IBPP3/443-20/07/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-20/07/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu 14 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 25 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi.Pismem z dnia 12 września 2007 r. znak IBPP3/443-20/07-1/AT, wezwano Panią do uzupełnienia zdarzenia przyszłego. Pismem z dnia 20 września 2007 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność pomocniczą związaną z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ obroty nie przekroczyły kwoty 10.000 euro. Sprzedaż Wnioskodawcy jest coraz wyższa i prawdopodobnie w najbliższych miesiącach będzie musiał dokonać stosownych rejestracji ze względu na przekroczenie obrotu.

Zgodnie z art. 113 ustawy o podatku VAT do ustalenia wysokości obrotu uwzględnia się jedynie sprzedaż opodatkowaną, a nie zwolnioną. Usługi, które wykonuje Wnioskodawca na rzecz głównego ubezpieczyciela zgodnie z zawartą umową są objęte zwolnieniem.

Wnioskodawca uzyskał informację, że jeśli świadczy usługi na rzecz innego agenta, który prowadzi działalność gospodarczą, a usługa ta polega na pozyskiwaniu klientów to podlega ona opodatkowaniu wg 22% stawki VAT.

W uzupełnieniu ww. zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż wykonywane usługi zaklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do symbolu PKWiU 67.20.10.-00.10 - usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi ubezpieczeniowe świadczone pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, agentami firm ubezpieczeniowych opodatkowane są 22% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone na rzecz innego podmiotu gospodarczego polegające na zawieraniu i podpisywaniu polis ubezpieczeniowych są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określił, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w art. 8 ust. 3 ww. ustawy wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU, sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości

Świadczone usługi zostały przez Wnioskodawcę zaklasyfikowane jako usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a ich klientami (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) PKWiU 67.20.10-00.10.

Zatem na podstawie ww. przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w sytuacji gdy przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w poz. 3 pkt 1-9 załącznika nr 4 ww. ustawy jako wyłączone ze zwolnienia, należy stwierdzić, iż zasadnym jest zastosowanie zwolnienia podmiotowego.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności.

Tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl