IBPP3/443-186/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-186/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Obszarów Wiejskich na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) i ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów

Wiejskich (Dz.Urz.UE.L277 z 21 października 2005 r.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).

Obecnie Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Działania (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach umowy przyznania pomocy z dnia 16 lutego 2011 r. wraz z aneksami. Okres realizacji operacji: 2011-2015.

Przedmiotem projektu jest:

1. Doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji LSR, przez:

a.

szkolenia

b.

spotkania informacyjno-aktywizacyjne

2. Pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju i budowanie kapitału społecznego na tym obszarze, przez:

a.

prowadzenie działań promujących obszar objęty LSR,

b.

organizację szkoleń dla lokalnych liderów,

c.

aktywizację mieszkańców i organizacji społecznych przez budowanie i umacnianie kapitału społecznego.

3. Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju, przez:

a.

prowadzenie działań informacyjnych,

b.

doradztwo prowadzone dla beneficjentów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych strategii rozwoju",

c.

ogłaszanie naborów wniosków.

Efektem końcowym projektu będzie zrealizowanie ujętych w strategii zadań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zostanie zrealizowanych szereg projektów z zakresu "...", "...", "...", "Małych projektów".

Zadaniem Wnioskodawcy jest informowanie o możliwości skorzystania z programu, udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy będą składać wnioski o dofinansowanie własnych projektów w ramach LSR do urzędu marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikroprzedsiębiorcy. Z efektów projektu i świadczonej pomocy beneficjenci będą korzystać nieodpłatnie. Otrzymane przez Wnioskodawcę środki są przeznaczane na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Wnioskodawcy, między innymi na wynagrodzenia pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania. Czynności realizowane w ramach projektu to: informowanie społeczności lokalnej i potencjalnych beneficjentów o możliwości skorzystania z programu, promocja programu zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej, pomoc doradcza i szkoleniowa w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji, pomoc w trakcie realizacji projektów oraz nadzór nad prawidłowym rozliczeniem zakwalifikowanych do dofinansowania zadań. Wszystkie czynności będą świadczone nieodpłatnie.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Wnioskodawca zaznacza, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Realizacja działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, § 3 ust. 2 pkt 2 podatek VAT naliczony jest kosztem kwalifikowalnym i podlega refundacji w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że wniosek dotyczy działania 431 "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Nazwy działań wymienione w poz. 68 - "...", "...", "..." i "Małe projekty" realizowane są przez beneficjentów PROW 2007 -2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 "..." Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 "..." Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Uregulowanie to zostało powtórzone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. , poz. 1656).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w latach 2011-2015 realizuje lokalną strategię rozwoju w ramach działania 431 "...". Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikroprzedsiębiorcy. Otrzymane środki (m.in. wynagrodzenie pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania) Wnioskodawca przeznacza na zapewnienie prawidłowego funkcjonowanie biura. W ramach projektu Wnioskodawca ma za zadanie informowanie o możliwości skorzystania z programu, promowanie programu, świadczenie pomocy doradczej i szkoleniowej w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji oraz pomocy w trakcie realizacji projektów a także nadzorowanie prawidłowego rozliczenia zakwalifikowanych do dofinansowania zadań. Wszystkie czynności będą świadczone nieodpłatnie. Nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, związanego z realizacją projektu w ramach działania 431 "...".

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. oraz w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl