IBPP3/443-222/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-222/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. organu 21 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 17 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do wykonania oświetlenia ulicznego realizowanego w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do wykonania oświetlenia ulicznego realizowanego w ramach projektu pn. "...".

Ponadto wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 17 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-222/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zarząd Dróg Wojewódzkich (Wnioskodawca) jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej która powołana została uchwałą..... Sejmiku Województwa z dnia 23 marca 1999 r.

ZDW został powołany jako jednostka budżetowa w celu wykonywania zadań zarządcy dróg wojewódzkich w województwie, będącą zarządem tych dróg.

W ramach wykonywanych obowiązków statutowych ZDW realizuje zadania inwestycyjne na drogach wojewódzkich, w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej EFRR. W ramach środków pomocowych Unii Europejskiej EFRR, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, priorytet VII "Transport działanie 7.1." "Modernizacja i rozbudowa sieci drogowych", nr projektu...realizowane jest zadanie pn. "...".

Inwestycja obejmuje budowę nowego odcinka drogi klasy G 1/2 (od k.m. 0+970,93 do k.m. 2+088,86) o łącznej długości 0,833 km Ponadto w ramach "..." powstało czterowylotowe skrzyżowanie typu "małe rondo" na skrzyżowaniu ulic:..,...,...., urządzenia ochrony środowiska, przepusty, itp.

Projektowana droga klasy "G" o długości wynoszącej 1,951 km stanowi dodatkowe połączenie miasta - rejon... z kierunkiem wylotowym na...., która pełni rolę północnej obwodnicy dla miasta Z. Jednostka przeprowadziła przetarg w celu wyłonienia wykonawców z którymi zostały zawarte umowy. Wykonawcy za wykonanie usług (roboty budowlane, nadzory, itp) obciążają Wnioskodawcę fakturami VAT.

Płatności realizowane są z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne art. 18 ust. 1 oraz na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa art. 41 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 została podjęta uchwała nr. Zarządu Województwa z dnia 26 stycznia 2012 r., w której Zarząd Województwa wyraził zgodę na nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz miasta Z instalacji oświetlenia ulicznego o wartości 730.476,98 zł wykonanej w ramach realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji pn. "...".

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, składający deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca dokonuje odpłatnego świadczenia usług i odpłatnej dostawy towarów (najem, sprzedaż majątku).

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT).

W piśmie z dnia 17 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że inwestycja pn.: "..." stanowi cel publiczny, który przyczynił się do poprawy warunków życia mieszkańców w centrum miasta. Budowa oświetlenia ulicznego jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu i bezpieczeństwo publiczne w miastach i wsiach. Inwestycja realizowana była na podstawie dokumentacji projektowej sporządzonej zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej. Decyzją nr... z dnia 31 lipca 2009 r. Wojewoda zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obwodnicy. Dokumentacja projektowa zawierała budowę oświetlenia ulicznego.

Działania tut. Zarządu, polegające na budowie oświetlenia ulicznego, były podyktowane koniecznością prawidłowej realizacji inwestycji, zgodnie z dokumentacją projektową zatwierdzoną przez Wojewodę ww. decyzją oraz realizowane na podstawie Planu rzeczowo - finansowego inwestycji i remontów na drogach wojewódzkich.

Kwestię finansowania oświetlenia dróg regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, tekst jednolity z późn. zm.). Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną ciepło i paliwa gazowe należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Ustawa Prawo energetyczne przez finansowanie oświetlenia rozumie finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania (art. 3 pkt 22 ustawy). Przy czym finansowanie oświetlenia dróg publicznych przez gminę obejmuje wszystkie drogi publiczne z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych.

Zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260, tekst jednolity z późn. zm.) do obowiązków zarządcy drogi należy utrzymanie m.in. drogowych obiektów inżynierskich i innych urządzeń związanych z drogą. Drogi i urządzenia związane z drogą powinny spełniać m.in. wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). W dziale IV rozporządzenia MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie: Wyposażenie techniczne dróg, wskazano urządzenia oświetleniowe. W § 109 ust. 1 tego rozporządzenia zostały określone sytuacje, kiedy droga powinna zostać oświetlona ze względów bezpieczeństwa ruchu. Jednakże zgodnie z § 2 przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

Przepisy powyższe odnoszą się do warunków technicznych i nie mogą przesądzać o sposobie finansowania, który jest regulowany przez ustawę Prawo energetyczne. Mając na uwadze powyższe regulacje, należy przyjąć, że zarządca drogi powinien w przypadku budowy lub przebudowy drogi pokryć koszty budowy oświetlenia, jeżeli wynika to z przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Przy czym po wybudowaniu urządzenia oświetlenia powinny zostać przekazane odpowiedniemu właścicielowi sieci. W innych sytuacjach koszty budowy i przebudowy oświetlenia drogi obarczają gminę zgodnie z przepisami ustawy - Prawo energetyczne.

Budowa oświetlenia nie stanowiła odrębnej inwestycji. Budowa oświetlenia stanowiła integralną część budowy obwodnicy, która zrealizowana była na podstawie dokumentacji projektowej sporządzonej zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej oraz na podstawie Decyzji Wojewody... nr.... z dnia 31 lipca 2009 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę obwodnicy.

Budowa oświetlenia ulicznego była realizowana w ramach inwestycji pn. "...", której inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich. Środki na realizację inwestycji pochodziły z budżetu Województwa. Miasto Z nie ponosiło kosztów realizacji inwestycji, w tym budowy oświetlenia ulicznego.

Tut. Zarząd nie zawierał umowy/porozumienia z Miastem Z dot. przekazania oświetlenia ulicznego wybudowanego w ramach przedmiotowej inwestycji. Przekazanie oświetlenia ulicznego wynika z wyżej przytoczonych przepisów prawa i nie wymaga zawarcia porozumienia.

Uchwałą nr... z dnia 26 stycznia 2012 r. Zarząd Województwa wyraził zgodę na nieodpłatne przekazanie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich na rzecz Miasta Z instalacji oświetlenia ulicznego o wartości 730.476,98 zł, wykonanej w ramach realizacji przez ZDW inwestycji pn. "...". Załącznikiem nr...z dnia 26 stycznia 2012 r. do wyżej wymienionej Uchwały udzielono Dyrektorowi ZDW pełnomocnictwa do nieodpłatnego przekazania przez Zarząd Dróg Wojewódzkich instalacji oświetlenia ulicznego na rzecz Miasta Z.

Instalacje oświetlenia ulicznego przekazano w oparciu o "Protokół przekazania-przejęcia środka trwałego" z dnia 20 marca 2012 r., podpisany przez przedstawicieli strony przekazującej i przyjmującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 kwietnia 2013 r.):

Czy w odniesieniu do przekazanego oświetlenia ulicznego na rzecz miasta Z, realizowanego w ramach projektu pn. "...", Wnioskodawca ma możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT poniesionego w ramach ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 maja 2013 r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazanym na rzecz Miasta Z oświetleniem ulicznym, którego budowa została zrealizowana w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Wykonawcy za wykonanie usług (roboty budowlane, nadzory, itp) obciążają Wnioskodawcę fakturami VAT.

Płatności realizowane są z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, składający deklaracje VAT-7.

Inwestycja stanowi cel publiczny, który przyczynił się do poprawy warunków życia mieszkańców w centrum miasta. Budowa oświetlenia ulicznego jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu i bezpieczeństwo publiczne w miastach i wsiach. Inwestycja realizowana była na podstawie dokumentacji projektowej sporządzonej zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej. Decyzją nr...z dnia 31 lipca 2009 r. Wojewoda zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obwodnicy. Dokumentacja projektowa zawierała budowę oświetlenia ulicznego.

Działania Wnioskodawcy, polegające na budowie oświetlenia ulicznego, były podyktowane koniecznością prawidłowej realizacji inwestycji, zgodnie z dokumentacją projektową zatwierdzoną przez Wojewodę ww. decyzją oraz realizowane na podstawie Planu rzeczowo - finansowego inwestycji i remontów na drogach wojewódzkich.

Kwestię finansowania oświetlenia dróg regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, tekst jednolity z późn. zm.). Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną ciepło i paliwa gazowe należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Ustawa Prawo energetyczne przez finansowanie oświetlenia rozumie finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania (art. 3 pkt 22 ustawy). Przy czym finansowanie oświetlenia dróg publicznych przez gminę obejmuje wszystkie drogi publiczne z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych.

Zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260, tekst jednolity z późn. zm.) do obowiązków zarządcy drogi należy utrzymanie m.in. drogowych obiektów inżynierskich i innych urządzeń związanych z drogą. Drogi i urządzenia związane z drogą powinny spełniać m.in. wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). W dziale IV rozporządzenia MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie: Wyposażenie techniczne dróg, wskazano urządzenia oświetleniowe. W § 109 ust. 1 tego rozporządzenia zostały określone sytuacje, kiedy droga powinna zostać oświetlona ze względów bezpieczeństwa ruchu. Jednakże zgodnie z § 2 przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

Przepisy powyższe odnoszą się do warunków technicznych i nie mogą przesądzać o sposobie finansowania, który jest regulowany przez ustawę Prawo energetyczne. Zarządca drogi powinien w przypadku budowy lub przebudowy drogi pokryć koszty budowy oświetlenia, jeżeli wynika to z przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Przy czym po wybudowaniu urządzenia oświetlenia powinny zostać przekazane odpowiedniemu właścicielowi sieci. W innych sytuacjach koszty budowy i przebudowy oświetlenia drogi obarczają gminę zgodnie z przepisami ustawy - Prawo energetyczne.

Budowa oświetlenia nie stanowiła odrębnej inwestycji. Budowa oświetlenia stanowiła integralną część budowy obwodnicy, która zrealizowana była na podstawie dokumentacji projektowej sporządzonej zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej oraz na podstawie Decyzji Wojewody nr... z dnia 31 lipca 2009 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę obwodnicy.

Środki na realizację inwestycji pochodziły z budżetu Województwa. Miasto nie ponosiło kosztów realizacji inwestycji, w tym budowy oświetlenia ulicznego.

Tut. Zarząd nie zawierał umowy/porozumienia z Miastem Z dot. przekazania oświetlenia ulicznego wybudowanego w ramach przedmiotowej inwestycji. Przekazanie oświetlenia ulicznego wynika z wyżej przytoczonych przepisów prawa i nie wymaga zawarcia porozumienia.

Uchwałą nr... z dnia 26 stycznia 2012 r. Zarząd Województwa wyraził zgodę na nieodpłatne przekazanie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich na rzecz Miasta Z instalacji oświetlenia ulicznego o wartości 730.476,98 zł, wykonanej w ramach realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji. Instalacje oświetlenia ulicznego przekazano w oparciu o "Protokół przekazania-przejęcia środka trwałego" z dnia 20 marca 2012 r.

Dla rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem wniosku konieczna jest analiza opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania oświetlenia ulicznego powstałego na cudzym gruncie.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż przekazania oświetlenia ulicznego miastu nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów.

Właściciel gruntu, będzie posiadać również prawo własności do wszystkich jego części składowych, w tym do infrastruktury drogowej wybudowanej na tym gruncie i trwale z nim związanej."

Zatem przekazania przez Wnioskodawcę oświetlenia ulicznego Miastu nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w ww. art. 7 ustawy o VAT.

Czynność ta stanowić będzie niewątpliwie świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o VAT. Z uwagi zaś na fakt, iż opisane przez Wnioskodawcę przekazanie oświetlenia ulicznego nastąpi bez wynagrodzenia, kwestia uznania tej czynności za świadczenie usług powinna być rozważana na gruncie ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do dnia 31 marca 2013 r. przepis art. 8 ust. 2 posiadał następujące brzmienie:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli zaś jeden z tych warunków nie jest spełniony - takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

"Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż przepis ten, tj. art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 31 marca 2013 r.), nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ, jak wykazano powyżej, instalacja oświetlenia ulicznego przekazana Miastu - nie jest towarem."

Analizując z kolei treść art. 8 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 31 marca 2013 r.), zauważyć należy, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług ważne jest, aby to świadczenie odbywało się na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 260), do obowiązków zarządcy drogi należy utrzymanie drogowych obiektów inżynierskich i innych urządzeń związanych z drogą. Drogi i urządzenia związane z drogą powinny spełniać m.in. wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). W dziale IV rozporządzenia MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie: Wyposażenie techniczne dróg, wskazano urządzenia oświetleniowe. W § 109 ust. 1 tego rozporządzenia zostały określone sytuacje, kiedy droga powinna zostać oświetlona ze względów bezpieczeństwa ruchu. Jednakże zgodnie z § 2 przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną ciepło i paliwa gazowe należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Art. 3 ust. 22 ustawy - Prawo energetyczne stanowi, że finansowanie oświetlenia to finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Przy czym finansowanie oświetlenia dróg publicznych przez gminę obejmuje wszystkie drogi publiczne z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych.

Powyższe oznacza, że w gestii zarządcy drogi jest wybudowanie urządzeń oświetlenia ulicznego. Natomiast do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie jak i finansowanie oświetlenia dróg.

Wybudowanie instalacji oświetleniowej i jej nieodpłatne przekazanie nastąpi zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Tymczasem jak już wyżej wskazano, podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przedmiotowe przekazanie wykonanej instalacji, nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż jest ono związane z działalności gospodarczą Wnioskodawcy.

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę Miastu oświetlenia ulicznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że towary i usługi nabywane na potrzeby budowy przedmiotowego oświetlenia ulicznego pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przekazanym na rzecz Miasta oświetleniem ulicznym, którego budowa została zrealizowana w ramach projektu pn. "...".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl