IBPP3/443-1489/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1489/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 listopada 2012 r. (data złożenia 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach gabinetu weterynaryjnego Wnioskodawca prowadzi od listopada 2005 r. działalność w zakresie świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Od 1 maja 2011 r. sprzedaż usług weterynaryjnych na rzecz osób fizycznych Wnioskodawca ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej.

W październiku 2012 r. Wnioskodawca zgłosił rozszerzenie działalności gospodarczej o nowy rodzaj działalności, tj. świadczenie usług za pomocą automatów wrzutowych klasyfikowanych: PKWiU 96.09.13 - usługi samoobsługowych maszyn na monety gdzie indziej niesklasyfikowane, PKD 96.09.Z - pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wcześniej Wnioskodawca nie świadczył tego rodzaju usług.

W lipcu 2013 r. w ramach powyższej działalności zainstalował makietę kolejową obsługiwaną za pomocą bilonu wrzucanego do automatu - makieta wyposażona jest we wrzutnik monet.

Makieta kolejowa jest urządzeniem obsługiwanym wyłącznie przez klientów - przyjmuje należności wyłącznie w bilonie w systemie bezobsługowym. Opróżnianie automatu wrzutowego następuje nie rzadziej niż raz w miesiącu - zawsze na koniec miesiąca. Makieta kolejowa nie jest wyposażona w licznik, który pozwoliłby wyliczyć ilość oraz wartość wrzuconych monet. Wybrany z automatu wrzutowego bilon jest przeliczany, z której to czynności Wnioskodawca sporządza protokół ze zbioru utargu w formie raportu z pobrania gotówki z automatu, tj. łącznej kwoty utargu. Gotówka wrzucona do automatu to kwota brutto. Na jej podstawie wyliczana jest kwota netto oraz podatek VAT według stawki 23%. Protokół z przeliczonego utargu stanowi dowód wewnętrzny, na podstawie którego sprzedaż jest wprowadzana do ewidencji sprzedaży VAT. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji zebranego utargu z makiety kolejowej za pomocą kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usług za pomocą automatu wrzutowego - makiety kolejowej będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014 r. Wybrany z automatu bilon, przeliczony przez Wnioskodawcę, a następnie uwzględniony w protokole utargu, na podstawie którego jest wprowadzany do rejestru sprzedaży, korzysta z zwolnienia w zakresie ewidencjonowania go za pomocą kasy rejestrującej na podstawie wskazanego przepisu.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (Dziennik Ustaw RP z 11 grudnia 2012 r. poz. 1382) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestracyjnych zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do tego rozporządzenia wymienione są czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Poz. 40 załącznika zawiera: Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Dla usług świadczonych za pośrednictwem automatu wrzutowego obowiązek podatkowy powstaje każdorazowo z chwilą wrzucenia monet do automatu, zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 11 ustawy o VAT.

Pomimo braku obowiązku stosowania kasy fiskalnej ciąży na Wnioskodawcy obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży bezrachunkowej w taki sposób, aby mógł prawidłowo sporządzić deklarację VAT. Przepisy nie precyzują formy, w jakiej ma być prowadzona ewidencja sprzedaży bezrachunkowej. Wystarczającym dokumentem może więc być raport sporządzony z pobrania gotówki z automatu, stanowiący dowód wewnętrzny. Wybrany z automatu bilon może być ujmowany w ewidencji sprzedaży VAT, np. na podstawie dowodu wewnętrznego.

W świetle powyższego - biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. Wnioskodawca stwierdza, iż prowadzona przez niego sprzedaż usług za pomocą automatu wrzutowego - makiety kolejowej będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014 r., spełnione są bowiem warunki określone w pozycji 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. do zastosowania tego zwolnienia, tj. automat wrzutowy jest obsługiwany przez klientów oraz przyjmuje należności w bilonie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 40 załącznika do ustawy wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca od lipca 2013 r. prowadzi również działalność w zakresie usług za pomocą automatów wrzutowych - makieta kolejowa obsługiwana za pomocą bilonu wrzucanego do automatu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi za pomocą automatów wrzutowych - makieta kolejowa obsługiwana za pomocą bilonu wrzucanego do automatu - korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014 r. na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 40 załącznika do tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania, tj. obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl