IBPP3/443-1565/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1565/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 września 2004 r. została zawarta umowa o współpracy w ramach projektu "XXX" pomiędzy: G. SA - koordynatorem, a. Specjalną Strefą Ekonomiczną SA, Wyższą Szkołą XXX, Regionalną Izbą Gospodarczą (umowa nr... o dofinansowanie projektu.... Okres trwania projektu oraz kwalifikalności wydatków - 1 stycznia 2005 r. do 31 marca 2008 r.

Cel projektu: podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez tworzenie sektorowych sieci współpracy, struktur wspierających w województwo.

Działania realizowane w projekcie:

* faza początkowa związana z organizacją zasobów materialnych i ludzkich do projektu,

* faza związana z przeprowadzeniem badań i analiz,

* faza dotycząca działań pilotażowych dla sieci współpracy w trzech wytypowanych sektorach poprzez weryfikację i testowanie modelu rozwoju sieci współpracy.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia prowadzi sprzedaż zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne) jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż skryptów, inne).

Ze względu na realizowany projekt Uczelnia w zakładowym planie kont wyodrębniła osobne konta księgowe dzięki czemu jest w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności a dotyczącymi projektu.

Każdy z partnerów ww. projektu wydatkował, realizował oraz rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań, indywidualnie i na swoją rzecz. W związku z powyższym faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na rzecz projektu przez Uczelnię, były wystawiane na Wnioskodawcę (nabywca faktur). Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu którego efektem jest analiza podsumowująca, porównująca efekty osiągnięte w trzech sieciach współpracy zostały zakwalifikowane przez Uczelnię na efekty projektu i do kategorii czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny.

Ww. efekt projektu - analiza podsumowująca została przekazana przez Uczelnię protokołem odbioru, który został odebrany bez zastrzeżeń formalnych, merytorycznych i edytorskich przez lidera projektu tj. G. S.A.

Uczelnia z tytułu osiągniętych efektów projektu nie uzyskała dodatkowego wynagrodzenia. Nie wystąpiła i nie wystąpi komercjalizacja wyników projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "XXX" istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z tym, iż wydatki związane z realizacja projektu pt. "XXX"

* uczelnia zakwalifikowała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

* efekt projektu nie był i nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem o towarów i usług.

Uczelnia nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy podkreślić, że cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje, że dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w ramach umowy o współpracy zawartej pomiędzy G. Przedsiębiorstw SA - koordynatorem, a. Specjalną Strefą Ekonomiczną SA, Regionalną Izbą Gospodarczą oraz Wnioskodawcą, w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 marca 2008 r. uczestniczył w realizacji projektu pod nazwą "...". Ze względu na realizowany projekt Wnioskodawca w zakładowym planie kont wyodrębnił osobne konta księgowe dzięki czemu jest w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności a dotyczącymi projektu.

Wnioskodawca wskazał, że każdy z partnerów ww. projektu wydatkował, realizował oraz rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań, indywidualnie i na swoją rzecz. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na rzecz projektu, były wystawiane na Wnioskodawcę. Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu którego efektem jest analiza podsumowująca, porównująca efekty osiągnięte w trzech sieciach współpracy zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę na efekty projektu i do kategorii czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ww. efekt projektu - analiza podsumowująca została przekazana przez Wnioskodawcę protokołem odbioru, który został odebrany bez zastrzeżeń formalnych, merytorycznych i edytorskich przez lidera projektu tj. G. S.A.

Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, ponieważ (jak wskazał Wnioskodawca) nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania dokonanych zakupów jako związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Ponadto należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl