IBPP3/443-233/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-233/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, nie wymienionych w załączniku nr 2, na podstawie dokumentu handlowego oraz wymogów jakie powinien spełniać dokument handlowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, nie wymienionych w załączniku nr 2, na podstawie dokumentu handlowego oraz wymogów jakie powinien spełniać dokument handlowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada skład podatkowy, w którym znajdują się wyroby akcyzowe opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka zero, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy. Wnioskodawca dokonuje dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zero, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy, może być dokonywana z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu handlowego.

2.

Czy ustawa określa wymogi dotyczące danych, które powinien zawierać dokument handlowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści ar. 41 ust. 4 ustawy wynika, iż dostawa i nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych nie wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa może być dokonywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu handlowego. W takim wypadku nie mają zastosowania podstawowe wymogi stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczanych wyrobów akcyzowych, określone w art. 41 ust. 1 ustawy, a więc brak jest obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego oraz dołączenia dokumentu ADT.

W ocenie Wnioskodawcy wymogi dotyczące danych i sposobu wypełniania dokumentu handlowego zastępującego dokument ADT nie powinny mieć zastosowania do przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy względem wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zero, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy w sytuacjach określonych w art. 41 ust. 4. Przepis art. 41 ust. 6 daje możliwość zastąpienia dokumentu ADT dokumentem handlowym w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do wszystkich przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, a więc również tych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Można więc twierdzić, iż art. 41 ust. 4 jest przepisem, który w odrębny i niezależny od możliwości zawartej w art. 41 ust. 6 ustawy sposób zezwala na zastąpienie dokumentu ADT dokumentem handlowym. Z kolei norma art. 41 ust. 4 ustawy jest przepisem regulującym w sposób autonomiczny sytuację dostawy wewnątrz wspólnotowej i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Przepis ten w ocenie Wnioskodawcy jest normą niezależną albowiem dotyczy wybranych wyrobów akcyzowych (niewymienionych w załączniku nr 2, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa) oraz wybranych sytuacji (dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego).

W ocenie Wnioskodawcy okoliczność, iż w treści art. 41 ust. 4 nic zostały wskazane żadne dodatkowe warunki jakie winien spełniać dokument handlowy w oparciu o który ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, iż dokument handlowy nie musi spełniać żadnych dodatkowych wymogów w przypadku o którym mowa w art. 41 ust. 4.

Za trafnością przedstawionej argumentacji przemawia również fakt, że w sytuacji określonej w ad. 41 ust. 4 procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie w oparciu o sam dokument handlowy bez konieczności składania zabezpieczenia akcyzowego. Natomiast w sytuacji zastąpienia dokumentu ADT na podstawie ad. 41 ust. 6 ustawy, w ocenie Wnioskodawcy, zastąpienie dokumentu ADT dokumentem handlowym nie wyłącza konieczności składania zabezpieczenia akcyzowego. Celem wprowadzenia regulacji art. 40 ust. 4 ustawy było umożliwienie polskim podatnikom stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla transakcji dostawy i nabycia wewnątrz wspólnotowego wyrobów akcyzowych, do których procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie tylko na terytorium Polski. Tak więc zwłaszcza w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oczywistym jest, że zagraniczny dostawca tych wyrobów nie składa zabezpieczenia akcyzowego ani też nie wystawia dokumentu ADT, ponieważ w kraju dostawcy wyroby te nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja, iż dokument handlowy stosowany przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy musi zawierać te same dane jakie zawiera dokument ADT będzie zupełnie niezrozumiała dla zagranicznych dostawców i przynajmniej w części przypadków spowoduje, iż zagraniczny kontrahent odmówi umieszczenia na dokumencie handlowym danych przewidzianych dla dokumentu ADT Wprowadzenie do ustawy art. 41 ust. 4 można interpretować w ten sposób, iż ustawodawca zamierzał zapobiec trudnościom występującym przy obrocie wewnątrzwspólnotowym wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi w Polsce stawką akcyzy inną niż stawka zero, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, a przez to możliwość stosowania procedury zawieszenia w oparciu o dokument handlowy, który nie zawiera danych przewidzianych dla dokumentu ADT jest w takiej sytuacji tym bardziej zrozumiała i zasadna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 40 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że co do zasady procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ww. ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże stosownie do postanowień art. 40 ust. 6 ww. ustawy procedurę tę stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do tej ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

1.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 41 ust. 6 ww. ustawy administracyjny dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego administracyjny dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Stosownie do art. 41 ust. 4 cyt. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Powyższy przepis koresponduje z art. 40 ust. 6 ww. ustawy i wskazuje, jakie warunki muszą być spełnione dla stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych wyrobów akcyzowych, które podlegają akcyzie tylko na terytorium kraju, a nie podlegają jej w państwach członkowskich - innych niż ujęte w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż stawka zerowa. Ich przemieszczanie odbywa się z zastosowaniem dokumentu ADT i pod zabezpieczeniem akcyzowym. Zasada ta obowiązuje jedynie na terytorium kraju.

W sytuacji nabyć lub dostaw wewnątrzwspólnotowych ww. wyrobów do ich przemieszczania na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy stosuje się zamiast dokumentu ADT dokument handlowy.

Użycie w ww. przepisie zwrotu "dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego" oznacza, wyłącznie w przypadku przedmiotowym przemieszczeń obowiązku stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego skutkuje również wyłączeniem obowiązku stosowania w tych przypadkach dokumentów, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dokumentów handlowych zawierających takie same dane, jakie są wymagane dla administracyjnego dokumentu towarzyszącego, do których zastosowanie mają odpowiednio przepisy o administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca posiada skład podatkowy, w którym znajdują się wyroby akcyzowe opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka zero, do których ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy wyłącznie na terytorium kraju. Wnioskodawca dokonuje dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów. Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w ww. przypadkach przemieszczeń tych wyrobów jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych. Przy czym do przedmiotowych dokumentów handlowych nie mają zastosowania przepisy art. 41 ust. 6 ww. ustawy co oznacza, iż dokumenty te nie musza zawierać takich samych danych jakie są wymagane dla administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, choć nie muszą - mogą zawierać takie same dane, jakie są wymagane dla administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl