IBPP3/443-1572/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1572/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z chwilą wydania materiału na płytach DVD czy pamięci FLASH zebranego podczas świadczenia usług wideofilmowania czy usług fotograficznych imprez okolicznościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z chwilą wydania materiału na płytach DVD czy pamięci FLASH zebranego podczas świadczenia usług wideofilmowania czy usług fotograficznych imprez okolicznościowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 2 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług reklamowych oraz fotografowania i wideofilmowania imprez okolicznościowych.

Odbiorcami usług reklamowych są firmy.

Świadczenie usług w zakresie fotografowania oraz wideofilmowania imprez okolicznościowych, takich jak: wesela, studniówki, komunie itp. rozpocznie się w 2014 r. Odbiorcą usług będą osoby prywatne, z którymi będą podpisane umowy na świadczenie usług wideofilmowania oraz wykonania fotografii ślubnych. Umowa będzie określać m.in. wysokość zaliczki, termin jej wpłaty, datę imprezy okolicznościowej, termin przekazania zgromadzonego materiału, ilość i rodzaj nośnika, na którym sfilmowany bądź sfotografowany materiał zostanie przekazany. Po wykonaniu usługi wideofilmowania nagrany materiał video zostanie wydany osobie, z którą podpisano umowę na płycie DVD lub pamięci FLASH w ilości wskazanej w umowie. W wyniku realizacji usług fotograficznych osobie, z którą podpisano umowę zostanie wydany album ze zdjęciami oraz płyta DVD lub pamięć FLASH z wykonanymi zdjęciami w ilości wskazanej w umowie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze świadczeniem usług wideofilmowania oraz fotografowania Wnioskodawca będzie miał obowiązek instalacji kasy fiskalnej z chwilą wydania płyt DVD czy pamięci FLASH zawierających materiał z imprezy okolicznościowej.

Stanowisko Wnioskodawcy, wydanie materiału na płytach DVD czy pamięci FLASH zebranego podczas świadczenia usług wideofilmowania czy usług fotograficznych, nie obliguje firmy do instalacji kasy fiskalnej.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży płyt, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca na podstawie podpisanej umowy świadczy usługi wideofilmowania lub fotograficzne i jedynie efektem końcowym realizacji tych usług jest materiał przekazany na płytach DVD czy pamięci FLASH.

Zdaniem Wnioskodawcy dopiero po przekroczeniu limitu obrotu obliczonego proporcjonalnie do okresu prowadzenia sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej powstanie obowiązek instalacji kasy fiskalnej. Do obrotu tego będą wliczane zaliczki przekazane Wnioskodawcy po podpisaniu umowy na wideofilmowanie, bądź wykonanie zdjęć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł. Ww. zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł. (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Stosownie natomiast do zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2014 r. poszerzył swoją działalność gospodarczą prowadzoną od 2 sierpnia 2013 r. o świadczenie usług fotografowania i wideofilmowania imprez okolicznościowych. Po wykonaniu usługi wideofilmowania nagrany materiał video zostanie wydany osobie, z którą podpisano umowę na płycie DVD lub pamięci FLASH w ilości wskazanej w umowie. W wyniku realizacji usług fotograficznych osobie, z którą podpisano umowę zostanie wydany album ze zdjęciami oraz płyta DVD lub pamięć FLASH z wykonanymi zdjęciami w ilości wskazanej w umowie. W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, że nie dokonuje sprzedaży płyt, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Uwzględniając treść przytoczonych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. I powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. Wnika to z faktu, że dotyczy ono dostawy towaru, tj. zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych, natomiast przedmiotem wniosku (tekst jedn.: działalności gospodarczej Wnioskodawcy) są usługi polegające na fotografowaniu i videofilmowaniu imprez okolicznościowych.

Zatem Wnioskodawca poszerzając w 2014 r. prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą o usługi fotografowania i wideofilmowania imprez okolicznościowych świadczone na rzecz osób prywatnych nie będzie zobligowany do instalacji kasy rejestrującej.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro - jak wynika ze złożonego wniosku - świadczenie usług fotografowania i wideofilmowania imprez okolicznościowych na rzecz osób prywatnych Wnioskodawca rozpoczął w 2014 r., to w świetle powołanego przepisu § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r. chyba, że osiągnięty w 2014 r. obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczy kwotę 20.000 zł, w takiej sytuacji na podstawie § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej straci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym to przekroczenie obrotu nastąpi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl