IBPP3/443-239/09/DG - Czy wyprodukowane po 1 marca 2009 r. z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości napoje spirytusowe magazynowania w składzie podatkowym obciążają zabezpieczenie akcyzowe?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-239/09/DG Czy wyprodukowane po 1 marca 2009 r. z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości napoje spirytusowe magazynowania w składzie podatkowym obciążają zabezpieczenie akcyzowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) i z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanego po 1 marca 2009 r. napoju spirytusowego z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości z zapłacona akcyza oraz objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 marca 2009 r. oraz z dnia 26 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanego po 1 marca 2009 r. napoju spirytusowego z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości z zapłacona akcyza oraz objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego

Wnioskodawca dokonuje zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości. Spółka nabywa alkohol etylowy od syndyka masy upadłości poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W stosunku bowiem do przedmiotowego alkoholu etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należytej wysokości w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (Decyzja Nr,.. z dnia 12 lutego 2007 r.).

Zakup alkoholu etylowego odbywa się luzem tj. ze zbiornika usytuowanego na terenie działki przy ul. N. lecz znajdującego się poza skaldem podatkowym.

Wnioskodawca informuje również, iż w fakturach dotyczących zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości na rzecz Wnioskodawcy zawarta jest klauzula następującej treści: "W cenie akcyza..PLN. Od zakupu alkoholu etylowego naliczono akcyzę w pełnej stawce - Decyzja Naczelnika Urzędu Celnego.

Z zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego z zapłaconą akcyza produkowane są napoje spirytusowe, alkohol ten odsprzedawany jest również odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Produkcja napojów spirytusowych produkowanych z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości odbywa się w składzie podatkowy.

Po 1 marca 2009 r. Wnioskodawca zamierza kontynuować zakup alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości z przeznaczeniem do produkcji napojów spirytusowych oraz do dalszej odsprzedaży odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Przedmiotem niniejszego wniosku, w kwestii zakupu alkoholu etylowego, jest zakup i sprzedaż alkoholu w stanie nieprzetworzonym przed 1 marca 2009 r. i po 1 marca 2009 r. oraz produkcja napojów spirytusowych w składzie podatkowym po 1 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca będzie od 1 marca 2009 r. zobowiązany do odprowadzenie podatku akcyzowego w wysokości różnicy kwoty podatku obliczonego na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) i kwoty podatku obliczonego na podstawie powołanej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, od alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości - w przypadku sprzedaży napojów spirytusowych wyprodukowanych wyłącznie z tego alkoholu.

2.

Czy wyprodukowane po 1 marca 2009 r. z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości napoje spirytusowe magazynowanie w składzie podatkowym Wnioskodawcy będą obciążać zabezpieczenie akcyzowe, w kwocie będącej różnicą między podatkiem akcyzowym obliczonym na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. i podatkiem zapłaconym (określonym w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyprodukowania po 1 marca 2009 r. z zakupionego od syndyka masy upadłości (od którego należna akcyza została określona decyzją Naczelnika Urzędu Celnego) napojów spirytusowych nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego. Regulują to bowiem przepisy art. 8 ust. 6, art. 45 ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2009 r. o podatku akcyzowym oraz przepisy art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości i napoje spirytusowe z niego wyprodukowane po 1 marca 2009 r., podczas magazynowania w składzie podatkowym nie obciążają i nie będą obciążać w żadnej części, złożonego przez Wnioskodawcę w Urzędzie Celnym zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ regulują to przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz przepisy wykonawcze do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż pytania Wnioskodawcy odnoszą się do produkcji napojów spirytusowych po 1 marca 2009 r. zatem w sprawie będą miały zastosowanie wyłącznie przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11).

W myśl art. 2 pkt 10 ww. ustawy skład podatkowy to miejsce w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy procedurą zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 (...).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku Nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;

2.

mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej.

Stosownie do art. 93 ust. 2 ww. ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W myśl art. 93 ust. 4 ww. ustawy stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego zawartego w gotowym wyrobie.

Z powyższego wynika, iż w odniesieniu do produkcji wyrobu akcyzowego nie ma zastosowania art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i zamierza po 1 marca 2009 r. produkować napoje spirytusowe z nabytego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego, od którego kwota należnej akcyzy została określona w decyzji naczelnika urzędu celnego i zapłacona przez Wnioskodawcę sprzedawcy w fakturze zakupu. Tak powstałe napoje spirytusowego będą następnie sprzedawane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powyższym, od wyprodukowanych po 1 marca 2009 r. w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów spirytusowych należna stawka akcyzy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego zawartego w gotowym wyrobie.

Jednakże, mając na względzie art. art. 21 ust. 8 cyt. ustawy o podatku akcyzowym kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może obniżyć należną akcyzę od wyprodukowanych w składzie podatkowym napojów spirytusowych o akcyzę zapłacona od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości. Zatem Wnioskodawca dokonując wyprowadzenia ze składu podatkowego gotowych napojów spirytusowych w związku z ich sprzedażą może na podstawie z art. 21 ust. 8 cyt. ustawy skorzystać z obniżenia należnej akcyzy od wyprodukowanych napojów spirytusowych o kwotę akcyzy zapłaconej od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego.

W tej sytuacji Wnioskodawca jest zatem obowiązany do zapłaty akcyzy w kwocie wynikającej z różnicy pomiędzy kwotą należnej akcyzy od gotowych napojów spirytusowy, która została określona w art. 93 ust. 4 i kwota akcyzy zapłaconej od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe lub mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Stosownie zatem do powyższego, w przypadku zastosowania przez Wnioskodawcę obniżki, o której mowa w art. 21 ust. 8 ustawy, zabezpieczeniem akcyzowym powinna być objęta różnica pomiędzy kwotą akcyzy należnej od gotowego wyrobu w postaci napoju spirytusowego i kwotą akcyzy zapłaconą do zużytego do jego wyprodukowania alkoholu etylowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania wyprodukowanych po 1 marca 2009 r. napojów spirytusowych do których zużyto zakupiony z zapłaconą akcyzą alkohol etylowy jak i obciążenia zabezpieczenia akcyzowego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

*

odsprzedaży zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego,

*

obciążenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku zakupu od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego i jego dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym,

*

oznaczania znakami akcyzy wyprodukowanych napojów spirytusowych i odsprzedaży zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego

została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl