IBPP3/443-1526/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1526/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 14 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn....".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Stowarzyszenie... (Wnioskodawca) zostało 21 lipca 2011 r. zarejestrowane w KRS pod numerem.... Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 78, poz. 855 z późn. zm.) i swojego statutu.

Celem Wnioskodawcy jest wspieranie wszechstronnego rozwoju i integracja lokalnej społeczności, sprzyjającej poprawie jakości jej życia. Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności przez organizację i prowadzenie różnych form spotkań i imprez w tym np. zebrania, festyny, turnieje, przeglądy, festiwale, targi, wystawy, spotkania okolicznościowe, rajdy i biwaki; działań edukacyjnych, w tym np. kursy, szkolenia, wykłady, warsztaty, konferencje i różne formy edukacji, pozaszkolnej; placówek oświatowych i wychowawczych różnych form czasu wolnego dla różnych grup wiekowych, w tym np. zajęcia świetlicowe, koła i grupy zainteresowań oraz wypoczynek dla dzieci i młodzieży; działalności profilaktycznej w zakresie uzależnień, zachować patologicznych i bezpieczeństwa, działania prozdrowotne i promujący zdrowy styl życia w tym badań profilaktycznych; różnych form wsparcia dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji w tym np. organizacja i udzielanie pomocy materialnej i finansowej, poradnictwo, pomoc sąsiedzka, grupy samopomocowe; funduszu lokalnego i stypendialnego wspierającego rozwój aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców; działania służące zachowaniu bioróżnorodności okolic; działań porządkowych i inwestycyjnych służących poprawie wizerunku i funkcjonalności miejscowości, w tym np. dbałość o przestrzenie społeczne i miejsca dostępu do internetu dla mieszkańców; promocji wsi i okolic oraz ich mieszkańców; inicjowania działań o szerszym zasięgu - gminnym i powiatowym mającym pozytywny wpływ na osiąganie celów statutowych; oraz współpracę z mieszkańcami lokalnej społeczności, organizacjami pozarządowymi i grupami nieformalnymi; samorządem wszystkich szczebli oraz ich jednostkami organizacyjnymi, a w szczególności z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, placówkami edukacyjnymi i kulturalnymi, innymi podmiotami prawnymi i osobami fizycznymi, których działalność może sprzyjać realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, pozyskiwanie i gromadzenie środków na realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca realizując swe cele statutowe złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "...". Tematem operacji jest doposażenie placówki świetlicowej obsługującej mieszkańców wsi oraz realizacja przedsięwzięć edukacyjnych z wykorzystaniem i rozwojem zasobów własnych (mieszkańców wsi i partnerów). Celem jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz poprawa jakości życia mieszkańców wsi przez zakup wyposażenia do placówki świetlicowej oraz przeprowadzenia zajęć edukacyjnych. Działania zostały zrealizowane w okresie od 1 czerwca 2013 r. do 31 października 2013 r. Realizacja działań została podzielona na dwa etapy: pierwszy obejmował okres od 1 do 31 czerwca 2013 r. w czasie którego został zakupiony sprzęt do świetlicy w formie: 3 zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem (opis VI pkt), 3 biurka i 6 krzeseł do komputerów obrotowych, telewizor 42 calowy, mata 16 m2 oraz 16 siedzisk typu sako. W drugim etapie realizowanym w okresie od 1 lipca do 31 października 2013 r. kontynuowane było doposażenie placówki przez zakup stołu bilardowego wraz z oprzyrządowaniem (opis VI pkt) oraz przeprowadzony został szereg działań edukacyjnych z wykorzystaniem zakupionego sprzętu.

W ramach działań w II etapie prowadzone były zajęcia edukacyjne: "...", "...", "...", "...", "...". Projekt jest finansowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania i 14 sierpnia 2013 r. podpisana została umowa o dofinansowanie z samorządem województwa.... W załączniku rzeczowo-finansowym do umowy uwzględnione zostały koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług jako koszt kwalifikowany. W chwili obecnej zakończona został realizacja projektu i złożony zostanie wniosek o płatność ostateczną w urzędzie marszałkowskim, który żąda interpretacji indywidualnej dotyczącej kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. z 31 lipca 2008 r. 138.868) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. Małe projekty, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pkt 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług w przypadku gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1 z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach operacji były skierowane na rozwój aktywności społecznej mieszkańców wsi. Wszystkie realizowane działania miały charakter nieodpłatny, a więc nie generowały przychodów.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Oś 4, Działanie 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie Małych Projektów", nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu "...", finansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca, nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu "....", finansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty ponoszone w związku z realizacją zadań dotyczących projektu nie podlegają odliczeniu w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiąc koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., ponieważ wniosek dotyczy stanu faktycznego a został złożony 13 grudnia 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego unormowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Artykuł 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Realizacja ww. projektu ma na celu rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz poprawę jakości życia mieszkańców.

W ramach projektu doposażono placówkę świetlicową obsługującą mieszkańców oraz zrealizowano przedsięwzięcie edukacyjne. Działania w zakresie projektu zostały podzielone na dwa etapy:

* w pierwszym etapie obejmującym okres od 1 do 31 czerwca 2013 r., zakupiono sprzęt do świetlicy (3 zestawy komputerowe z oprogramowaniem, 3 biurka i 6 krzeseł obrotowych do komputerów, telewizor 42 calowy, mata 16 m2 oraz 16 siedzisk typu sako,

* w drugim etapie tj. w okresie od 1 lipca do 31 października 2013 r., kontynuowano doposażenie placówki (zakupiono stół bilardowy z oprzyrządowaniem oraz przeprowadzono działania edukacyjne z wykorzystaniem zakupionego sprzętu (zajęcia edukacyjne jak: "...", "...", "...", "...", "...").

Wszystkie realizowane działania miały charakter nieodpłatny. Towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu, nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanego z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy, ponieważ nie jest on podatnikiem VAT czynnym.

Ponadto należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie może odzyskać podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl