IBPP3/443-212/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-212/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy K, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Utworzenie Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza (Rozbudowa Domu Kultury)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Utworzenie Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza (Rozbudowa Domu Kultury)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pod nazwą "Utworzenie Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza (Rozbudowa Domu Kultury)". Celem projektu jest utworzenie nowoczesnego ośrodka kulturalnego pozbawionego barier architektonicznych, wyposażonego w sprzęt najnowszej generacji, dysponującego dużą ilością przestronnych pomieszczeń i profesjonalna salą widowiskowo - kinową. Źródłem finansowanego projektu jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu to 24.235.591,22 zł, co stanowi 100% wydatków kwalifikowanych.

Beneficjentem projektu jest Gmina, która złożyła wniosek o dofinansowanie, jest i pozostanie właścicielem całości majątku powstałego w wyniku realizacji przedsięwzięcia i odpowiada za zachowanie jego trwałości.

W ramach projektu sfinansowana zostanie przy współudziale środków unijnych, budżetu państwa oraz środków własnych Gminy, modernizacja i budowa 6.067,5 m2 powierzchni infrastruktury Domu Kultury.

Po zakończeniu realizacji inwestycji rozbudowany i zmodernizowany budynek zostanie oddany w nieodpłatne używanie na podstawie umowy użyczenia - Miejskiej Instytucji Kultury - Domowi Kultury, który przyjmie nazwę Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza.

Dom Kultury jest Miejską Samorządową Instytucją Kultury, działającą w oparciu o swój statut. Pełni on rolę Ośrodka Edukacji Artystycznej i realizuje zadania z zakresu wychowania, edukacji kulturalnej, upowszechniania kultury wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych. Zadania te realizowane są poprzez organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i oświatowej, zespołowego uczestnictwa w kulturze oraz form aktywności kulturalnej.

W ramach opisywanego projektu Dom Kultury - Regionalne Centrum Kultury Pogranicza będzie prowadziło dotychczasową działalność statutową, wzbogaconą o możliwości, jakie daje nowoczesna infrastruktura powstała w wyniku realizowanego przedsięwzięcia. Działalność opodatkowana będzie dotyczyła:

* tworzenia "produktów kulturalnych", których głównym zadaniem będzie promocja miasta - realizacja przedsięwzięć o charakterze festiwali zgodnie z koncepcją utworzenia RCKP. Realizacja ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali,

* organizacja cyklicznych imprez w celu zapewnienia mieszkańcom dostępu do znaczących zjawisk artystycznych bez konieczności wyjazdu z miasta. Zacieśniona współpraca z innymi ośrodkami kulturalnymi, synchronizacja terminów i wspólne pozyskiwanie twórców ważnych przedsięwzięć artystycznych,

* organizacja imprez środowiskowych związanych z uroczystościami miejskimi i narodowymi oraz z innymi świętami,

* działanie kina oraz dyskusyjnego klubu filmowego. Edukacja filmowa skierowana w szczególności na promocję ambitnego ciekawego kina oraz realizacja imprez - przeglądy filmowe, kino lektur szkolnych, lato filmowe pod gwiazdami, maratony filmowe tematyczne,

* utworzenie i prowadzenie punktu informacji kulturalnej oraz portalu internetowego,

* działalność pomocnicza - wynajem pomieszczeń, sal, środków transportu, urządzeń itp.

Uzyskane przychody są przeznaczane na prowadzenie działalności statutowej KDK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w stosunku do opisanego projektu może bądź będzie mógł obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z faktem, iż w analizowanym przypadku inwestorem jest Gmina, a działalność opodatkowaną z wykorzystaniem dofinansowania ze środków unijnych majątku prowadzi inny podatnik tj. Dom Kultury, po przekształceniu Regionalne Centrum Kultury Pogranicza, ani Gmina ani wymieniona jednostka kultury nie mają i nie będą mieć w przyszłości możliwości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji powstałej w wyniku realizacji projektu. W przedstawionym stanie faktycznym inwestycja w ramach projektu zostanie zrealizowana w wykonaniu zadań własnych Gminy, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kulturalnych oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W związku z powyższym Gmina w zakresie inwestycji realizowanej w opisanym stanie faktycznym nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy tj.:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą "Utworzenie Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza (Rozbudowa K. Domu Kultury)".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż inwestycja po jej zakończeniu rozbudowany i zmodernizowany budynek zostanie oddany w nieodpłatne używanie na podstawie umowy użyczenia - Miejskiej Instytucji Kultury - Domowi Kultury, który przyjmie nazwę Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, modernizacja i rozbudowa Domu Kultury nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Utworzenie Regionalnego Centrum Kultury Pogranicza (Rozbudowa Domu Kultury)".

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny i żaden z elementów stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stany faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl