IBPP3/443-1501/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1501/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Rejonowe Pogotowie Ratunkowe w S (Wnioskodawca) realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja z wymianą źródeł ciepła i instalacji grzewczej oraz montażem instalacji solarnej w budynkach Stacji Pogotowia Ratunkowego w Z i D.

W ramach projektu SP ZOZ RPR w S poniósł wydatki na następujące zadania:

W Stacji Pogotowia w D:

1.

prace termomodernizacyjne

* prace rozbiórkowe

* prace dociepleniowe (etap I),

* roboty budowlane - wiata stalowa

* instalacje elektryczne

* montaż instalacji centralnego ogrzewania

* instalacja wodno kanalizacyjna

* Prace dociepleniowe (etap lI)

2.

roboty dodatkowe

* prace instalacyjne związane z przeróbką naczynia grzewczego

* wykonanie instalacji odgromowej

* dodatkowe roboty rozbiórkowe.

W Stacji Pogotowia w Z

1.

wymiana okien i drzwi

2.

docieplenie ścian, fundamentów i stropodachów

3.

wykonanie kotłowni i instalacji c.o.

4.

wykonanie łazienki dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych

5.

montaż instalacji solarnej z zabudową

Projekt był realizowany od 19 września 2008 r. do 14 listopada 2012 r.

W projekcie poniesiono następujące wydatki:

Projekt budowlano - wykonawczy Stacji w D: netto - 28 000,00 PLN, VAT 22% - 6 160,00 PLN, Brutto: 34 160,00 PLN,

Wykonanie audytu energetycznego Stacji w D oraz dokumentacji projektowej Stacji w Z: netto- 23 000,00 PLN, VAT 22%- 5 060,00 PLN, brutto: 28 060,00 PLN

Audyt energetyczny wraz z projektem Stacji w Z na potrzeby instalacji solarnej: netto- 2 032,52 PLN, VAT 23%- 467,48 PLN, brutto: 2 500,00 PLN

Wykonanie studium wykonalności netto -15 447,15 PLN, VAT 23%- 3 552,85 PLN, brutto:

19 000,00 PLN

Stacja Pogotowia w D: prace termomodernizacyjne: netto- 907 700,00 PLN, VAT 22%- 199 694,00 PLN, brutto: 1 107 394,00 PLN

Stacja Pogotowia w D: roboty dodatkowe: netto - 36 128,12 PLN, VAT 22%- 7 948,19 PLN, brutto: 44 076,31 PLN

Stacja Pogotowia w Z: wymiana okien i drzwi: netto- 38 731,62 PLN, VAT 22% - 8 520,96 PLN, brutto: 47 252,58 PLN Stacja Pogotowia w Z: docieplenie ścian, fundamentów I stropodachów: netto-108 393,14 PLN, VAT 22%- 23 846,49 PLN, brutto: 132 239,63 PLN

Stacja Pogotowia w Z: wykonanie kotłowni i instalacji co.: netto- 80 728,26 PLN, VAT 22%-17 760,22 PLN, brutto: 98 488,48 PLN

Stacja Pogotowia w Z: wykonanie łazienki dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych: netto- 2 379,77 PLN, VAT 22% - 523,55 PLN, brutto: 2 903,32 PLN

Stacja Pogotowia w Z: montaż instalacji solarnej z zabudową: netto- 27 738,21 PLN, VAT 23%- 6 379,79 PLN, brutto: 34118,00 PLN

Dofinansowanie wyniesie 85% od kosztów kwalifikowanych.

SPZOZ RPR w S został założony przez Województwo, a nadzór nad działalnością Pogotowia sprawuje Zarząd Województwa. SPZOZ RPR w S wpisany jest do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonego przez Wojewodę, pod numerem 2401483. SPZOZ RPR w S jest jednostką podlegającą Sejmikowi Województwa, który jest podmiotem sprawującym nadzór nad jego działalnością, zgodnie z art. 67 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Organ założycielski, który reprezentuje Zarząd Województwa, powołuje Radę Społeczną oraz zatwierdza statut.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu pomocy doraźnej zespołami:

* specjalistycznymi "S"

* podstawowymi "P"

* transportowymi.

Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług medycznych obejmujących w szczególności:

* udzielanie świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania oraz nagłego pogorszenia stanu zdrowia, powodujących zagrożenie życia w ramach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (art. 28 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej);

* usługi transportu sanitarnego polegające na przewozie osób, materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu (dział V ustawy o zakładach opieki zdrowotnej);

* oraz inne świadczenia (na przykład zabezpieczenie medyczne imprez masowych).

Obecnie SPZOZ Rejonowe Pogotowie Ratunkowe w S finansuje świadczenie usług medycznych głównie na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ta umowa zobowiązuje do świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego poprzez zapewnienie dobowej gotowości zespołu ratownictwa medycznego do wyjazdów na wezwanie i udzielania świadczeń zdrowotnych na wypadek zagrożenia życia - świadczenie nr... - zgodnie z art. 28 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

W piśmie z dnia 13 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług składający deklaracje VAT. W deklaracjach tych wykazywana jest wyłącznie kwota obrotu zwolnionego od podatku oraz sporadycznie kwota obrotu np. w przypadku sprzedaży złomu. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 marca 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 marca 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, którego przedmiotem jest kompleksowa termomodernizacja z wymianą źródeł ciepła i instalacji grzewczej oraz montażem instalacji solarnej w budynkach Stacji Pogotowia Ratunkowego w Z i D. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług składający deklaracje VAT. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl