IBPP3/443-157/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-157/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 17 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia w formie aportu nieruchomości do spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia w formie aportu nieruchomości do spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Spółka z o.o., prowadzi działalność hotelarską. Spółka wykorzystuje do jej prowadzenia budynki wraz z budowlami, stanowiące jej własność, posadowione na gruntach znajdujących się w użytkowaniu wieczystym. W szczególności dotyczy to budynków wraz z budowlami zlokalizowanych w K. - B. (budynek hotelowy), w G. (budynek hotelowy) oraz w Z. (budynek hotelowy oraz budynek dawnej stołówki przyhotelowej), które to składniki zostały określone łącznie w dalszej części wniosku jako "Nieruchomości".

Każdy z wymienionych budynków stanowi jednolity przedmiot własności i nie istnieją w nim wyodrębnione lokale, stanowiące odrębne nieruchomości, będące odrębnym od budynku przedmiotem własności.

Nieruchomości były w ramach działalności hotelarskiej oddawane do użytkowania na rzecz osób fizycznych będących klientami hotelu w drodze wynajmu na ich rzecz pokoi hotelowych (usługi hotelarskie). Poza zamieszkaniem w wynajętych pokojach hotelowych klientom oddawana była do dyspozycji również całość infrastruktury znajdującej się w budynku oraz poza nim, przeznaczonej do zaspokojenia ich potrzeb związanych z pobytem w hotelu oraz zapewniającej dodatkowe udogodnienia wynikające z zaoferowanego przez hotel zakwaterowania.

Wynajem pokoi hotelowych stanowił dla Spółki czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieruchomości zostały nabyte przez Spółkę jako zwolnione z podatku VAT. Od czasu przyjęcia budynku do używania (wprowadzenia do ewidencji środków trwałych) budynki lub ich części podlegały w różnych okresach czasu ulepszeniom powodującym zwiększenie ich wartości początkowej. Za każdym razem po dokonaniu ulepszenia wartość dokonanych ulepszeń powiększała wartość początkową budynku, a sam budynek w stanie ulepszonym przyjmowany był przez Spółkę do używania i ponownie w całości udostępniany dla potrzeb klientów hotelu w ramach usługi hotelowej.

W stosunku do poszczególnych Nieruchomości ulepszenia dokonywane były w następujących okresach i wysokości (podane przybliżone wartości nakładów dokonanych w poszczególnych latach stanowią sumę wartości nakładów zakończonych i przyjętych do używania z dniem 31 grudnia danego roku):

K.

* 31 października 2000 r. - przyjęcie budynku do ewidencji środków trwałych; wartość początkowa budynku to 1 324 090,00 zł

* 31 grudnia 2001 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 4 350 000 zł,

* 31 grudnia 2003 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 870 000 zł,

* 31 grudnia 2004 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 74 500 zł,

* 31 grudnia 2005 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 14 000 zł,W sumie wartość wszystkich ulepszeń poniesionych na budynek wyniosła ok. 5 310 000 zł.

G.

* 31 października 2000 r. - przyjęcie budynku do ewidencji środków trwałych; wartość początkowa budynku to 4 606 920,69 zł

* 31 grudnia 2002 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 1 490 000 zł,

* 31 grudnia 2003 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 995 000 zł,

* 31 grudnia 2004 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 880 000 zł,W sumie wartość wszystkich nakładów poniesionych na budynek wyniosła ok. 3 365 000 zł,.

Z.

* 31 grudnia 1999 r. - przyjęcie budynku do ewidencji środków trwałych; wartość początkowa budynku to 1 739 810,58 zł

* 31 grudnia 2000 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 111 000 zł,

* 31 marca 2001 r. - pomniejszenie wartości początkowej budynku o kwotę ok. 20 000 zł

* 31 grudnia 2004 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 417 000 zł,

* 31 grudnia 2005 r. - ulepszenie budynku o kwotę ok. 98 000 zł,W sumie wartość wszystkich nakładów poniesionych na budynek wyniosła ok. 646.000 zł.

Mając na uwadze, iż ostatnie nakłady ulepszeniowe w Nieruchomościach zostały poniesione w 2005 r., począwszy od 2006 r. wszystkie pomieszczenia znajdujące się w przedmiotowych budynkach, bez żadnych przerw są oddawane do użytkowania na rzecz osób korzystających z usług hoteli należących do Spółki.

W związku z planami biznesowymi, w celu ułatwienia zarządzania obiektami znajdującymi się w powyższych lokalizacjach oraz ułatwienia pozyskania zewnętrznego finansowania w związku z rozważanymi inwestycjami, Spółka rozważa przeniesienie wskazanych powyżej Nieruchomości do odrębnych podmiotów. Nieruchomości zostaną wniesione w drodze aportu, do odrębnych podmiotów będących spółkami prawa handlowego (przedmiotem wkładu będzie każda Nieruchomość oddzielnie tj. prawo wieczystego użytkowania gruntów, wraz z posadowionymi na gruncie stanowiącym przedmiot wieczystego użytkowania budynkami, budowlami stanowiącymi własność Spółki) lub wszystkie wskazane powyżej Nieruchomości zostaną wniesione do jednego podmiotu. Spółka rozważa zatem przystąpienie jako wspólnik do spółki prawa handlowego (spółki osobowej) określonej w dalszej części wniosku jako "SPK", do której Spółka wniesie jako wkład niepieniężny Nieruchomości wykorzystywane przez nią w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnoszone Nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

Spółka oraz SPK nie złożą przed dniem dokonania aportu właściwemu dla SPK naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy Nieruchomości tj. oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie Nieruchomości do SPK w drodze aportu po 31 marca 2009 r. będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy od 1 grudnia 2008 r. aporty do spółek prawa handlowego i cywilnego nie korzystają, co do zasady, ze zwolnienia z podatku VAT. Aporty wnoszone do dnia 31 marca 2009 r. mogą być zwolnione z opodatkowania. Oznacza to, że od 1 kwietnia 2009 r., aport budynków i budowli powinien być traktowany jako odpłatna dostawa towarów, gdyż w wyniku wniesienia aportu następuje przeniesienia prawa do dysponowania przedmiotem wkładu jak właściciel w zamian za uzyskanie udziału kapitałowego, co wypełnia definicję zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budynki i budowle konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnieniem z podatku VAT objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

* "dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim", bądź

* "pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata".

Natomiast przez pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT "oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej".

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

* są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni

* złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcynaczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części, nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a)

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów (art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b)

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia zwalnia się od podatku "zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku".

Jako, że ustawa nie wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem "użytkowania" celowym jest odwołanie się do potocznego rozumienia tego słowa. Zgodnie z definicją słownikową "użytkować" znaczy w szczególności "używać czegoś, korzystać z czegoś, zwłaszcza korzystać w sposób racjonalny, przynoszący jak największy pożytek, eksploatować" ("Słownik Języka Polskiego PWN", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). Tak więc "oddanie do użytkowania" oznaczało będzie faktyczne przekazanie (upoważnienie) do korzystania z budynku.

W konsekwencji zawarcia umowy o wynajem pokoju hotelowego osoba zawierająca taką umową obejmuje w posiadanie do użytkowania przydzielony mu pokój hotelowy oraz otrzymuje do dyspozycji lub współposiadania pozostałą infrastrukturę hotelu nierozerwalnie związaną z pobytem w hotelu. Tym samym, osoba taka staje się niewątpliwie "użytkownikiem" budynku hotelowego, z którego w ramach usługi hotelowej korzysta.

Należy zauważyć, iż w związku z rozszerzeniem z dniem 1 grudnia 2008 r. zakresu zwolnienia z opodatkowania na budynki o charakterze innym niż mieszkalny, w przypadku takich budynków sposób "pierwszego zasiedlenia" winien odpowiadać specyfice budynku i jego przeznaczeniu. Oczywistym jest więc, iż tak jak w wypadku budynków o charakterze mieszkalnym "pierwsze zasiedlenie" mogło odbywać się poprzez oddanie do użytkowania na cele zamieszkania (choć nie ograniczone tylko do takiego celu), tak w przypadku budynku hotelowego "pierwsze zasiedlenie" będzie miało miejsce z chwilą jego udostępnienia na cele pobytu krótkotrwałego.

Podkreślić należy również, iż nie ma wyraźnych powodów do różnicowania ani na gruncie prawnym ani gospodarczym oddania do korzystania z budynku hotelowego w wyniku wynajmu pokoju hotelowego na krótkotrwały pobyt od zwykłego najmu lub dzierżawy, które to czynności zgodnie uznawane były na gruncie uprzednio obowiązujących przepisów oraz ukształtowanej w tym zakresie praktyki za prowadzące do "pierwszego zasiedlenia" budynku. W tym miejscu warte przytoczenia jest rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19 września 2005 r., sygn. PP/443-123/05, potwierdzające prawidłowość powyższego stanowiska w stanie faktycznym dotyczącym sprzedaży poszczególnych lokali znajdujących się w budynku:

"Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika bowiem, iż część lokali mieszkaniowych występujących na pierwszym piętrze budynku zajmują obecnie lokatorzy płacący czynsz regulowany, część zaś wykorzystywana jest do świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania. Dostawa lokali mieszkaniowych (po modernizacji) znajdujących się na pierwszym piętrze budynku będzie zatem realizowana na rzecz potencjalnych nabywców - na rynku wtórnym. Modernizacja istniejącej obecnie substancji mieszkaniowej pierwszego piętra nie zmieni bowiem faktu, iż lokale mieszczące się na tym piętrze były już w przeszłości zasiedlone lub zamieszkałe."

Dlatego też, jako, że definicja pierwszego zasiedlenia nie uległa zmianie w tym względzie w porównaniu do uprzednio obowiązujących przepisów wszystkie z wymienionych form oddania do dyspozycji powinny być traktowane w sposób równouprawniony również na gruncie obecnie obowiązujących regulacji. Co więcej, ze względu na znaczące rozszerzenie zakresu zwolnienia obecnie obowiązujące przepisy powinny być interpretowane w sposób szeroki, zapewniający odpowiednią elastyczność w dostosowaniu sposobów "pierwszego zasiedlenia" do różnorodności rodzajów i charakteru budynków, w stosunku do których przesłanka wystąpienia pierwszego zasiedlenia jest rozpatrywana. Tym samym, mając na uwadze powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nastąpiło "oddanie do użytkowania" Nieruchomości.

Odnosząc się do ostatniego z elementów definicji "pierwszego zasiedlenia", czyli oddania do użytkowania w drodze "czynności podlegających opodatkowaniu", oczywistym jest, iż wynajem pokoi hotelowych podlega opodatkowaniu VAT i był w ten sposób traktowany przez Spółkę.

Z uwagi na przedstawione fakty, w szczególności na fakt, iż począwszy od 2006 r. tj. od zakończenia ulepszeń przekraczających w stosunku do każdego z budynków hotelowych 30 % ich wartości początkowej, wszystkie pomieszczenia znajdujące się w przedmiotowych budynkach, bez żadnych przerw są oddawane do użytkowania na rzecz osób korzystających z usług hoteli należących do Spółki, zdaniem Spółki doszło do pierwszego zasiedlenia Nieruchomości w wyniku prowadzonej działalności w zakresie wynajmu pokoi hotelowych. Dlatego też zdaniem Spółki wniesienie aportem opisanych Nieruchomości (tj. prawa wieczystego użytkowania gruntów, wraz z posadowionymi na gruncie stanowiącym przedmiot wieczystego użytkowania budynkami, budowlami stanowiącymi własność Spółki) do SPK będzie stanowiło dostawę budynków zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 6 cyt. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;

2.

czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż wniesienie aportu nie zostało wyłączone z pod zakresu regulacji ustawy o VAT i tym samym wniesienie aportu wino być traktowane jak każda inna dostawa towarów i, co do zasady, będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jedną z nich jest zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT) dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

oraz dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze definicje pierwszego zasiedlenia, niewątpliwie nie będziemy mieli do czynienia z zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowani. Natomiast należy się zastanowić czy nie dochodzi do zasiedlenia nieruchomości po jej ulepszeniu. Z wniosku wynika, że wartość ulepszenia (suma wszystkich wydatków) każdego z budynków przekroczyła 30 % wartości początkowej nieruchomości. W każdym też przypadku od ostatniego ulepszenia upłynął okres co najmniej dwu letni. Do rozstrzygnięcia zatem pozostało czy nieruchomość ta została oddana do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, użytkownikowi budynków.

Jak już zauważono, co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Wyżej wskazano, co należy rozumieć przez dostawę towarów w tym miejscu warto przywołać art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o VAT gdzie wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy w tym przypadku również zdefiniować pojęcie "użytkownika" i "użytkować". Jak słusznie zauważa Wnioskodawca ustawa o VAT nie definiuje tych pojęć należy zatem odwołać się do potocznego rozumienia tych słów.

Jak podaje Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) "użytkownik" jest to osoba lub instytucja użytkująca, korzystająca z czegoś. Natomiast przez słowo "korzystać" należy rozumieć osiągać, czerpać zysk, korzyść, pożytek z czegoś; doświadczać jakichś korzyści posługiwać się czymś; robić użytek z czegoś (słownik Langenscheid Polska).

Zdaniem tut. organu przez "użytkownika" należy zatem rozumieć taki podmiot który będąc w posiadaniu danego dobra, poprzez wykorzystanie tego dobra, do osiągnięcia zysku czy też innych korzyści. Tym samym odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji należy stwierdzić, że użytkownikiem budynku hotelowego będzie właściciel budynku gdyż to on wykorzystuje dany budynek do osiągnięcia korzyści (zysku).

Natomiast słowo "użytkować", Wnioskodawca, za Słownikiem Języka Polskiego, definiuje jako "używać czegoś, korzystać z czegoś, zwłaszcza korzystać w sposób racjonalny, przynoszący jak największy pożytek, eksploatować". Zdaniem Wnioskodawcy "oddanie do użytkowania" oznaczać będzie faktyczne przekazanie (upoważnienie) do korzystania z budynku.

Należy zauważyć, że słowo "użytkować" jest definiowane przy pomocy takich słów jak "korzystać" w tym "w sposób racjonalny przynoszący jak największy pożytek", "eksploatować". Warto zauważyć, że przez "pożytek" należy rozumieć wpływy uzyskane przez daną osobę czy instytucję w określonym czasie z użytkowania danej rzeczy; przychód (słownik Langenscheid Polska).

Z powyższego wynika, iż słowo "użytkować" w znacznym stopniu zostało powiązane z ekonomicznym wykorzystaniem rzeczy przez "użytkownika" czyli przez podmiot dążący do uzyskania korzyści poprzez wykorzystanie danej rzeczy. W kontekście powyższego w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca jako podmiot władający nieruchomością będzie jej użytkownikiem i to on będzie używał przedmiotowe nieruchomości. Tym samym nie można mówić o pierwszym zasiedleniu w przypadku krótkotrwałego zakwaterowania klienta w pokoju hotelowym. Co za tym idzie nieruchomości wymienione we wniosku, po ulepszeniu, nie zostały jeszcze zasiedlone gdyż nie zostały wydane użytkownikowi (Wnioskodawcy) w ramach czynności opodatkowanych, a mianowicie Wnioskodawca nie nabył ich po ulepszeniu ani też nie zostały mu udostępnione np. w ramach umowy najmu, dzierżawy. W konsekwencji został niespełniony warunek zawarty w art. 43 ust. pkt 10 lit. b) ustawy o VAT wyłączający dostawę przedmiotowych budynków ze zwolnienia gdyż po ulepszeniu nie były zasiedlone i tym samym nie minął dwu letni okres pomiędzy zasiedleniem a dostawą.

Dostawa przedmiotowych nie będzie mogła skorzystać również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a gdyż, co prawda przy nabyciu rzeczonych nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego, jednakże wartość wydatków na ulepszenie, każdego budynku, wyniosła co najmniej 30% wartości początkowej, a Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia z tytułu poniesionych wydatków z tego tytułu.

Nie znajdzie tutaj również zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 7a ustawy o VAT gdyż w żadnym przypadku budynek nie był używany w stanie ulepszonym (licząc od zakończenia ulepszenia) co najmniej 5 lat.

Tym samym wniesienie przedmiotowych nieruchomości w formie aportu do spółki będzie podlegało opodatkowaniu 22% stawką VAT.

Jak wynika z wniosku ww. budynki są posadowione na gruntach będących w użytkowaniu wieczystym Spółki. Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Tym samym zbycie prawa użytkowania wieczystego na którym znajdują się przedmiotowe nieruchomości również będzie opodatkowane 22% stawką podatku VAT.

Podsumowując należy stwierdzić, iż wniesienie ww. budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu w formie aportu do spółki będzie opodatkowane 22% stawką VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl