IBPP3/443-1529/13/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1529/13/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło 24 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem (data wpływu 24 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 lutego 2014 r. znak: IBPP3/443-1529/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem, które wpłynęło 24 lutego 2014 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa w województwie..... w gminie....., we wsi....., aby wspierać działalność Szkolnego Zespołu Ludowego....... Zespół jest jedyną formą zajęć pozalekcyjnych takich jak taniec i warsztaty dziennikarskie. Zespół jest ambasadorem kultury i tradycji ludowej w Polsce i za granicą.

Popularyzując kulturę i folklor ludowy w tańcu niezbędne są akcesoria sceniczne. Dlatego też niezbędne było uzupełnienie stanu stroi ludowych (odzieży i obuwia), które zostaną wykorzystane w dalszej wieloletniej promocji regionu oraz w występach publicznych popularyzujących kulturę ludową. Zostały wykonane 4 komplety stroi ludowych podegrodzkich (w tym spódnice różowiaki, bluzki damskie oraz pasy męskie). Zakupione zostały również obuwie sceniczne (baletki w rozmiarach do 34 dziecięce oraz od rozmiaru 35 dla starszej grupy tancerzy) oraz skórzane obuwie sceniczne dla dziewcząt i chłopców. Stroje i obuwie zostały wykorzystane przez tancerzy w trakcie pokazów tanecznych, koncertów kultywujących miejscowy folklor, popularyzujących kulturę ludową oraz promując...... W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów.

Ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnie zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakiejkolwiek postaci. Realizacja projektów nie wywołuje żadnych skutków podatkowych. Działalność Wnioskodawcy w ramach Osi 4 PROW 2007-2013 w zakresie "małych projektów" nie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca realizował projekt pn. "..." w okresie od stycznia 2013 r. do stycznia 2014 r.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku realizacją projektu "..." są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Stroje ludowe nie będą wypożyczane, sprzedawane, przekazywane i udostępniane odpłatnie, będą wykorzystywane przez tancerzy zespołu "..."

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie "małych projektów".

Stanowisko Wnioskodawcy (ponownie przedstawione w piśmie, które wpłynęło 24 lutego 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższych rozważań prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w okresie od stycznia 2013 r. do stycznia 2014 r. W związku z realizacją przedmiotowego projektu nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku realizacją projektu "..." są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Stroje ludowe nie będą wypożyczane, sprzedawane, przekazywane i udostępniane odpłatnie, będą wykorzystywane przez tancerzy zespołu "...". Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawidłowe.

Ponadto informuje się, że interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "....." będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl