IBPP3/443-213/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-213/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przesunięciem linii kablowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przesunięciem linii kablowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął w 2009 r. proces inwestycyjny związany z budową łącznika płyty postojowej z drogą startową lotniska na terenie dzierżawionym od innego podmiotu. W trakcie prowadzonych prac pojawiła się konieczność dokonania przeniesienia kabli energetycznych należących do innych podmiotów (tzw. kolizja inwestycyjna). Wykonanie prac prowadzących do usunięcia kolizji inwestycyjnej - przeniesienia kabla - było konieczne dla wykonania inwestycji budowy łącznika.

Prace związane z przebudową infrastruktury należącej do innych podmiotów dotyczyły:

1.

Przeniesienia kabla należącego do Jednostki Wojskowej,

2.

Przeniesienia kabla należącego do zakładu energetycznego,

3.

Przeniesienia kabla należącego do Wnioskodawcy.

Efekty wykonanych prac - nowo umiejscowiony kabel wraz z wymaganą dokumentacją techniczną - w jednym przypadku został przekazany zakładowi energetycznemu, w kolejnym zostanie przekazany Jednostce Wojskowej. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej Spółka korzysta jedynie z kabla będącego jej własnością. Spółka nie czerpie ani nie czerpała energii elektrycznej z przeniesionych linii kablowych należących do innych podmiotów. Przedmiotowa linia kablowa nie jest związana technicznie ani funkcjonalnie z prowadzoną inwestycją budowy łącznika.

Spółka odliczała VAT naliczony związany z wydatkami poniesionymi na prace związane z usuwaniem kolizji - zakupem usług związanych z przeniesieniem kabli energetycznych należących do innych podmiotów. Wydatki poniesione na prace związane z przeniesieniem linii kablowej nie zostaną Spółce zwrócone przez właścicieli infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z przesunięciem linii kablowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na przesunięcie linii kablowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle brzmienia powyższego przepisu, zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w omawianym przypadku będzie determinowane przez związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki, związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT może mieć charakter zarówno bezpośredni jaki i pośredni. Takie podejście jest wyrażone także w doktrynie prawa podatkowego (T. Michalik "VAT 2009", Warszawa 2009, wydanie 6, str. 645) " (...) związek ten może być pośredni, co więcej, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej."

W opinii Wnioskodawcy, wydatki poniesione na usunięcie kolizji inwestycyjnej - a więc przesunięcie linii kablowej należącej do innych podmiotów - mają niewątpliwy, pośredni związek z prowadzoną w przyszłości działalnością Spółki opodatkowaną podatkiem VAT, ponieważ umożliwiają dokonanie rozbudowy infrastruktury wykorzystywanej przez Spółkę dla celów prowadzenia jej podstawowej działalności opodatkowanej VAT.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, przysługiwało jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z usunięciem kolizji inwestycyjnej, jako iż wykonanie tych prac było niezbędne dla umożliwienia działań inwestycyjnych związanych bezpośrednio z działalnością opodatkowaną. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone między innymi w następujących pismach organów podatkowych:

Interpretacji z dnia 27 października 2009 r., wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. IPPP1/443-857/09-4/AW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in., z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przywołanej regulacji jednoznacznie wynika zatem, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju). Z założenia, to do wykonania tych czynności w klasycznym modelu realizacji prawa do odliczenia mają być wykorzystywane towary i usługi. Tak oczywistej ocenie, wyprowadzonej na gruncie wspomnianego przepisu wymyka się szereg czynności, nie dających się podporządkować ściśle do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu, co do których jednak nie ma wątpliwości, iż służą one czynnościom opodatkowanym (np. koszty ogólne działalności). Nie sposób także pominąć tych działań podatnika, które choć neutralne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jako niepodlegające podatkowi VAT lub od niego zwolnione, podejmowane są również w celu dokonania sprzedaży opodatkowanej. Na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo występujących trudności we wskazaniu tego związku bezpośredniego pomiędzy podatkiem naliczonym a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, niewątpliwym jest iż są one ukierunkowane na dokonanie takich właśnie czynności.

W świetle powyższego dla odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest pośredni związek nabycia towaru lub usługi z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Jeżeli bowiem dokonane zakupy dotyczą szeroko pojętej działalnością przedsiębiorstwa, to podatnikowi przysługuje w związku nimi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z budową łącznika płyty postojowej z drogą startową zobowiązał się do przeniesienia kabla należącego do Jednostki Wojskowej oraz kabla należącego do zakładu energetycznego. Jednocześnie należy zauważyć, iż Wnioskodawca nie jest właścicielem ww. kabla, co w przedstawiony stanie pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami na przeniesienie ww. kabla w takim zakresie w jakim realizowany przez Wnioskodawcę projekt będzie wykorzystany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji została przedstawiona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl