IBPP3/443-207/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-207/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat nabył na mocy decyzji Wojewody nieruchomość zabudowaną m.in. budynkiem mieszkalnym. Przedmiotowa nieruchomość zasiliła stan mienia Powiatu w listopadzie 1999 r. Od tego czasu budynek jest użytkowany na podstawie umów najmu. Stan obiektu jest niezadowalający i wymaga kompleksowych prac remontowych. Budynek posadowiony jest na działce o pow. 783 m 2 o numerze 67/4. Nieruchomość posiada księgę wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy. Osoby zajmujące przedmiotową nieruchomość - dom mieszkalny wystąpiły z wnioskami o wykup lokali jakie zajmują na podstawie umów najmu. Zarząd powiatu wyraził zgodę na zbycie na rzecz ww. najemców lokali mieszkalnych znajdujących się w domu mieszkalnym. W tym celu została podjęta uchwała Rady Powiatu o sprzedaży najemcom przedmiotowych lokali. Na przestrzeni ostatnich 5 lat ani najemcy, ani też właściciel nieruchomości - Powiat nie ponieśli żadnych nakładów finansowych. W momencie nabycia przez Powiat ww. nieruchomość nie był naliczony podatek VAT i nie było faktury. Sprzedawany przez Powiat lokal mieszkalny jest wraz z udziałem w nieruchomości gruntowej.

Pismem z dnia 5 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Budynek będący przedmiotem sprzedaży powstał w latach sześćdziesiątych i w tym też czasie został zasiedlony. Składa się z 2 lokali mieszkalnych użytkowanych na podstawie umów najmu. Na przestrzeni ostatnich 5 lat na nieruchomość nie zostały poczynione żadne nakłady podnoszące jej wartość w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz z przypadającym udziałem w nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku nieruchomość nie była remontowana, ulepszana, modernizowana na przestrzeni ostatnich 5 lat. Powiat nabył ją bez podatku VAT. Sprzedaż ww. nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat nabył w listopadzie 1999 r. na mocy decyzji Wojewody nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym. Budynek będący przedmiotem sprzedaży powstał w latach sześćdziesiątych i w tym też czasie został zasiedlony. Budynek składa się z 2 lokali mieszkalnych użytkowanych na podstawie umów najmu. Na przestrzeni ostatnich 5 lat na nieruchomość nie zostały poczynione żadne nakłady podnoszące jej wartość w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Osoby zajmujące przedmiotową nieruchomość wystąpiły z wnioskami o wykup lokali jakie zajmują na podstawie umów najmu. Zarząd Powiatu wyraził zgodę na zbycie na rzecz ww. najemców lokali mieszkalnych znajdujących się w domu mieszkalnym.

W związku z powyższym sprzedaż lokali mieszkalnych wraz z udziałem w gruncie przez Powiat najemcom tych lokali podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie lokali mieszkalnych stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl