IBPP3/443-238/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-238/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu N, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie N" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat N w latach 2004/2005 realizował projekt "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach ZPORR. Projekt zakładał wypłatę stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych Powiatu N na zasadzie refundacji poniesionych kosztów własnych. Wsparciem objętych zostało 206 uczniów, całkowita wartość projektu to 210 000,00 PLN.

Najważniejsze elementy projektu oraz główne zasady jego realizacji:

1.

Projekt realizowany był w partnerstwie ze szkołami ponadgimnazjalnymi Powiatu N: Liceum Ogólnokształcące w N, Zespół Szkół Mechanicznych w N oraz Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w N, Zespół Szkół w P.

2.

Nad prawidłową realizacją projektu czuwał koordynator projektu zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez Powiat, współpracowały z nim księgowe oraz pedagodzy w szkołach, pracujący na podstawie umów - zleceń.

3.

Wsparcie stypendialne przekazywane było uczniom poprzez refundację wydatków poniesionych przez nich na cele edukacyjne: uczniowie dokonywali zakupów za własne środki, przedmiotem refundacji były rzeczy niezbędne dla prawidłowego pobierania nauki, głównie bilety miesięczne, odzież, pomoce naukowe, podręczniki itp. Uczniowie objęci wsparciem przedstawiali dokumenty potwierdzające dokonywanie zakupu (faktury VAT, rachunki, bilety) w szkołach, a następnie po sprawdzeniu ich rzeczowej kwalifikowalności, poniesione przez nich koszty były refundowane na wskazane przez nich konta bankowe.

4.

Projekt zakładał zakup materiałów biurowych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu: papier do ksero, segregatory, zeszyty, długopisy.

5.

Wszelkie czynności związane z otrzymaniem i realizacją wsparcia były bezpłatne dla uczniów:- złożenie i rozpatrzenie wniosku stypendialnego, - przyjmowanie i refundacja faktur i rachunków.Uczniowie nie ponosili żadnych kosztów z tytułu udziału w projekcie, za wyjątkiem kosztów zakupu rzeczy, które następnie były refundowane.

6.

Projekt nie został całkowicie rozliczony w dniu wniosku o indywidualną interpretację podatkową, dalszej weryfikacji podlega zasadność udzielonego wsparcia co oznacza, że być może pojawi się konieczność zwrotu wypłaconych stypendiów przez część stypendystów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia projektu, tj. do 31 grudnia 2010.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Starostwo Powiatowe na mocy Ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje zadania Powiatu N. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiałaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku. Ponadto działania realizowane w ramach przedmiotowego projektu prowadzone były jako działalność edukacyjna, która jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach zadań własnych zrealizował projekt "Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych". Projekt zakładał wypłatę stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych Powiatu N na zasadzie refundacji poniesionych kosztów własnych. W ramach projektu zakupiono materiały biurowe niezbędne do prawidłowej realizacji projektu: papier do ksero, segregatory, zeszyty, długopisy.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl