IBPP3/443-210/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-210/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących budowy/przebudowy infrastruktury energetycznej, przebudowy i zabezpieczenia gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej,

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących wykonania zatok, przystanków autobusowych i zjazdów.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r., zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Gmina otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na zadanie pn. "...". W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji "Czy Gminie jako ostatecznemu Beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT" w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Głównym przeznaczeniem planowanej drogi będzie obsługa terenów inwestycyjnych Gminy, zlokalizowanych po obu stronach drogi. Cel bezpośredni wpisuje się w Priorytet I RPO W - Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, którego celem głównym jest wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki opartej na wiedzy. Projekt jest zgodny z Działaniem 1.1. Uszczegółowienia RPO W Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, którego celem jest wzrost wartości bezpośrednich inwestycji w regionie. Cel działania realizowany jest poprzez poddziałanie 1.1., którego celem jest wsparcie infrastruktury służącej rozwojowi gospodarczemu. Projekt wypełnia założenia typu projektu nr 2 Kompleksowe uzbrojenie terenu przeznaczonego pod działalność gospodarczą, z wyłączeniem infrastruktury służącej mieszkańcom.

Przedmiotem projektu jest podjęcie działań inwestycyjnych prowadzących do kompleksowego uzbrojenia terenu inwestycyjnego przy ul.... w.... Prace pozwolą na udostępnienie nowych elementów infrastruktury technicznej.

Rzeczowy zakres projektu obejmuje budowę ogólnodostępnej drogi gminnej klasy Z, wyposażonej w ciąg pieszo-rowerowy, zatoki i przystanki autobusowe, zjazdy, wraz z:

* budową oświetlenia, budową linii zasilającej oraz przebudową i zabezpieczeniem sieci energetycznych,

* budową kanalizacji deszczowej (odprowadzającej wodę zarówno z nowej drogi jak i z udostępnianych terenów inwestycyjnych),

* przebudową i zabezpieczeniem gazociągu.

Po zakończeniu projektu, wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona wszystkim użytkownikom. Zrealizowanie projektu będzie służyć mieszkańcom Gminy. Realizacja ww. zadania nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie ze Statutem Gminy do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. poprzez sprawy obejmujące gminne drogi, ulice, mosty i place oraz organizacje ruchu drogowego na zasadzie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 15 kwietnia 2013. okres realizacji projektu to 2013 r. (projekt rozpoczyna się i kończy w 2013 r.). Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Elementy budowanej/przebudowywanej infrastruktury energetycznej (tekst jedn.: oświetlenie, linia zasilająca, sieci energetyczne) będą własnością Gminy, po zakończeniu realizacji projektu Gmina będzie nieodpłatnie udostępniała powstałą infrastrukturę energetyczną Zakładowi Energetycznemu, z tytułu udostępnienia Zakładowi Energetycznemu infrastruktury energetycznej Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów, nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z powstałego oświetlenia.

Przebudowa i zabezpieczenie gazociągu to wykonanie tzw. przekładki gazociągu - gazociąg jest własnością Zakładu Gazowniczego, jego przebudowa i zabezpieczenie (tzw. przekładka) będzie wykonane przez Gminę całkowicie nieodpłatnie, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów w związku z przebudową i zabezpieczeniem gazociągu.

Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Z tytułu przyjmowania opadów do kanalizacji deszczowej nie będą pobierane żadne opłaty (korzystanie z sieci kanalizacji deszczowej będzie całkowicie nieodpłatne).

Projekt obejmuje swoim zasięgiem także wykonanie zatok, przystanków autobusowych i zjazdów (zatoka obejmuje zjazd z drogi czyli poszerzenie drogi na odcinku gdzie zatrzymuje się autobus, wiatę przystankową oraz znak drogowy, natomiast przystanek obejmuje jedynie usytuowanie w odpowiednim miejscu znaku drogowego). Właścicielem zatok, przystanków autobusowych i zjazdów pozostanie Gmina, nie będzie miało miejsce przekazanie mienia. Z tytułu zatrzymania pojazdów na zatokach i przystankach autobusowych Gmina będzie pobierała opłaty za każde zatrzymanie (opłaty będą pobierane na podstawie zawieranych z korzystającymi z zatok i przystanków autobusowych umów cywilnoprawnych, w wysokości 5 gr za każde zatrzymanie). Gmina jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z zakupami dokonywanymi na potrzeby wykonania zatok, przystanków autobusowych i zjazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 kwietnia 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 kwietnia 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących budowy/przebudowy infrastruktury energetycznej, przebudowy i zabezpieczenia gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących wykonania zatok, przystanków autobusowych i zjazdów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona wszystkim użytkownikom.

Elementy budowanej/przebudowywanej infrastruktury energetycznej (tekst jedn.: oświetlenie, linia zasilająca, sieci energetyczne) będą własnością Gminy, po zakończeniu realizacji projektu Gmina będzie nieodpłatnie udostępniała powstałą infrastrukturę energetyczną Zakładowi Energetycznemu, z tytułu udostępnienia Zakładowi Energetycznemu infrastruktury energetycznej Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów, nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z powstałego oświetlenia.

Przebudowa i zabezpieczenie gazociągu to wykonanie tzw. przekładki gazociągu - gazociąg jest własnością Zakładu Gazowniczego, jego przebudowa i zabezpieczenie (tzw. przekładka) będzie wykonane przez Gminę całkowicie nieodpłatnie, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów w związku z przebudową i zabezpieczeniem gazociągu.

Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych będzie ogólnodostępne i nieodpłatne,

Z tytułu przyjmowania opadów do kanalizacji deszczowej nie będą pobierane żadne opłaty (korzystanie z sieci kanalizacji deszczowej będzie całkowicie nieodpłatne).

Zatem w odniesieniu do części zadania, której przedmiotem jest budowa/przebudowa infrastruktury energetycznej, przebudowa i zabezpieczenie gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej, należy zauważyć, iż Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca wskazał, iż wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona wszystkim użytkownikom, powstałą infrastrukturę energetyczną Gmina będzie nieodpłatnie udostępniała Zakładowi Energetycznemu, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów w związku z przebudową i zabezpieczeniem gazociągu, korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych będzie ogólnodostępne i nieodpłatne, z tytułu przyjmowania opadów do kanalizacji deszczowej nie będą pobierane żadne opłaty.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części której przedmiotem jest budowa/przebudowa infrastruktury energetycznej, przebudowa i zabezpieczenie gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części której przedmiotem jest budowa/przebudowa infrastruktury energetycznej, przebudowa i zabezpieczenie gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że projekt obejmuje swoim zasięgiem także wykonanie zatok, przystanków autobusowych i zjazdów (zatoka obejmuje zjazd z drogi czyli poszerzenie drogi na odcinku gdzie zatrzymuje się autobus, wiatę przystankową oraz znak drogowy, natomiast przystanek obejmuje jedynie usytuowanie w odpowiednim miejscu znaku drogowego). Właścicielem zatok, przystanków autobusowych i zjazdów pozostanie Gmina, nie będzie miało miejsce przekazanie mienia.

Z tytułu zatrzymania pojazdów na zatokach i przystankach autobusowych Gmina będzie pobierała opłaty za każde zatrzymanie (opłaty będą pobierane na podstawie zawieranych z korzystającymi z zatok i przystanków autobusowych umów cywilnoprawnych, w wysokości 5 gr za każde zatrzymanie).

Gmina jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z zakupami dokonywanymi na potrzeby wykonania zatok, przystanków autobusowych i zjazdów.

Zatem konieczne staje się rozważenie, czy Gmina wykorzystując zatoki i przystanki autobusowe będzie wykonywała czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważy, iż generalnie - poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy powołanej wyżej ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, z dniem 1 kwietnia 2013 r., otrzymuje brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że z tytułu zatrzymania pojazdów na zatokach i przystankach autobusowych Gmina będzie pobierała opłaty za każde zatrzymanie, opłaty będą pobierane na podstawie zawieranych z korzystającymi z zatok i przystanków autobusowych umów cywilnoprawnych, w wysokości 5 gr za każde zatrzymanie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13) publiczny transport zbiorowy, w zależności od obszaru działania lub zasięgu przewozów, jest organizowany przez: gminę, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo lub ministra właściwego do spraw transportu.

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym (art. 4 ust. 1 pkt 8) przewiduje różny status prawny podmiotów, które realizują zadania operatora publicznego transportu zbiorowego. W świetle tej regulacji może to być samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.

Zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. Stawka opłaty jest ustalana w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad.

W ustawie o publicznym transporcie zbiorowym została określona maksymalna stawka tej opłaty. Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym określenie przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla wszystkich operatorów i przewoźników oraz warunków korzystania z tych obiektów, następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego.

W przypadku, gdy właściwa jednostka samorządowa ustanowi, w drodze uchwały wydanej na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, opłatę za korzystanie z przystanków, jednym z warunków korzystania z tych obiektów określonych uchwałą wydaną na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy, powinien być obowiązek ponoszenia przez podmioty świadczące usługi przewozowe tej opłaty w wysokości wynikającej z pomnożenia opłaty przez liczbę zatrzymań wynikającą z rozkładu jazdy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołane wyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że pomiędzy działaniami Gminy (czynnościami polegającymi na udostępnianiu przystanków komunikacyjnych), a świadczeniem wzajemnym, tj. opłatą wnoszoną przez korzystających z zatok i przystanków autobusowych występuje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. W związku z tym ww. działania Gminy będą stanowić usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc otrzymana opłata będzie konsekwencją wykonania świadczenia. Odpowiednie zapisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wyraźnie wskazują, że działania podejmowane w tym względzie przez organizatora takiego transportu (jednostkę samorządu terytorialnego) mają charakter działań właściwych dla stosunków cywilnoprawnych. Po pierwsze - opłata za korzystanie z przystanków może, lecz nie musi być pobierana, a po drugie - przepisy dają możliwość zakreślenia przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego maksymalnej wartości tejże opłaty, akcentując przy tym konieczność przestrzegania niedyskryminujących zasad. Okoliczność, że strony stosunku cywilnoprawnego są zobowiązane stosować opłaty w wysokości określonej w uchwale podjętej przez odpowiedni organ jednostki samorządu terytorialnego, nie ma wpływu na opodatkowanie czynności udostępniania przystanków podatkiem od towarów i usług. Mają tu bowiem zastosowanie ogólne zasady określone w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że opłata pobierana przez Gminę od korzystających z zatok i przystanków autobusowych za możliwość zatrzymywania się na przystankach i zatokach stanowi wynagrodzenie za usługę, polegającą na udostępnieniu tych przystanków i zatok, przy czym działania podejmowane w tym względzie przez Gminę mają charakter działań z zakresu stosunków cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu na ogólnych zasadach określonych w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina pobierając opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych działa w charakterze podatnika podatku VAT i nie znajdzie w tym przypadku zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z uwagi na cywilnoprawny charakter tych czynności.

Nie znajdzie także zastosowania zwolnienie o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na cywilnoprawny charakter tych czynności.

Zatem z uwagi na związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części której przedmiotem jest wykonanie zatok, przystanków autobusowych i zjazdów. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących budowy/przebudowy infrastruktury energetycznej, przebudowy i zabezpieczenia gazociągu, wykonania ciągów pieszo-rowerowych oraz kanalizacji deszczowej,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług dotyczących wykonania zatok, przystanków autobusowych i zjazdów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl