IBPP3/443-225/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-225/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), uzupełniony pismami z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu) i z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu) oraz z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży prawa użytkowania wieczystego trzech działek gruntu o nr 5/26, 2/14, 3/16. Działki te sklasyfikowane są w ewidencji gruntów miasta jako tereny przemysłowe. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Przestrzennego miasta działki te położone są na obszarze z przeznaczeniem o przewadze funkcji produkcyjno - magazynowej. Na dwóch działkach 5/26 i 2/14 znajduje się trwale z gruntem związana budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego tj. sieć uzbrojenia terenu. Działka nr 5/26 uzbrojona jest w wodociąg wody pitnej, kanalizację sanitarną i deszczową. Działka nr 2/14 uzbrojona jest w kanalizację deszczową i sanitarną oraz sieć ciepłowniczą (ułożona w kanale ciepłowniczym), a nieuzbrojona oraz niezabudowana działka nr 3/16 przeznaczona jest pod zabudowę.

Przedmiotem sprzedaży będzie odrębnie prawo użytkowania wieczystego działki nr 5/26 bez sieci uzbrojenia terenu, która dalej pozostanie własnością Wnioskodawcy z prawem służebności gruntowej, prawo użytkowania wieczystego działki 2/14 (wraz z istniejącą kanalizacją deszczową i sanitarną oraz placem utwardzonym) oraz działka nr 3/16. istniejący na działce 2/14 kanał ciepłowniczy pozostanie własnością Wnioskodawcy z prawem służebności gruntowej.

Utwardzony plac który Wnioskodawca otrzymał w formie aportu w styczniu 1998 r. stanowi aktualnie parking samochodowy stanowił zaplecze dla inwestycji budowy elektrociepłowni. Po wykonaniu niewielkiego zakresu prac w 1996 r. został przystosowany, jako parking samochodowy. Na placu nie prowadzono żadnych prac ulepszających, a w stosunku do ww. placu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Sieć uzbrojenia terenu na działkach została wybudowana przez Zakłady Energetyczne. Przedsiębiorstwo to, po przekształceniu w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, zawiązało Spółkę E wnosząc w formie aportu prawo wieczystego użytkowania przedmiotowych działek wraz z istniejącą siecią uzbrojenia terenu. E przekształciła się w Spółkę Akcyjną. Wnioskodawcy nie przysługiwały w stosunku do budowli żadne odliczenia od podatku od towarów i usług. Spółka nie ponosiła również żadnych wydatków na ulepszenie sieci uzbrojenia terenu. Od nabycia przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego działek wraz z istniejącą siecią uzbrojenia terenu upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT od czynności sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek nr 5/26 (sprzedaż bez istniejącej sieci uzbrojenia), nr 2/14 (sprzedaż wraz z istniejącą kanalizacją deszczową i sanitarną bez sieci ciepłowniczej) oraz niezabudowanej działki przeznaczonej pod zabudowę nr 3/16.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka zobowiązana będzie do zapłaty podatku VAT od sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 5/26 (sprzedaż bez sieci uzbrojenia terenu) oraz działki nr 3/16 na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Spółka będzie zwolniona od zapłaty podatku VAT od sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki 2/14 (sprzedaż wraz z trwale z gruntem związaną budowlą tj. siecią uzbrojenia terenu wobec której nie przysługiwały żadne odliczenia podatku VAT, upłynął dłuższy okres niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Natomiast stosownie do § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Oznacza to, że do dostawy gruntu jak również prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu (w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym posadowione są budynki.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego zamierza on zbyć prawo użytkowania wieczystego działki nr 2/14 zabudowanej budowlami w postaci kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz placu utwardzonego, istniejący na działce kanał ciepłowniczy pozostanie własnością Wnioskodawcy z prawem służebności gruntowej.

Przedmiotową działkę wraz z siecią uzbrojenia terenu i utwardzonym placem Wnioskodawca nabył aportem od Zakładów Energetycznych w styczniu 1998 r. przy tworzeniu Spółki. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenia sieci uzbrojenia terenu jak również na ulepszenie placu utwardzonego.

W związku z powyższym dostawa budowli w postaci sieci uzbrojenia terenu i placu utwardzonego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT - na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Konsekwentnie na mocy § 13 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia ze zwolnienia korzysta również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu na którym posadowione są przedmiotowe budowle.

Odnośnie zbycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 5/26 oraz 3/16 należy zauważyć co następuje.

Przedmiotem sprzedaży będzie prawo użytkowanie wieczyste działki 5/26 jednakże bez sieci uzbrojenia terenu, która pozostanie własnością Wnioskodawcy z prawem służebności gruntowej oraz prawo użytkowania działki 3/16 nieuzbrojonej oraz niezabudowanej.

Przedmiotowe działki nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego, sklasyfikowane są w ewidencji gruntów jako tereny przemysłowe. Natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy działki te są położone na obszarze z przeznaczeniem o przewadze funkcji produkcyjno - magazynowych, usług technicznych z dopuszczeniem usług ogólno miejskich.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawodawca zwolnił od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zwolnienie przysługuje zatem wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlany czy też pod zabudowę.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia prawa wieczystego użytkowania działek 3/16 i 5/26, w sytuacji gdy działki te są terenami budowlanymi, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według 22% stawki, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl