IBPP3/443-237/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-237/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania rozchodu wyrobów gotowych wyprowadzonych z magazynu Wnioskodawcy znajdującego się poza obszarem składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony 23 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania rozchodu wyrobów gotowych wyprowadzonych z magazynu Wnioskodawcy znajdującego się poza obszarem składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest składem podatkowym produkującym, magazynującym oraz sprzedającym w składzie podatkowym m.in. wyroby akcyzowe o kodzie CN 3403 19 99 ze stawką 0 zł.

W chwili obecnej produkcja, magazynowanie oraz wyprowadzenie ww. wyrobów odbywa się w składzie podatkowym i jest przez skład ewidencjonowane w prowadzonej ewidencji ilościowo - wartościowej.

Do produkcji tych wyrobów zużywane są surowce akcyzowe z grupy PKWiU 23.20.18, zgodnie z wydaną dnia 11 kwietnia 2006 r. decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w K. nr....dotyczącą norm zużycia do produkcji ww. wyrobów, surowców akcyzowych w ilości 692 litry surowca / 1000 litrów wyrobu gotowego, warunkuje klasyfikację powstałego wyrobu jako wyrobu ze stawką 0 zł.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z § 9 ust. 1 w zw. Z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe - Wnioskodawca odnośnie wyrobów akcyzowych ze stawką 0 zł prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową: produkcji z surowców akcyzowych (ze stawką różną od zera) wyrobów gotowych ze stawką 0 zł oraz ewidencję rozchodów wyrobów gotowych ze stawką 0 zł.

Konieczność prowadzenia ww. ewidencji wynika z faktu, iż produkcja oraz magazynowanie tych wyrobów odbywa się na terenie składu podatkowego. W związku z tym Wnioskodawca w chwili obecnej nie korzysta z wyłączenia opisanego w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów ze stawką 0 zł do magazynu znajdującego się poza obszarem składu jednak na pozostałym terenie Wnioskodawcy będzie odbywać się w celu dokonania sprzedaży ww. wyrobów do celów innych niż napędowe i opałowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyprowadzenie wyprodukowanych wyrobów ze stawką 0 zł do magazynu znajdującego się poza obszarem składu podatkowego w związku z pomniejszeniem jego powierzchni (za uprzednim ujęciem w ewidencji ilościowo-wartościowej miejsca wyprowadzenia wraz z datą jej dokonania) zwolni firmę od ewidencjonowania sprzedaży ww. wyrobów z magazynu znajdującego się poza obszarem składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy pomniejszenie powierzchni składu podatkowego zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym skutkuje możliwością magazynowania wyrobów ze stawką 0 zł poza obszarem składu podatkowego, co prowadzi do wyłączenia konieczności prowadzenia ewidencji rozchodów wyrobów ze stawką 0 zł, gdyż magazynowanie tych wyrobów oraz sprzedaż odbywałyby się poza obszarem składu podatkowego.

Zapytanie Spółki zatem dotyczy prowadzenia ewidencji rozchodów wyrobów akcyzowych ze stawka 0 zł znajdujących się w magazynie Wnioskodawcy poza obszarem składu podatkowego, do którego zostały wprowadzone wyroby wyprodukowane w składzie podatkowym Wnioskodawcy.

W związku z brakiem możliwości wydzielenia powierzchni produkcyjnej, w której odbywałaby się produkcja wyrobów akcyzowych ze stawką 0 zł oraz ze stawka różną od zera - produkcja wyrobów akcyzowych ze stawka 0 zł odbywałaby się w składzie podatkowym co znalazłoby odzwierciedlenie w prowadzonej w dalszym ciągu ewidencji produkcji wyrobów gotowych ze stawką 0 zł W chwili dokonania produkcji wyrobów ze stawka 0 zł zarówno produkcja jak i wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego do magazynu byłoby w dalszym ciągu ujmowane w ewidencji skałdu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 ww. ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

1.

ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;

2.

wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

3.

określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231) - wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 55 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Równocześnie w myśl § 12 ww. rozporządzenia ewidencja powinna zawierać:

1.

nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;

2.

ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;

3.

datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

4.

dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;

5.

dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;

6.

dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

7.

datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;

8.

dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;

9.

numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby zostały wprowadzone do składu podatkowego lub wyprowadzone z tego składu;

10.

datę złożenia deklaracji podatkowej;

11.

kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;

12.

datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;

13.

informacje na temat wyrobów akcyzowych:

a.

wprowadzonych do składu podatkowego,

b.

zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,

c.

wyprodukowanych w składzie podatkowym,

d.

magazynowanych w składzie podatkowym,

e.

wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,

f.

wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,

g.

wykorzystanych na własny użytek.

W miejscu tym zauważyć należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika nr 1 do cyt. ustawy o podatku akcyzowym wyroby zaklasyfikowane do pozycji 3403 Nomenklatury Scalonej (CN) zaliczone zostały do wyrobów akcyzowych. Przy czym ww. wyrób zaliczony również został do wyrobów energetycznych - art. 86 ust. 1 pkt 5. cyt. ustawy

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem i sprzedawcą wyrobów klasyfikowanych do kodu 3403 19 99. Produkcja ww. wyrobów odbywa się w składzie podatkowym. Po wyprodukowaniu wyrobu zostanie on przemieszczony (wyprowadzony z terenu składu podatkowego wskutek zmniejszenia jego terenu) do magazynu Wnioskodawcy znajdującego się poza terenem składu podatkowego, skąd będzie prowadzona jego sprzedaż. Wyprowadzenie wyrobu ze składu podatkowego do magazynu następuje z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 0 zł, gdyż produkowany wyrób będzie sprzedawany do celów innych niż napędowe i opałowe. Wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do magazynu jest ujmowane w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Wnioskodawcę z podaniem daty wyprowadzenia wyrobów i miejsca wyprowadzenia.

Mając powyższe na uwadze zauważyć, że w przedstawionej sytuacji w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych produkowanych przez Wnioskodawcę poza teren składu podatkowego zakończyła się procedura zwieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy) i powstało zobowiązanie podatkowe (art. 45 ust. 1 ustawy). Wnioskodawca jak wskazał będzie magazynował do czasu sprzedaży wyprowadzone wyroby akcyzowe poza obszarem składu podatkowego. Tym samym wyprowadzone ze składu podatkowego wyroby akcyzowe będą wyrobami wprowadzonymi do konsumpcji od których zobowiązanie podatkowe powstało w momencie ich wyprowadzenia.

Wnioskodawca wskazał również, że magazynowanie tych wyrobów będzie odbywało się poza składem podatkowym, zatem stwierdzić należy, iż przepisy dotyczące ewidencjonowania wyrobów w składzie podatkowym dotyczące wyrobów z zapłaconą akcyzą nie mają do niego zastosowania.

Tak więc prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych o której mowa w art. 53 ust. 5 ww. ustawy oraz § 9 i § 12 ww. rozporządzenia, w stosunku do wyrobów znajdujących się poza składem podatkowym, nie znajduje podstaw, co oznacza, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży wyrobów akcyzowych (wyprowadzonych wcześniej z procedury zawieszenia poboru akcyzy tj. wprowadzonych do konsumpcji) z magazynu znajdującego poza składem podatkowym nie jest zobligowany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ww. przepisach, a tym samym do ewidencjonowana na gruncie przepisów akcyzowych wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z magazynów znajdujących się poza składem podatkowym. Takie wymogi, w tym określone w § 12 pkt 12 ww. rozporządzenia, dotyczą natomiast wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy do magazynu Wnioskodawcy znajdującego się poza składem podatkowym (w takim przypadku odbiorcą, o którym mowa w tym przepisie będzie Wnioskodawca).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl