IBPP3/443-1545/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1545/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 października 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 25 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 25 lutego 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 25 lutego 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Umową o dofinansowanie z dnia 8 czerwca 2011 r. Powiat (Wnioskodawca) zobowiązał się do realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 1 "Konkurencyjna i Innowacyjna Gospodarka" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego przedmiotem była realizacja przedsięwzięcia "...". Projekt jest zakończony rzeczowo i finansowo na dzień 30 czerwca 2013 r. W wyniku realizacji projektu powstał na nieruchomości Wnioskodawcy budynek R. oraz zakupione zostało wyposażenie budynku i urządzenia do sal dydaktycznych.

Stroną umowy o roboty budowlane oraz umów dostawy w zakresie wynikającym z realizacji projektu był Beneficjent - Wnioskodawca, który był również płatnikiem wynagrodzenia wykonawców, na podstawie faktur VAT. Właścicielem majątku wytworzonego w ramach realizacji projektu (nieruchomości oraz rzeczy ruchomych) jest i będzie Powiat. Realizacja przedmiotowego projektu wynika z zadań własnych powiatu, R. jest bowiem przeznaczone do celów edukacji publicznej. Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 30 listopada 2012 r., przedmiotowa nieruchomość została przekazana w trwały zarząd na czas nieoznaczony, na cele publiczne - oświatowe, na rzecz jednostki organizacyjnej powiatu nieposiadającej osobowości prawnej - tj. na rzecz Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli (art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651). Wyposażenie oraz urządzenia stanowiące elementy sal dydaktycznych zostały przekazane Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w nieodpłatne użytkowanie wyposażenia wraz z urządzeniami pozyskanymi w ramach projektu pn. "..." na rzecz Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Przedmiotowe ruchomości przekazane zostały w nieodpłatne użytkowanie Centrum na czas nieokreślony, a użytkowany majątek wykorzystywany jest w celu prowadzenia działalności związanej z realizacją zadań statutowych jednostki, tj. działalności edukacyjnej w ramach subwencji oświatowej. Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli zwolnione jest na podstawie art. 81 ustawy o systemie oświaty z opłaty z tytułu oddania mienia w trwały zarząd, a zatem Wnioskodawca nie osiąga z tego tytułu przychodu. Ponadto część pomieszczeń dydaktycznych w budynku R. - zostanie wynajęta przez Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia operatorowi zewnętrznemu, który realizował będzie nieodpłatnie ale i odpłatnie świadczenia dydaktyczne i badawcze. Uzyskany z tytułu najmu pomieszczeń czynsz Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli stanowić będzie równowartość kosztów utrzymania budynku, zaś ewentualnie powstałą różnicę Centrum zobowiązane będzie do zwrotu w ramach luki finansowej. Tym samym jednostka - Centrum - również nie będzie osiągała przychodów z tytułu najmu pomieszczeń. Powiat nie pobiera żadnych przychodów, nie prowadzi działalności komercyjnej ani nie czerpie dochodu z najmu z tytułu funkcjonowania obiektu R. Równocześnie - zarówno Wnioskodawca jak i Centrum, nie dokonały żadnych odliczeń podatku VAT od towarów i usług w ramach poniesionych nakładów na realizację obiektu oraz po zakończeniu jego realizacji. Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli jest jednostką organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej, posiadającą własny NIP, REGON, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W kontekście powyższego stanu faktycznego niezbędne jest więc ustalenie czy podatek od towarów i usług zapłacony z tytułu realizacji ww. projektu jest kosztem kwalifikowalnym dla Beneficjenta projektu - Wnioskodawcy, a zatem Wnioskodawca zadał pytanie o treści jak poniżej.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn.: "..." były udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent umowy o dofinansowanie - Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wydatków na realizację projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 lutego 2014 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "...". Projekt jest zakończony rzeczowo i finansowo na dzień 30 czerwca 2013 r. W wyniku realizacji projektu powstał na nieruchomości Wnioskodawcy budynek Regionalnego Centrum. oraz zakupione zostało wyposażenie budynku i urządzenia do sal dydaktycznych. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "..." były udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek VAT należny po stronie Wnioskodawcy.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania wytworzonego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl