IBPP3/443-182/12/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-182/12/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie "..." (LGD) - jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

LGD jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT- 7.

Na podstawie umowy nr... podpisanej w dniu 21 maja 2009 r. z Zarządem Województwa Wnioskodawca został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) Działania Stowarzyszenie "..." na lata 2009 - 2015. Jako Lokalna Grupa Działania wybrana do realizacji LSR - Wnioskodawca złożył do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej i podpisał umowę nr... zawartą w dniu 28 lutego 2011 r. na realizację w latach 2011-2015 operacji w ramach Działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej objętej PROW na lata 2007- 2013.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

LGD Stowarzyszenie "..." będzie realizować działania, które obejmują zakres wydatków i czynności z zestawienia rzeczowo - finansowego operacji z wniosku o przyznanie pomocy na lata 2011- 2015 w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Wnioskodawca dokona nabycia następujących towarów i usług w 2011 r. w ramach kosztów z zestawienia rzeczowo-finansowego operacji:

* funkcjonowanie LGD (w tej pozycji zostaną poniesione koszty na wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, zwrot kosztów podróży służbowych członków organów LGD oraz pracowników LGD, wynagrodzenia za wykonywane zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, najmu i utrzymania pomieszczeń, zakup lub najem wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, doradztwo prawne, obsługa finansowo - księgowa, oraz obsługa informatyczna),

* nabywanie umiejętności i aktywizacja (w tej pozycji realizowane będą badania dotyczące obszaru objętego LSR),

* informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej w celu udostępniania niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie LGD, doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy, opracowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych, plakatów, ulotek, zamieszczanie materiałów prasowych, opracowanie i druk czasopisma pn...., organizacja konkursu wiedzy o UE i PROW 2007-2013,

* szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, koszty najmu sprzętu i pomieszczeń, wynagrodzenie osób prowadzących, noclegu i wyżywienia uczestników szkolenia, opracowania i druku materiałów szkoleniowych,

* wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD, w ramach których poniesione zostaną koszty na najem sprzętu i nieruchomości, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych, zakup nagród,

* szkolenia lokalnych leaderów - w jego ramach zostanie zorganizowany cykl szkoleń dla przedstawicieli lokalnych organizacji pn. "Szkoła Leaderów", organizacja szkolenia z zakresu rejestracji produktów regionalnych, markowych i ekologicznych oraz organizacja szkolenia z zakresu rozwoju turystyki. Obejmować będą: angażowanie wykładowców, zakup materiałów szkoleniowych, wynajem sal, wyżywienie dla uczestników szkoleń.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej. Stowarzyszenie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW 2007- 2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT". Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowalnych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładany na etapach ubiegania się o refundację.

Wnioskodawca w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczył do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązany jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektów przez Stowarzyszenie pozostanie jego własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 kwietnia 2012 r. wszystkie działania LGD są nieodpłatne. Realizacja działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 kwietnia 2012 r.):

Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie "..." nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na realizację w latach 2011-2015 operacji w ramach Działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT- 7.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wszystkie działania Wnioskodawcy są nieodpłatne. Realizacja działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny, co w sposób jednoznaczny wynika z treści wniosku.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami dokonywanymi na potrzeby realizacji działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl