnerem jest... (zwana dalej Uczelnią lub Wnioskodawcą) - Katedra... na Wydziale.

Projekt został przyjęty do realizacji przez Wnioskodawcę z datą podpisania umowy dnia 29 kwietnia 2011 r. w... (zwanej dalej Umową). Umowa została podpisana pomiędzy Agencją... działającą na podstawie upoważnienia Komisji Europejskiej (zwanej dalej Agencją), a 17 partnerami z A., P., S., W. oraz W. Liderem projektu jest I. z siedzibą w R., we W. Wnioskodawca jest liderem lokalnym projektu, w którym ze strony Polski biorą udział również: Sp. z o.o. oraz P. S.A. z W. Na podstawie ww. umowy Agencja przyznała partnerom grant na realizację projektu pod nazwą. Realizując projekt każdy z partnerów działa na własną odpowiedzialność.

Zakres tematyczny projektu B. dotyczy możliwości wykorzystania biometanu (biogazu o wysokiej zawartości metanu) jako paliwa w transporcie publicznym i prywatnym. Projekt składa się z siedmiu podzadań (W. P.), które realizowane są równolegle przez cały okres trwania projektu. Okres realizacji zadań w ramach projektu obejmuje 36 miesięcy: 2 maja 2011 r. - 30 kwietnia2014 r.

Projekt podejmuje kompleksowe zagadnienia związane z pozyskiwaniem surowców do produkcji biometanu (oczyszczonego biogazu o wysokiej zawartości metanu), technologie produkcji, oczyszczanie i wzbogacanie biogazu oraz jego dystrybucję, czyli wszystkie ogniwa tzw. łańcucha biometanu (waste to wheel), ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wykorzystania biometanu jako paliwa w transporcie samochodowym. W ramach projektu przeprowadzone zostaną przez Wnioskodawcę następujące badania:

I.analiza warunków rozwoju produkcji biogazu w M. obejmująca:

II.analiza możliwości wtłaczania biogazu do krajowej sieci gazowniczej wraz ze wskazaniem niezbędnych standardów jakości dla biometanu w zależności od systemu jego dystrybucji;

III.analiza techniczna różnych rozwiązań magazynowania gazu w pojazdach samochodowych oraz możliwości przystosowania różnych typów silników do paliwa biometanowego;

IV.analiza istniejącej infrastruktury, sieci dystrybucji, rozwiązań technicznych związanych z magazynowaniem oraz dostosowaniem pojazdów i silników samochodowych do paliwa CNG, a także analiza rynku użytkowników tego paliwa;

V.Ważnymi elementami łańcucha biometanu są małe i średnie przedsiębiorstwa, które mogą brać udział we wszystkich etapach jego produkcji, dystrybucji oraz wykorzystania tego biopaliwa, co wpisuje się w założenia społeczno-środowiskowej polityki Unii Europejskiej. Efektem realizacji projektu będzie utworzenie platformy w postaci sieci interesariuszy, umożliwiającej wymianę informacji i doświadczeń dla podmiotów zainteresowanych rozwojem rynku biometanu, szczególne w kontekście jego wykorzystania jako paliwa w transporcie.

Rezultaty projektu zostaną rozpowszechnione wśród głównych grup docelowych i kluczowych uczestników łańcucha biometanu w Polsce. Projekt ma za zadanie wskazanie rozwiązań, które przyczynią się do zniesienia barier legislacyjnych, ekonomicznych oraz technicznych i tym samym umożliwią realizację inwestycji w zakresie poszczególnych ogniw łańcucha biometanu. Dlatego też, opracowanie wielokierunkowych, specjalistycznych analiz jest niezbędne dla rozwoju rynku biometanu w Polsce, co przyczynić się powinno do wykorzystania jego potencjału i poprawy jakości środowiska i życia człowieka zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego. Jedną z najistotniejszych potrzeb rozwoju rynku biogazu w Polsce jest realizacja rozwiązań indywidualnych, dopasowanych do warunków lokalnych, w których często instalacja produkująca biogaz będzie zintegrowana z pozostałymi ogniwami łańcucha biogazu/biometanu. Zapewnienie wysokich standardów funkcjonowania instalacji jest kluczem do uzyskania akceptacji i przychylności społeczności lokalnej.

Realizacja projektu B. zakłada wykonanie kolejnych siedmiu tematycznych pakietów roboczych (W. P.), czyli zadań badawczo-naukowych, w których każdy z partnerów ma do wykonania konkretną pracę.

I.Pakiet roboczy WP1 - Zarządzanie Projektem

Pakiet WP1 obejmuje m.in.:

* prowadzenie biura projektu, kontakt z Komisją Europejską kontakt dotyczący wszelkich inicjatyw związanych z realizacją projektu, stronami projektu i zainteresowanymi udziałem w projekcie;

* koordynację techniczną projektu, monitoring postępu projektu obejmujący realizację celów projektu w założonych terminach;

* administrację i finansowe zarządzanie projektem, przygotowanie sprawozdań merytorycznych i finansowych, zapewnienie założonych standardów jakości;

* planowanie oraz koordynację zadań umożliwiającą osiągnięcie celów projektu, opracowanie Raportu Końcowego z realizacji projektu.

II.Pakiet roboczy WP2 - Utworzenie Sieci Interesariuszy i Transferu Wiedzy

Zadanie ma na celu ciągłą stymulację pełnego łańcucha biometanu (decydenci, przedsiębiorcy, przemysł, społeczeństwo obywatelskie) poprzez organizację regularnych spotkań informacyjnych, otwartych konferencji mających na celu zainteresowanie społeczeństwa ideą projektu oraz pobudzenie rynku biometanu. Pozostałe zadania do wykonania:

* stała współpraca z członkami sieci w zakresie konsultacji i opiniowania zadań realizowanych w ramach projektu, przygotowanie 4 spotkań sieci interesariuszy - otwartych seminariów;

* opracowanie Raportu Końcowego przez członków Sieci regionalnych i ponadregionalnych, zawierającego wnioski końcowe od poszczególnych stron projektu.

III.Pakiet roboczy WP3 - Produkcja biogazu i jego uszlachetnianie

Celem zadania jest także określenie potencjału produkcji biometanu dla każdego z uczestniczących w projekcie regionów, określenie możliwości produkcji, analiza istniejących technologii i innowacyjności rozwiązań w zakresie pozyskiwania substratów, komponowanie ich mieszanek oraz technologii oczyszczania biogazu. Tematyka zadania obejmuje etapy od produkcji biogazu, aż do wytworzenia biometanu. Istotnymi zagadnieniami analizy w ramach tego pakietu roboczego są: pozyskiwanie surowców, produkcja biogazu, jego oczyszczanie, uszlachetnianie (wzbogacanie), oraz zagospodarowanie pozostałości pofermentacyjnych z procesu. Do istotnych zagadnień należą również: analiza opłacalności inwestycji biogazowych, ocena stabilności zaopatrzenia w surowce, a także metody zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów powstających na różnych etapach produkcji biogazu.

W ramach powyższego pakietu roboczego wykonywane są również następujące zadania:

a. Opracowanie szczegółowej strategii dla gospodarowania produktami resztkowymi (D3.6), zawierającej:

1. Charakterystykę rodzaju i parametrów technologicznych pozostałości (produktów resztkowych) z produkcji biogazu.

2. Ocenę parametrów produktów resztkowych z technologii produkcji biogazu w powiązaniu z danymi o dostępnych technikach zagospodarowania.

3. Uwarunkowania oraz ograniczenia prawne i środowiskowe zagospodarowania produktów resztkowych z produkcji biogazu w zależności od ich rodzaju i pochodzenia.

4. Technologie i metody ograniczenia zawartości substancji odżywczych (lub odzysku): azotu i fosforu, na szczeblu biogazowni oraz z wykorzystaniem technologii rolniczych.

b. Ocena możliwości w zakresie produkcji i uzdatniania biogazu w warunkach lokalnych dla M. (D.3.3).

c. Opracowanie informacyjnego biznesplanu dla biogazowni z uwzględnieniem warunków lokalnych, dostępu do substratów (odpady rolnicze i komunalne).

IV.Pakiet roboczy WP4 - Sieć dystrybucji i stacje tankowania biometanu

Zakres zadania obejmuje analizę zagadnień związanych z:

* siecią dystrybucji biometanu;

* możliwościami technicznymi wprowadzenia biometanu do sieci gazu ziemnego;

* usprawnieniem procedur przyłączy do sieci;

* porównaniem możliwości i standardów jakości dla różnych opcji zastosowania biometanu (bezpośrednie spalanie, wprowadzanie do sieci);

* oceną aspektów praktycznych, ekonomicznych i ekologicznych dystrybucji biometanu, szczególnie poprzez wprowadzanie do sieci, jako alternatywę do innych metod transportu: w postaci sprężonej lub płynnej;

* aspektami technicznymi, prawnymi, ekonomicznymi i ekologicznymi dotyczącymi stacji tankowania biometanu.

W ramach pakietu roboczego WP 4 wykonywane są również następujące zadania:

a. Określenie standardów jakości dla biometanu w zależności od systemu jego dystrybucji (D4.3):

* Analiza dostępnej infrastruktury: stacje tankowania, sieć gazowa;

* Wykorzystanie gazu naturalnego/biometanu w transporcie;

* Standardy jakości dla gazu naturalnego;

* Standardy jakości dla biometanu;

* Potrzeby i wyzwania związane z wprowadzeniem standardów jakości dla biometanu jako paliwa (w zależności od jego wykorzystania)

b. Opracowanie strategii rozwoju infrastruktury gazowych stacji paliw w M. (D4.4).

c. Opracowanie strategii rozwoju infrastruktury stacji tankowania biometanu oraz opracowanie biznesplanu dla budowy i eksploatacji stacji tankowania biometanu w M.

d. Opracowanie informacyjnego biznes planu budowy i funkcjonowania stacji tankowania pojazdów biometanem.

e. Opracowanie raportu podsumowującego działania w zakresie Pakietu Roboczego WP4.

V.Pakiet roboczy WP5 - Wykorzystanie biometanu jako paliwa w transporcie

Każdy z regionów partnerskich dąży do zwiększenia wykorzystania biometanu, jako paliwa w silnikach spalinowych, a także propagowania idei wykorzystania biometanu jako paliwa w innych regionach Europy. Pakiet WP5 ma na celu domknięcie łańcucha biometanu, także poprzez zainteresowanie i zachęcenie zarządzających flotami, nabywców oraz sprzedawców samochodów, do zwiększenia liczby pojazdów zasilanych biomatanem. Celem zadania jest także ocena możliwości technicznych zastosowania biometanu jako paliwa w silnikach pojazdów, wykorzystania innowacyjnych technologii w rozwiązaniach dotyczących magazynowania paliwa w różnych typach pojazdów. Celem tego Pakietu roboczego jest zbadanie potencjału w zakresie stosowania biometanu w pojazdach i upowszechnienie tej wiedzy w Europie. Głównym celem WP 5 jest zainteresowanie instytucji związanych z motoryzacją (sprzedawców, nabywców, producentów, dostawców, firm spedycyjnych i transportowych itd.) możliwością stosowania biometanu w środkach transportu i w przyszłości zwiększenia liczby takich pojazdów zarówno w regionach objętych projektem, jak i poza nim. Aby osiągnąć takie założenie konieczne jest przeprowadzenie badań w zakresie budowy silnika, wydajności spalania, technologii wykorzystania energii z biometanu w pojazdach różnego typu i o różnych gabarytach oraz opracowanie założeń w zakresie polityki zwiększania udziału tego typu pojazdów w rynku motoryzacyjnym, włączając w to analizę istniejących regulacji prawnych w aspekcie prawa zamówień publicznych, prawa podatków i opłat, a także w zakresie możliwości obniżenia wysokości opłat celnych i uproszczenia regulacji prawnych w całym wymienionym zakresie.

W ramach tego Pakietu wykonywane są również następujące zadania:

a. Ocena techniczna głównych dostępnych technologii silników gazowych (D5.3), zawierająca: szczegółową analizę wpływu biometanu i mieszanki biometanu z wodorem na nową generację silników na gaz naturalny,

* opis typowych metod uszlachetniania biogazu w zakresie zawartości cząstek stałych, tlenku węgla (IV), siarkowodoru, wodorku azotu (III), wody, tlenu, azotu i innych;

* ocenę technik uszlachetniania biogazu ze względu na wymagania silnikowe,

określenie wpływu biometanu na silniki nowej generacji (wydajność, korozja, stosowane materiały itp.); określenie wpływu biometanu i wodoru na silniki nowej generacji (wydajność, korozja, stosowane materiały itp.). elementy strategii rozwoju wykorzystania biometanu do celów transportowych w M.: analizę (studium) dotyczącą przyszłego rynku dla pojazdów zasilanych biometanem oraz tzw. paliwem podwójnym, przykłady wykorzystania biometanu i jego mieszanin z wodorem na warunki i bezpieczeństwo pracy silników spalinowych.

analizę SWOT dotyczącą stosowania skroplonego biometanu w pojazdach typu: ciężarówki, traktory, autobusy itp.

b. Opracowanie koncepcji strategii i polityki zwiększenia wykorzystania biometanu w pojazdach ze szczególnym uwzględnieniem M. oraz ocenę działań politycznych mających na celu zwiększenie wykorzystania biometanu w pojazdach

Celem projektu jest także porównanie rozwiązań tematycznie zawierających się w pakietach WP3, WP4 oraz WP5, stosowanych w regionach partnerskich w celu oceny możliwości ich implementacji w innych rejonach UE.

c. Opracowanie raportu podsumowującego działania w zakresie WP5.

VI.Pakiet roboczy WP6 - Ewaluacja projektu

Opracowanie raportu końcowego z ewaluacji projektu

VII.Pakiet roboczy WP7 - Upowszechnienie

Opracowanie, publikacja komunikatów prasowych, przygotowanie materiałów informacyjnych, folderów, newsletterów, organizacja konferencji podsumowującej projekt B.

Zgodnie z warunkami umowy prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać Uczelni oraz Partnerom Konsorcjum. Wyniki badań będą publikowane w czasopismach naukowych, prezentowane na konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych oraz udostępniane sieci interesariuszy. W czasie realizacji projektu, jak również w okresie 5 lat od jego zakończenia Uczelnia nie zamierza prowadzić działalności przyznającej korzyści finansowe, które mogłyby w jakikolwiek sposób wynikać z realizacji projektu.

W związku z realizacją projektu, w trakcie jego trwania dokonywane są następujące zakupy towarów i usług:

a.

usługi związane z organizacją podróży służbowych (sprzedaż biletów lotniczych, usługi noclegowe, usługi transportu);

b.

usługi związane z organizacją spotkań i konferencji (usługi gastronomiczne - cateringowe, usługi transportu, usługi noclegowe, usługi przewodnickie);

c.

usługi opracowania ekspertyz, badań rynku, analiz ekonomicznych (tematyka i zakres prac jest ściśle określony w harmonogramie przedmiotowym projektu);

d.

usługi pocztowe;

e.

usługi tłumaczeń;

f.

usługi wydruku.

Projekt nie przewiduje możliwości zakupów oprogramowania, aparatury ani innego sprzętu. Nie są nabywane żadne środki trwałe. Wszelkie usługi i towary niezbędne z punktu widzenia zapewnienia właściwych warunków realizacji przedmiotu tego projektu, są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, ponieważ efekty badań nie będą sprzedawane na zewnątrz i zostaną wykorzystane wyłącznie na cele opracowania raportów. Efekty realizacji projektu (doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach) będą udostępniane nieodpłatnie. W myśl postanowień Umowy Agencja uprawniona jest do przeprowadzenia audytu w sprawie sprawdzenia zgodności wykorzystania przyznanego grantu z postanowieniami umowy.

Realizacja projektu B. kończy się raportem, a efekty badań zrealizowane w ramach projektu będą ewentualnie wykorzystywane w działalności dydaktycznej Uniwersytetu i nie będą odsprzedawane na zewnątrz.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z 4 kwietnia 2014 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1. Wnioskodawca dokonuje/będzie dokonywał zakupów udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

2. Wnioskodawca indywidualnie realizuje część projektu przypadającą na niego w ramach konsorcjum:

a. zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę i nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów projektu. Zakupy dokumentowane są fakturami VAT, w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca.

b. Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom żadnych towarów ani usług.

3. Czynności podejmowane w celu realizacji Projektu nie są czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W przyszłości istnieje potencjalna możliwość wykorzystania rezultatów badań w działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Usługi edukacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę są bądź czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, bądź zwolnionymi z tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 25 ustawy. W związku z czym, w takiej sytuacji również nie będzie zachodził związek pomiędzy nabyciem towarów lub usług, a czynnościami opodatkowanymi.

4. Nie będzie zachodził związek między nabywanymi towarami i usługami z czynnościami opodatkowanymi VAT.

5. Celem i zamiarem Wnioskodawcy nie jest komercjalizacja wyników projektu. Uzyskane w wyniku realizacji projektu opracowania nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

6. Usługi badawcze prowadzone w ramach projektu nie są skierowane do określonego odbiorcy.

7. Wnioskodawca - lider lokalny projektu nie świadczy w ramach realizacji projektu żadnych odpłatnych usług opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz partnerów lub innych podmiotów.

8. Zgodnie z Umową, partnerzy, w tym Wnioskodawca, zobowiązani są do: uzgodnienia właściwych ustaleń dotyczących właściwej realizacji prac, do których są zobowiązani zgodnie z załącznikiem do Umowy, przekazania do Koordynatora Projektu - I. danych potrzebnych do sporządzenia raportów, sprawozdań finansowych i innych dokumentów przewidzianych w umowie i jej załącznikach; zapewnienia, aby wszystkie informacje przekazywane do Agencji były wysyłane poprzez Koordynatora Projektu - I., chyba że umowa stanowi inaczej; informowania o wszelkich zdarzeniach, o których mają świadomość, mogących mieć istotny wpływ na realizację zadania, informowanie Agencję poprzez Koordynatora Projektu - I., o wszelkich transferach budżetów. Realizacja projektu podzielona jest na 7 podzadań (W. P.). W ramach każdego z tych podzadań, każdy z partnerów ma do wykonania własne zadania.

W ramach podzadania WP1, Wnioskodawca, jako członek Grupy Sterującej zobowiązany jest do określenia kierunków i strategii programu B., monitorowania postępów, oceny ewentualnych odchyleń i przedstawienia ewentualnych działań naprawczych.

W ramach podzadania WP2, Wnioskodawca zobowiązany jest do: pełnienia funkcji lidera sieci lokalnej w, przygotowania wkładu do sprawozdania okresowego i końcowego na temat sieci lokalnej oraz współpracy między sieciami, sporządzania protokołów z posiedzeń sieci, pełnienia funkcji kierownika/koordynatora zadań związanych z dodatkowymi sieciami lokalnymi w Polsce. W ramach tego zadania partnerzy lokalni zobowiązani są wspierać Wnioskodawcę i uczestniczyć w spotkaniach sieci lokalnej oraz opracować dane do ww. sprawozdań oraz protokołów.

W ramach podzadania WP3, Wnioskodawca zobowiązany jest do opracowania

krótkiego przewodnika na temat metod i źródeł wytwarzania biogazu, opracowania materiałów do: a) opracowania planu działalności dla produkcji biometanu i uzdatniania, b) szczegółowego raportu z oceny potencjalnego rynku surowców, c) szczegółowej strategii dla gospodarowania produktami odpadowymi, d) oceny możliwości w zakresie produkcji i uzdatniania biogazu w warunkach lokalnych dla M., e) najważniejszych ustaleń i wniosków. Partnerzy lokalni zobowiązani są w szczególności do: opracowania informacyjnego biznesplanu dla biogazowni z uwzględnieniem warunków lokalnych, dostępu do substratów; sporządzenia oceny technicznej, finansowej i operacyjnej dla produkcji biogazu, opracowania danych do produkcyjnego planu działania, oceny kluczowych czynników wpływających na ilość i jakości biogazu z wysypisk odpadów komunalnych oraz wykorzystania materiałów odpadowych z produkcji biogazu do rekultywacji składowiska.

W ramach podzadania WP4 Wnioskodawca zobowiązany jest do: identyfikacji kluczowych czynników wpływających na wybór sposobu dystrybucji biometanu, identyfikacji głównych aspektów i barier do wprowadzenia biometanu do ogólnopolskiej i lokalnej sieci gazowej; analizy ekonomicznych i ekologicznych aspektów różnych metod kompresji/skraplania biogazu, ocenę ekonomiczną budowy stacji napełniania; opracowania materiałów do: a) planu działań do wprowadzenia biometanu do sieci gazowej lub innych form dystrybucji, b) oceny różnych wariantów dystrybucji biometanu w regionie, c) raportu w sprawie norm dotyczących biometanu, d) strategii dla infrastruktury stacji napełniania gazem, e) najważniejszych ustaleń i wniosków. Partnerzy lokalni zobowiązani są do określenia wspólnych kwestii priorytetowych niezbędnych do budowy stacji napełniania biometanem; opracowania technicznych i prawnych aspektów różnych strategii dystrybucji biometanu, opracowania danych do oceny barier do wprowadzenia biogazu do lokalnych sieci gazowych.

W ramach podzadania WP5 Wnioskodawca zobowiązany jest do: oceny możliwości i warunków wykorzystania biogazu dla istniejących użytkowników CNG, badania dotyczącego korzyści finansowych dla pojazdów napędzanych metanem i raportu na temat instrumentów w tej dziedzinie, opracowania danych do 10-letniej strategii rozwoju floty pojazdów napędzanych biometanem w M., opracowania danych do: a) raportu na temat oceny technicznej różnych opcji przechowywania pojazdu; b) raportu w sprawie oceny technicznej głównych dostępnych technologii silników gazowych; c) raportu z badań obecnych użytkowników CNG i firm jako potencjalnych użytkowników biometanu, d) raportu w sprawie strategii i polityki w celu zwiększenia wykorzystania biometanu w pojazdach, e) najważniejszych ustaleń i wniosków. Do obowiązków partnerów lokalnych należą: wykonanie oceny techniczno-ekonomicznej wykorzystania pojazdów napędzanych biometanem, opracowanie 10-letniej strategii rozwoju floty biometanu w M., opracowanie materiałów do: a) raportu na temat oceny technicznej różnych opcji przechowywania pojazdu; b) raportu w sprawie oceny technicznej głównych dostępnych technologii silników gazowych; c) raportu z badań obecnych użytkowników CNG i firm jako potencjalnych użytkowników biometanu, d) raportu w sprawie strategii i polityki w celu zwiększenia wykorzystania biometanu w pojazdach, e) najważniejszych ustaleń i wniosków. W ramach podzadania WP6 Wnioskodawca zobowiązany jest do: opracowania planów dla miejscowej ewaluacji, lokalnego zatwierdzania wyników i zaleceń, opracowania materiałów do raportu końcowego dotyczącego ewaluacji projektu. Partnerzy lokalni zobowiązani są do uczestniczenia w ewaluacji i zatwierdzeniu wyników i zaleceń.

W ramach podzadania WP7, Wnioskodawca zobowiązany jest do: tłumaczenia i druku katalogu projektu, broszury w Polsce, opracowania komunikatów prasowych, zapewnienia danych do prezentacji PowerPoint dotyczącej projektu. Partnerzy lokalni zobowiązani są do uczestniczenia w rozpowszechnianiu i komunikacji informacji podsumowujących projekt B. Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako lider regionalny projektu ma konkretne zadania do wykonania w ramach poszczególnych W. P. Partnerzy lokalni współpracują z Wnioskodawcą i powinni opracowywać raporty i sprawozdania ze swoich zadań, a następnie przekazywać je Wnioskodawcy - jako liderowi. Partnerzy lokalni otrzymali swoją część dofinansowania i rozliczają się z niej zupełnie niezależnie od Wnioskodawcy - sami gospodarują swoimi środkami i przygotowują sprawozdanie finansowe bezpośrednio do Koordynatora Projektu - I. Wnioskodawca w żaden sposób nie odpowiada za środki finansowe przyznane partnerom lokalnym i za sposób gospodarowania nimi przez nich. 9.

9. Zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu towary i usługi zostały/zostaną sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanymi Wnioskodawcy na odrębny rachunek bankowy. Na rachunku tym ulokowane są przede wszystkim środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, lecz w miarę zaistnienia takiej konieczności - na konto to przelewane są również środki pieniężne pochodzące od Wnioskodawcy, tj. środki ze zwrotnej pożyczki Rektora, przewidzianej na realizację projektu.

10. Środki finansowe wskazane we wniosku - tzw. grant na realizację projektu - nie są środkami finansowymi, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), ani w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656). Środki finansowe uzyskane na realizację projektu, nie spełniają żadnej z przesłanek, o których mowa w powołanych w wezwaniu przepisach.

11. Wnioskodawca prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu zakupów towarów i usług związanych z realizowanym projektem B. - "....", a zatem:

1. Czy w odniesieniu do realizowanego projektu B. Uczelnia ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług, a jeśli tak, to czy w całości czy w części.

2. Czy Uczelni przysługuje prawo zwrotu kwoty podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej "ustawą"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług;

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

e.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;

f.

różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Ponadto zgodnie z art. 90 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem art. 90 ust. 10 ustawy. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z powyższej regulacji wynika, iż prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ograniczone jest określonymi warunkami. Prawo to przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, a ponadto gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem koniecznym, od którego zależy powstanie ww. prawa jest istnienie związku pomiędzy nabyciem towarów i usług, a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Regulacja przewidziana w art. 86 ustawy wyklucza zatem możliwość skorzystania z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od usług i towarów, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegającym temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem usług, jest z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem jest każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Definicja ta posługuje się pojęciem świadczenia, które zakłada istnienie dwustronnego stosunku prawnego, w którym istnieje podmiot, będący odbiorcą/nabywcą oraz podmiot świadczący, wykonujący dane świadczenie. W pojęciu świadczenia mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. W związku z powyższym, gdy dane zachowanie się nie stanowi świadczenia w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała przepisom ustawy, a zatem nie będzie również przysługiwało uprawnienie przewidziane w art. 86 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi badawcze na wewnętrzne potrzeby Uczelni, a nie na rzecz innego trzeciego podmiotu. Zgodnie z warunkami umowy prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać Wnioskodawcy oraz Partnerom Konsorcjum. Wyniki badań będą publikowane w czasopismach naukowych, prezentowane na konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych. Realizacja działań założonych w projekcie ma się przyczynić do promocji aspektów ekonomicznych i ekologicznych wykorzystania biometanu jako paliwa samochodowego. Działania te mają na celu m.in. ocenę potencjału rynku biometanu w Polsce i identyfikację barier technicznych, prawnych, ekonomicznych (w tym efektywności ekonomicznej wykorzystania biometanu), środowiskowych i społecznych jego rozwoju. Ograniczone zasoby surowców energetycznych, rosnące zapotrzebowanie na energię oraz pogarszający się stan powietrza atmosferycznego niosą skutki katastrofalne dla środowiska i bezpieczeństwa człowieka. Poszukiwanie alternatywnych źródeł energii, w tym energii ze źródeł odnawialnych i ich wykorzystanie może przyczynić się do poprawy tej sytuacji i rozwiązania wielu problemów, w tym także o charakterze globalnym. Realizacja projektu B. przyczyni się także do wsparcia Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego i Środowiska, Strategii Rozwoju Energetyki Odnawialnej oraz realizacji priorytetów środowiskowych krajowej i europejskiej polityki energetycznej i środowiskowej. Innowacyjny charakter projektu przejawia się na każdym etapie jego realizacji. Każdy element łańcucha biometanu, począwszy od pozyskiwania surowców do produkcji, poprzez technologie produkcji i wzbogacania, wykorzystania produktów odpadowych po dystrybucję i wtłaczanie do krajowej sieci gazowej jest problemem nowym, nie tylko w polskich warunkach.

Realizacja programu B. jest zatem realizacją polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacji państwa, w tym zadań naukowych, prac rozwojowych i zadań ważnych dla postępu cywilizacyjnego istotnego dla całego społeczeństwa, również w wymiarze ponadnarodowym. Otrzymane w formie grantu środki finansowe są zatem jedynie pokryciem kosztów realizacji polityki państwa w dziedzinie rozwoju i postępu cywilizacyjnego. Realizowany przez wnioskodawcę program badawczy będzie służył ogólnie rozumianej społeczności, wobec czego nie będzie nosił znamion świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Z umowy nie wynika, aby usługa badawcza była skierowana do określonego odbiorcy, wykonana dla konkretnego podmiotu będącego jej odbiorcą czyjej dysponentem. Wobec powyższego czynności podejmowane w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą czynnościami podlegającymi podatkowi zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. W przypadku wykorzystania rezultatów badań w działalności edukacyjnej Uczelni, również nie będzie zachodził związek pomiędzy nabyciem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi. Usługi edukacyjne Uczelni są bądź czynnościami nie podlegającymi podatkowi VAT, bądź zwolnionymi z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 25 ustawy. Tym samym Wnioskodawca zgodnie z dyspozycją obowiązujących przepisów nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu zakupów towarów i usług związanych z realizowanym projektem B., tak w całości jak i w określonej proporcją części gdyż czynności te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisami Rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Zgodnie z § 8 ust. 3 za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Z kolei w myśl ust. 4 powołanego przepisu, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle ww. regulacji, przyznany na podstawie Umowy grant nie stanowi bezzwrotnych środków pomocy zagranicznej. Środki te nie spełniają żadnej z przesłanek pomocy zagranicznej określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia. W związku z powyższym Uczelni nie przysługuje uprawnienie do zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, ani importu towarów związanych z realizacją projektu B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że w sytuacji gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

W rozdziale 9 obecnie obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl postanowień § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także, w oparciu o treść § 8 ust. 4 powołanego rozporządzenia, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. ww. rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. zawiera tożsame uregulowanie co przepis § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako lider lokalny w okresie od 2 maja 2011 r. do 30 kwiecień 2014 r. realizuje projekt partnerski pn. B.- "...".

Projekt został przyjęty do realizacji przez Wnioskodawcę z datą podpisania umowy dnia 29 kwietnia 2011 r. w R (zwanej dalej Umową). Umowa została podpisana pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (EACI) działającą na podstawie upoważnienia Komisji Europejskiej (zwanej dalej Agencją), a 17 partnerami z Austrii, Polski, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Liderem projektu jest I. (...) z siedzibą, we Włoszech. jest liderem lokalnym projektu, w którym ze strony Polski biorą udział również: M. Sp. z o.o. oraz P. S.A. z Warszawy. Na podstawie ww. umowy Agencja przyznała partnerom grant na realizację projektu pod nazwą B. Realizując projekt każdy z partnerów działa na własną odpowiedzialność.

Wnioskodawca dokonuje/będzie dokonywał zakupów udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca indywidualnie realizuje część projektu przypadającą na niego w ramach konsorcjum:

a. zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę i nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów projektu. Zakupy dokumentowane są fakturami VAT, w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca;

b. Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom żadnych towarów ani usług.

Czynności podejmowane w celu realizacji projektu nie są czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W przyszłości istnieje potencjalna możliwość wykorzystania rezultatów badań w działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Usługi edukacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę są bądź czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, bądź zwolnionymi z tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 25 ustawy. W związku z czym, w takiej sytuacji również nie będzie zachodził związek pomiędzy nabyciem towarów lub usług, a czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie zachodził związek między nabywanymi towarami i usługami z czynnościami opodatkowanymi VAT. Celem i zamiarem Wnioskodawcy nie jest komercjalizacja wyników projektu. Uzyskane w wyniku realizacji projektu opracowania nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi badawcze prowadzone w ramach projektu nie są skierowane do określonego odbiorcy. Wnioskodawca - lider lokalny projektu nie świadczy w ramach realizacji projektu żadnych odpłatnych usług opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz partnerów lub innych podmiotów.

Zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu towary i usługi zostały/zostaną sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanymi Wnioskodawcy na odrębny rachunek bankowy. Na rachunku tym ulokowane są przede wszystkim środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, lecz w miarę zaistnienia takiej konieczności - na konto to przelewane są również środki pieniężne pochodzące od Wnioskodawcy, tj. środki ze zwrotnej pożyczki Rektora, przewidzianej na realizację projektu. Środki finansowe wskazane we wniosku - tzw. grant na realizację projektu - nie są środkami finansowymi, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca nie będzie zachodził związek między nabywanymi towarami i usługami z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Podkreślić należy, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania art. 90 ustawy o VAT. Przepis ten bowiem ma zastosowanie w sytuacji gdy zakupy będą służyły zarówno wykonywaniu czynności opodatkowanych jak i zwolnionych, i nie ma możliwości wyodrębnienia kwot odnoszących się do poszczególnych czynności. Przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, że towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww.projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tych rozporządzeń.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

* Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu zakupów towarów i usług związanych z realizowanym projektem B., tak w całości jak i w określonej proporcją części gdyż czynności te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi;

* nie przysługuje uprawnienie do zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, ani importu towarów związanych z realizacją projektu B.

jest prawidłowe.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważy, iż w myśl art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem należy podkreślić, iż tut. Organ wydał niniejszą interpretację prawa podatkowego wyłącznie na pisemny wniosek Zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Tym samym z niniejszej interpretacji nie należy wywodzić skutków prawnopodatkowych dla Współwykonawców projektu.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy usługi edukacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę są bądź czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, bądź zwolnionymi z tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 25 ustawy, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl