IBPP3/443-158/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-158/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 8 lutego 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty w świetle art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z przekazaniem zmodernizowanego stadionu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty w świetle art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z przekazaniem zmodernizowanego stadionu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) działając w imieniu Gminy Miejskiej realizuje inwestycję w zakresie budowy stadionu.

Nakłady ponoszone przez ww. jednostkę zgodnie z wytycznymi art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a w tym przypadku odnosiło się to do umowy dzierżawy na podstawie której jednostka oddała obiekt w dzierżawę), podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość inwestycji przekraczała kwotę 15.000,00 zł. Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji jednostka ZIKiT rozliczy poniesione nakłady i przyjmie nowo wytworzony środek trwały na majątek. W związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań Gminy w zakresie zarządzania i gospodarowania obiektami, urządzeniami i terenami sportowo-rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy, Stadion zostanie w roku bieżącym przekazany dokumentem PT przez Gminę tutejszemu Zarządowi (Wnioskodawcy).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 4 lutego 2009 r. z tytułu działalności związanej ze sportem.

Wnioskodawca nie dokonywał jeszcze zakupów dotyczących obiektu będącego przedmiotem wniosku. Zakupy planowane są od momentu przekazania obiektu przez Gminę Wnioskodawcy i będą one dotyczyły dalszej modernizacji i utrzymania obiektu. Zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę oraz będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Obiekt nadal będzie wydzierżawiony. Dzierżawca będzie zobowiązany do uiszczania Wnioskodawcy czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie dzierżawy.

Pismem z dnia 27 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że zarówno ZIKiT jak i Wnioskodawca są jednostkami organizacyjnymi Gminy, nie posiadającymi osobowości prawnej, nad których działalnością nadzór sprawuje Prezydent Miasta. Obie jednostki są finansowane z budżetu Gminy. Statutowym zadaniem Wnioskodawcy jest m.in. zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi oraz terenami sportowo-rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy.

Wnioskodawca ostatecznie wyjaśnił, że zmodernizowany stadion (po rozliczeniu) zostanie przekazany przez ZIKiT dokumentem PT na majątek Wnioskodawcy celem realizowania zadań statutowych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 marca 2013 r.):

Czy w związku z przekazaniem do Wnioskodawcy zmodernizowanego stadionu Wisły będzie konieczne dokonanie przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT odliczonego przez ZIKiT, w świetle art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 marca 2013 r.):

W związku z przekazaniem do Wnioskodawcy zmodernizowanego stadionu Wisły nie będzie konieczności dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT odliczonego przez ZIKiT, w świetle art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91).

Warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został częściowo wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT - powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. Z drugiej zaś strony stwarza również możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, które początkowo przeznaczone do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia ostatecznie zostają wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego.

Jak wynika z treści wniosku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) działając w imieniu Gminy realizuje inwestycję w zakresie budowy stadionu. Nakłady są ponoszone przez ww. jednostkę. Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji jednostka ZIKiT rozliczy poniesione nakłady i przyjmie nowo wytworzony środek trwały na majątek. Zmodernizowany stadion (po rozliczeniu) zostanie przekazany przez ZIKiT dokumentem PT na majątek Wnioskodawcy celem realizowania zadań statutowych Wnioskodawcy. Statutowym zadaniem Wnioskodawcy jest m.in. zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi oraz terenami sportowo-rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy.

Wnioskodawca nie dokonywał jeszcze zakupów dotyczących obiektu będącego przedmiotem wniosku. Obiekt będzie wydzierżawiony. Dzierżawca będzie zobowiązany do uiszczania Wnioskodawcy czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tak przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy w związku z przekazaniem na jego rzecz zmodernizowanego stadionu będzie konieczne dokonanie przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT odliczonego przez ZIKiT, w świetle art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Powyższe regulacje wynikające z art. 91 ustawy o VAT znajdują zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy podatnik dokonuje zmiany przeznaczenia wytworzonych środków trwałych lub nabytych towarów i usług np. z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności uprawniających do odliczenia na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia lub odwrotnie. Jeżeli więc podatnik nie dokonuje zmiany sposobu wykorzystania zakupionych towarów i usług, ani wytworzonych środków trwałych regulacje art. 91 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania.

Stosownie do dyspozycji art. 91 ust. 9 powołanej ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Nadmienić należy, że ustawodawca zdefiniował "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Z wniosku nie wynika, by nowo wytworzony środek trwały - stadion będący przedmiotem przekazania na rzecz Wnioskodawcy stanowił przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, że inwestycje realizował i odliczał podatek naliczony ZIKiT (odrębny od Wnioskodawcy podmiot), który nakłady te rozliczy i przyjmie nowo wytworzony środek trwały na majątek. Zmodernizowany przez ZIKiT stadion zostanie przekazany dokumentem PT na majątek Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca nie dokonywał jeszcze zakupów dotyczących obiektu.

W konsekwencji powyższego w przedmiotowej sprawie tj. gdy ZIKiT przekaże Wnioskodawcy nowo wytworzony środek trwały, brak podstawy do zastosowania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, w związku z odliczonym przez ZIKiT (odrębny podmiot) podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie będzie konieczności dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT odliczonego przez ZIKiT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie ściśle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl