IBPP3/443-214/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-214/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.), uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa Szerokopasmowej Regionalnej Sieci Internetowej w K i w Powiecie K"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony z dnia z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa Szerokopasmowej Regionalnej Sieci Internetowej w K i w Powiecie K".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pod nazwą "Budowa Szerokopasmowej Regionalnej Sieci Internetowej w K i w Powiecie K". Celem projektu jest utworzenie szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów. Projekt polega na budowie infrastruktury umożliwiającej komunikację elektroniczną za pomocą fal radiowych na terenie miasta i powiatu. Ma na celu zapewnienie dostępności on-line podstawowych usług z obszaru administracji, stymulowanie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, zwiększenie dostępności Internetu dla mieszkańców miasta, obniżenie kosztów dostępu do sieci internetowej. Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych projektu to 3.023.121,31 zł.

Budowa szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej jest inwestycją mieszczącą się w ramach charakterystyki projektów z zakresu infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, które zostało zakwalifikowane do dofinansowania przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych w ramach działania 1.5 ZPORR. W ramach przedmiotowego projektu zbudowana zostanie m.in. infrastruktura teleinformatyczna w postaci stacji nadawczych oraz odbiorczych, służących dostarczaniu szerokopasmowego Internetu do instytucji użyteczności publicznej oraz zakupiony zostanie sprzęt komputerowy i wdrożony zmotanie elektroniczny obieg dokumentów w Urzędzie Miasta, Starostwie Powiatowym i Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. Projekt zakłada także budowę i uruchomienie publicznych punktów dostępu do Internetu. Projekt zlokalizowany jest na obszarze Miasta K i Powiatu K.Głównym celem projektu jest wspieranie rozwoju województwa poprzez rozbudowę regionalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, przy jednoczesnym wyrównaniu dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu. W wyniku realizacji projektu mieszkańcy będą mogli kontaktować się on-line z jednostkami administracji i edukacji przy wykorzystaniu wdrożonych i rozbudowanych portali internetowych. Projekt wpłynie na wzrost efektywności i przejrzystości pracy administracji, wprowadzone zostaną systemy elektronicznego obiegu oraz archiwizacji dokumentów, co poprawi poziom organizacji i kontroli pracy.

Projekt "Budowa szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej" realizowany jest przez Gminę - lidera projektu oraz dwóch partnerów. Współpracę beneficjenta projektu oraz partnerów reguluje umowa o wspólnej realizacji projektu. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego zawarta została 6 listopada 2006 r. Gmina jako lider przedsięwzięcia a zarazem beneficjent projektu, odpowiada za prawidłową jego realizację bezpośrednio przed Urzędem Wojewódzkim pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej. Partnerzy projektu zapewniają wkład finansowy dla zadań dotyczących ich jednostek oraz wspomagają merytorycznie pracowników Urzędu Miasta w procesie przygotowania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i innych zadań w ramach projektu.Część teletransmisyjna powstała w wyniku realizacji projektu oddana do użytku, jest własnością Gminy ale zarządzana jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. - podmiot gospodarczy, w którym 100% udziałów posiada Gmina. W dniu 1 maja 2007 r. zawarta została umowa o zarządzanie infrastrukturą sieci szerokopasmowej oraz w sprawie określenia zasad świadczenia usług telekomunikacyjnych przez zarządzającego siecią. Umowa zawarta pomiędzy Gminą a MPGK - jest umową cywilno prawną o charakterze umowy nienazwanej, łączącej w sobie elementy kilku umów nazwanych: umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania siecią oraz usług serwisowych, a także umowy użyczenia. Umowa ta nie przenosi własności infrastruktury sieci szerokopasmowej na inny podmiot, właścicielem pozostaje Gmina.

Przekazanie sprzętu i oprogramowania zakupionego w ramach projektu na rzecz partnerów odbywa się w wykonaniu umowy o wspólnym przedsięwzięciu w ramach działań zintegrowanego programy operacyjnego rozwoju regionalnego współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z dnia 29 listopada 2005 r. - zawartej pomiędzy Gminą a Powiatem oraz PWSZ. Przeniesienie własności sprzętu i oprogramowania dokumentowane jest protokołem przekazania - odbioru sprzętu. Gmina w wykonaniu zobowiązań wynikających z ww. umowy nabywa sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Następnie w ramach realizacji umowy przekazuje go na własność partnerom, którzy mają obowiązek zachować trwałość projektu. Środki trwałe zakupione na rzecz partnerów w ramach realizowanego projektu są im przekazywane po uprzednim przekazaniu przez nich na konto Gminy środków finansowych stanowiących wkład finansowy w projekcie. W związku z tym na partnerach spoczywa taki sam obowiązek zachowania trwałości projektu, jak na Gminie.MPGK Sp. z o.o. odpowiada za zarządzanie, serwisowanie sieci w części teletransmisyjnej oraz sprzętu telekomunikacyjnego. Odpowiada również za administrowanie siecią internetową i związane z tym rozliczenia dostawcami oraz użytkownikami końcowymi.

Zarządzający siecią szerokopasmową w oparciu o umowy z dostawcami sygnału internetowego świadczy usługi udostępniania szerokopasmowego Internetu w ramach istniejącej sieci. Odbiorcami usług będą podmioty użyteczności publicznej takie jak: szkoły, jednostki kultury z terenu miasta oraz partnerzy w projekcie. Ze względu na koszty jakie MPGK Sp. z o.o. ponosi za dostarczany przez dostawcę sygnał internetowy konieczne jest obciążenie jednostek podłączonych do szerokopasmowego internetu kosztami dostarczanego do nich sygnału. Gmina jako organ prowadzący dla szkół zlokalizowanych na terenie miasta i ujętych w projekcie będzie ponosiła za nie koszty związane z dostarczanym internetem, natomiast pozostałe podmioty regulować będą rachunki same za siebie. Odbywać się to będzie na podstawie podpisanych umów na dostarczenie sygnału internetowego. Projekt będzie generował przychody pochodzące z opłat za podłączenie do sieci, instalacje urządzeń odbiorczych oraz okresowych opłat za korzystanie z dostępu do Internetu. Przychody te będą osiągane przez zarządzającego siecią tj.: MPGK Sp. z o.o., a nie przez Gminę - właściciela infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu i przekazywane będą na pokrycie kosztów zakupu sygnału internetowego, kosztów operacyjnych związanych z funkcjonowaniem sieci oraz inwestowane będą w ciągły rozwój szerokopasmowej sieci internetowej.Majątek wytworzony w trakcie realizacji projektu użytkowany przez partnerów Gminy nie będzie wykorzystywany przez nich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura teletransmisyjna wytworzona w ramach projektu przekazana do zarządzania przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. zgodnie z zawartą umową również nie będzie przynosić przychodu Gminie. Przychody i koszty z nią związane ponosi Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, natomiast Gmina jest obciążona kosztami jej konserwacji, remontów i awarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w stosunku do opisanego projektu może bądź będzie mógł obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z faktem, iż w analizowanym przypadku inwestorem jest Gmina, oraz jej partnerzy, a działalność opodatkowaną z wykorzystaniem dofinansowanego ze środków unijnych majątku prowadzi inny podatnik, tj. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ani Gmina ani jej partnerzy w projekcie, czy wreszcie MPGK Sp. z o.o. nie maja i nie będą mieć w przyszłości możliwości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji powstałej w wyniku realizacji projektu.Umowa o zarządzanie infrastrukturą sieci szerokopasmowej nie przenosi własności infrastruktury sieci szerokopasmowej na inny podmiot, a ponadto mając na uwadze, iż Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie objętym przedmiotem ww. umowy, oddanie infrastruktury sieci szerokopasmowej do eksploatacji i zarządzania nie spowoduje po stronie Gminy powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Przedmiotowa czynność wykonywana jest w ramach realizacji projektu, o którym mowa w opisanym stanie faktycznym. Realizacja ww. projektu następuje w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, ma zatem charakter zadania publicznego. Nie można więc Gminie przypisać zamiaru prowadzenia ww. zakresie działalności gospodarczej, ani nie zachodzi przesłanka opodatkowania podatkiem VAT usługi oddania do nieodpłatnego korzystania infrastruktury sieci szerokopasmowej na podstawie umowy o zarządzanie infrastrukturą sieci.Jednocześnie Gmina, w zakresie, w jakim przekazuje na rzecz partnerów sprzęt i oprogramowanie zakupione w ramach projektu, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie powstaje zatem w przedmiotowym zakresie po jej stronie obowiązek podatkowy w podatku VAT. Warunkiem uznania Gminy w zakresie ww. czynności za podatnika VAT byłoby prowadzenie "Samodzielnej działalności gospodarczej" w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Elementem definicji działalności gospodarczej w rozumieniu tych przepisów jest również charakter podmiotu, który tę działalność prowadzi, wskazujący na zamiar prowadzenie danej działalności jako działalności gospodarczej. W przedstawionym stanie faktycznym realizacja projektu następuje w ramach zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty i ma charakter zadania publicznego.

Gmina nabywa sprzęt wyłącznie z zamiarem przekazania go partnerom w ramach realizacji projektu, a nie w celu dalszej odsprzedaży. Zamiarem Gminy nie jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu sprzętem komputerowym i oprogramowaniem. Gmina nie jest zatem handlowcem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. W przedstawionym stanie faktycznym i w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług brak jest podstaw prawnych by przyjąć, że spełnione zostały przesłanki do uznania Gminy za podatnika VAT w stosunku do ww. czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy tj.:

* edukacji publicznej

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą "Budowa Szerokopasmowej Regionalnej Sieci Internetowej w K. i w Powiecie K.". Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

Z treści wniosku wynika ponadto, że część teletransmisyjna powstała w wyniku realizacji projektu oddana do użytku, jest własnością Gminy ale zarządzana jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. - podmiot gospodarczy, w którym 100% udziałów posiada Gmina. W dniu 1 maja 2007 r. zawarta została umowa o zarządzanie infrastrukturą sieci szerokopasmowej oraz w sprawie określenia zasad świadczenia usług telekomunikacyjnych przez zarządzającego siecią. Umowa zawarta pomiędzy Gminą a MPGK - jest umową cywilno prawną o charakterze umowy nienazwanej, łączącej w sobie elementy kilku umów nazwanych: umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania siecią oraz usług serwisowych, a także umowy użyczenia. Infrastruktura teletransmisyjna wytworzona w ramach projektu przekazana do zarządzania przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. zgodnie z zawartą umową nie będzie przynosić przychodu Gminie. Przychody i koszty z nią związane ponosi Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, edukacja publiczna oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, utworzenie szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Reasumując, nabywane przez Gminę towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą jej służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa Szerokopasmowej Regionalnej Sieci Internetowej w Krośnie i w Powiecie K.".

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny i żaden z elementów stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stany faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl