IBPP3/443-150/07/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-150/07/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w nakładach związanych z realizacją projektu "Likwidacja i rekultywacja składowisk odpadów niebezpiecznych zawierających rtęć - powiat r" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w nakładach związanych z realizacją projektu "Likwidacja i rekultywacja składowisk odpadów niebezpiecznych zawierających rtęć - powiat r".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat, działający poprzez Starostwo Powiatowe, przy pomocy którego Zarząd Powiatu wykonuje zadania powiatu, w roku 2005 realizował współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Projekt Nr... "Likwidacja i rekultywacja składowisk odpadów niebezpiecznych zawierających rtęć - powiat r" w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Jest to zadanie własne powiatu wynikające z art. 102 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2007 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902). Zadanie polegało na wybraniu składowisk stłuczki szklanej i ziemi skażonej rtęcią przez zlikwidowane Zakłady "P" w P N, ich utylizacji, wywiezieniu na wskazane składowiska i nawiezienie w te miejsca ziemi nieskażonej. Była to jednorazowa czynność polegająca na przywróceniu terenów do stanu pierwotnego i nie może być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując projekt "Likwidacja i rekultywacja składowisk odpadów niebezpiecznych zawierających rtęć - powiat r" ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zadanie to dotyczy czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych na powiat ww. ustawą prawo ochrony środowiska. Przedmiotowe zadanie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a w tym konkretnym przypadku zrealizowany projekt nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 376 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.) organem ochrony środowiska jest starosta.W myśl art. 102 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy starosta dokonuje rekultywacji, jeżeli podmiot, który spowodował zanieczyszczenia gleby lub ziemi albo niekorzystne przekształcenie naturalnego terenu, nie dysponuje prawami do powierzchni ziemi, pozwalającymi na jej przeprowadzenie.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego Starosta jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych ww. ustawą - Prawo ochrony środowiska realizował projekt "Likwidacja i rekultywacja składowisk odpadów niebezpiecznych zawierających rtęć - powiat r" w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zadanie polegało na wybraniu składowisk stłuczki szklanej i ziemi skażonej rtęcią przez zlikwidowane Zakłady "P" w P N, ich utylizacji, wywiezieniu na wskazane składowiska i nawiezienie w te miejsca ziemi nieskażonej. Była to jednorazowa czynność polegająca na przywróceniu terenów do stanu pierwotnego.

W związku z cyt. art. 15 ust. 6 ustawy Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej nie uznaje się za podatnika w zakresie realizacji przedmiotowych zadań. Zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe, jednak należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cyt. art. 15 ust. 6 dotyczący organów władzy publicznej, nie ma natomiast zastosowania powołany przez Wnioskodawcę § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dotyczący jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl