IBPP3/443-167/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-167/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku podatkowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu kempingowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku podatkowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu kempingowego.

Pismem z dnia 23 lutego 2009 r. znak IBPP3/443-167/09/IK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

W dniu 6 października 2008 r. Wnioskodawca zakupił samochód kempingowy, wpisany jako specjalny. Pojazd był fabrycznie nowy, odebrany w salonie na terenie Niemiec (nabyty wewnątrzwspólnotowo) zakwalifikowany wg taryfy celnej kodem 8703.

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, w momencie zakupu ww. pojazdu obowiązywał niejasno sprecyzowany podział pojazdów zwolnionych od zapłaty podatku akcyzowego. Wnioskodawca będąc przeświadczony, że samochód kempingowy, podobnie jak skuter śnieżny czy ruad nie jest samochodem osobowym, Wnioskodawca zgłosił zakup w Urzędzie Skarbowym w celu uzyskania odpowiedniej deklaracji do dalszej rejestracji pojazdu. Wnioskodawca uregulował podatek VAT od wartości netto samochodu, nie podwyższonej o wartość podatku akcyzowego i tym samym Urząd Skarbowy potwierdził brak obowiązku opłaty tego podatku. Następnie Wnioskodawca, z kompletem dokumentów, udał się do Wydziału Komunikacji, gdzie otrzymał tymczasowy dowód rejestracyjny. Po około 3 tygodniach Wnioskodawca został poinformowany, że jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego lub otrzymania pisemnej informacji o jego braku, gdyż Wnioskodawca nie otrzyma stałego dowodu rejestracyjnego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy pojazd jest przez Wnioskodawcę użytkowany jako środek trwały firmy, przeznaczony na cele biurowe i zbyt długi czas oczekiwania ba rozstrzygnięcie sporu wywołałby w firmie duże komplikacje, Wnioskodawca postanowił uregulować natychmiast kwotę podatku i wyjaśnić sprawę zasadności tej wpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przepis obowiązujący w 2008 r. jasno stanowi obowiązek opłaty podatku akcyzowego od zakupu pojazdu - samochodu kempingowego (nabytego wewnątrzwspólnotowo).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami, na dzień zakupu, samochodu kempingowego w 2008 r., należało uznać przedmiotowy pojazd za niepodlegający zapłacie podatku akcyzowego, z uwagi na brak określenia tego typu pojazdów w taryfie celnej jako samochody podlegające zapłacie ww. podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązującą do dnia 28 lutego 2009 r., zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo nowy samochód kempingowy o kodzie CN 8703.

Pod pozycją 59 w ww. załączniku nr 1 do ustawy, zamieszczone zostały samochody osobowe o symbolu PKWiU 34.10.2 i kodzie CN 8703, tj. pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi.

Wobec powyższego skoro nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd zaklasyfikowany został przez Wnioskodawcę do kodu CN 8703 i został wymieniony w wykazie wyrobów akcyzowych (załącznik nr 1 do ustawy pozycja 59) to jest wyrobem akcyzowym podlegającym akcyzie. Zaliczanie do grupy wyrobu akcyzowego jest bowiem konsekwencją przypisania danego towaru do grupy wyrobów zawartych w pozycjach statystycznych.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 ww. ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnikami akcyzy od samochodów są:

1.

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przez pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2.

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnatrzwspólnotowego.

Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Stosownie zaś do art. 81 ust. 1 ww. ustawy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane:

1.

po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2.

dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

W myśl art. 82 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego jest obowiązany przy dokonaniu rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym przedstawić, wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowy samochód kempingowy o kodzie CN 8703 jest wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z powyższym nabycie wewnątrzwspólnotowe ww. samochodu podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl