IBPP3/443-171/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-171/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 25 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-171/14/UH, IBPBI/2/423-190/JD.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2014 r:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) prowadzi szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na terenie całego kraju. Wnioskodawca działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego a prowadzone przez nie szkoły i inne placówki oświatowe funkcjonują na podstawie zezwolenia jednostki samorządu terytorialnego w przypadku szkół publicznych i wpisu do ewidencji szkół prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego według miejsca funkcjonowania placówki w przypadku szkół i placówek niepublicznych. Działalność bieżącą szkół i placówek oświatowych Wnioskodawca finansuje, zgodnie z art. 80 i art. 90 ustawy o systemie oświaty, głównie z dotacji i subwencji otrzymywanych za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, właściwych dla siedziby szkoły czy placówki oświatowej.

Wnioskodawca pozyskuje także środki finansowe z Funduszy Europejskich w ramach różnych programów tj. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację projektów. W roku w trakcie realizacji projektów dofinansowywanych z Funduszy Europejskich dokonywane są przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług. Zakupione towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do realizacji projektów jako pomoce dydaktyczne i wyposażenie do realizacji projektów, materiały biurowe do administracyjnej obsługi projektu, materiały promocyjne do informacji społeczeństwa lokalnego w zakresie działalności Wnioskodawcy i pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich. Z towarów tych i usług korzystają nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu w szkołach i placówkach oświatowych Wnioskodawcy a także mieszkańcy środowisk lokalnych z obszarów, na terenie, których prowadzone są szkoły Wnioskodawcy.

W ramach realizacji projektów nie zachodzi proces zbywania towarów i usług. Realizacja projektów dofinansowywanych ze środków Funduszy Europejskich mieści się w zakresie zadań statutowych Wnioskodawcy, mających na celu indywidualizację kształcenia, wsparcie dla osób niepełnosprawnych, wyrównywanie szans edukacyjnych w środowiskach wiejskich, integralny rozwój ucznia, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, wspieranie wychowawczej roli rodziny, upowszechnianie ochrony praw dziecka.

Wnioskodawca w wyniku realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Funduszy Europejskich nie osiąga żadnych dochodów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa w celu osiągnięcia zysku.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca realizował projekt Wdrażania lokalnych strategii rozwoju: "...". Na realizację ww. projektu Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego Województwa... pomoc w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów, objętego PROW na lata 2007-2013. Zakupiono sprzęt GPS i zorganizowano szkolenie teoretyczne, którego celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR, rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz rozwijanie turystyki i rekreacji lokalnej. Realizacja tego projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Wnioskodawcy mających na celu rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, rozwijanie turystyki i rekreacji na obszarach wiejskich.

Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Zakupione towary i usługi wykorzystane zostały wyłącznie do realizacji projektu. Z towarów tych i usług zakupionych w związku z realizacją projektu korzystać będą nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu. W ramach realizacji projektu nie zachodził proces zbywania towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwości odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w fakturach dla wydatków ponoszonych na realizację projektu "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów, objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w fakturach dla wydatków ponoszonych na realizację projektu "..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów, objętego PROW na lata 2007-2013.

Zakupione towary i usługi zostały wykorzystane do utworzenia możliwości identyfikacji walorów kulturalnych i historycznych za pomocą geocachingu. Realizacja tego projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Wnioskodawcy mających na celu rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, rozwijanie turystyki i rekreacji na obszarach wiejskich. Z towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu korzystać będą nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu. W ramach realizacji projektu nie zachodził proces zbywania towarów i usług. Wobec powyższego brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stąd Wnioskodawca nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, co wyklucza możliwość dokonywania odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Uregulowanie to zostało powtórzone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. , poz. 1656).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w styczniu 2014 r. zrealizował projekt pn. "...". W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca zakupił sprzęt GPS i zorganizował szkolenie teoretyczne, którego celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz rozwijanie turystyki i rekreacji lokalnej. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Z towarów tych i usług zakupionych w związku z realizacją projektu korzystać będą nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Zaznaczenia zatem wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, że stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług - VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane nieodpłatnie przez wszystkich uczestników projektu, nie będą więc wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. oraz w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

Mając na uwadze powyższe argumenty, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl