IBPP3/443-186/13/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-186/13/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "....". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 marca 2013 r. nr IBPP3/ 443-186/13/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach art. 15 ust. 2 z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz swojego Statutu. Jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, społecznego i gospodarczego. Jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego działanie ukierunkowane jest na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru gmin:.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje. Na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie biura otrzymał dotację z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Osi 4 PROW 2007-2013 - Leader.

Wnioskodawca w terminie od marca do grudnia 2012 r. realizował projekt współpracy z LGD oraz LGD pn. "..." w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, na podstawie umowy przyznania pomocy nr XXX zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Celem ogólnym projektu jest rozwój turystyki poprzez promocję walorów turystycznych, przyrodniczych i kulturowo - kulinarnych... poprzez rozpowszechnianie informacji na temat obszaru trzech LGD dzięki wydaniu mapy turystycznej w ilości 120 000 szt. o... i zamieszczeniu jej w gazetach (X 44 tyś. szt., Y 32 tyś. szt., Z 44 tyś. szt.), rozwój oferty aktywnego wypoczynku połączony z kultywowaniem tradycji kulinarnych obszaru poprzez organizację imprezy..., która odbyła się 18 sierpnia na... w gminie... oraz Akcji.

W ramach projektu Wnioskodawca poniósł koszty z tytułu realizacji następujących zadań:

* Konkurs radiowy - na antenie Radia w terminie od 13 - 27 lipca 2012.

* Zakup nagród dla uczestników konkursu radiowego oraz dla uczestników gier terenowych

* Opracowanie, wydruk i insert mapki

* Udział w imprezie ".."

* Zakup gadżetów promocyjnych

Koszty poniesione na ten projekt będą podlegały refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur lub rachunków.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Nie prowadzi też działalności gospodarczej w związku z tym nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na realizację projektu "...", w związku z zakupem nagród do konkursu w radio oraz na imprezę..., nagród do gier terenowych, opracowania i wydania mapki o..., zakupu gadżetów promujących projekt kosztów administracyjnych takich jak delegacje czy koszty współkoordynatora projektu.

Termin realizacji projektu od złożenia wniosku o przyznanie pomocy tj. dnia 30 marca 2012 r. do złożenia wniosku o płatność tj. dnia 31 grudnia 2012 r.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wyjaśniono, że wszystkie gadżety tj. koszulki, kubki, długopisy zakupione w ramach realizowanego projektu były rozdawane nieodpłatnie uczestnikom akcji. Mapy stanowiły gratisowy dodatek do gazet: Dziennik X, Dziennik Y, Dziennik Z. Również impreza organizowana w ramach projektu pt. "..." była ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich chętnych, również uczestnictwo w niej pań z KGW było nieodpłatne. Realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie wiązał się z wykonywaniem żadnych czynności odpłatnie. Wszystkie zakupione w ramach projektu towary udokumentowane były fakturami VAT lub rachunkami, w których jako nabywca wskazany był Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem ponieważ nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Powołane regulacje wykluczają więc możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w terminie od marca do grudnia 2012 r. realizował projekt współpracy z LGD oraz LGD pn. "..." w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy. Celem ogólnym projektu jest rozwój turystyki poprzez promocję walorów turystycznych, przyrodniczych i kulturowo - kulinarnych... poprzez rozpowszechnianie informacji na temat obszaru trzech LGD dzięki wydaniu mapy turystycznej o... i zamieszczeniu jej w gazetach, rozwój oferty aktywnego wypoczynku połączony z kultywowaniem tradycji kulinarnych obszaru poprzez organizację imprezy.

W ramach projektu Wnioskodawca poniósł koszty udokumentowane fakturami VAT z tytułu realizacji konkursu radiowego, zakupu nagród dla uczestników konkursu radiowego oraz dla uczestników gier terenowych, opracowania, wydruku i insertu mapki, realizacji imprezy "...", zakupu gadżetów promocyjnych.

Wszystkie gadżety tj. koszulki, kubki, długopisy zakupione w ramach realizowanego projektu były rozdawane nieodpłatnie uczestnikom akcji. Mapy stanowiły gratisowy dodatek do gazet. Również impreza organizowana w ramach projektu pt. "..." była ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich chętnych. Realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie wiązał się z wykonywaniem żadnych czynności odpłatnie.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Nie prowadzi też działalności gospodarczej w związku z tym nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", którzy zakupione towary i usługi wykorzystują do prowadzonej działalności opodatkowanej.

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie wiązał się z wykonywaniem żadnych czynności odpłatnie, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego zawartego w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl