IBPP3/443-1484/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1484/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (...Park Narodowy) do 31 grudnia 2011 r. był państwową jednostką budżetową, od 1 stycznia 2012 r. jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie ustawy o ochronie przyrody i rozporządzenia RM w sprawie. Parku Narodowego oraz ustawy o finansach publicznych

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Przeważający rodzaj działalności według PKD (2007 r.) to 9104Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje dochody z opłat za udostępnianie niektórych jego obszarów (opodatkowane stawką 8%).

Obok wykonywania działalności statutowej (zadań z zakresu ochrony przyrody) uzyskuje dochody niezwiązane bezpośrednio z działalnością statutową. Są to następujące tytuły dochodów:

* z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%);

* z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%);

* z wynajmu obiektów związanych działalnością edukacyjną (opodatkowane stawką 23%)

* ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%);

* ze sprzedaży siana i sianokiszonki (opodatkowane stawką 8%);

* ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5%);

* ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8%);

* ze sprzedaży wydawnictw według stawek z faktur zakupu;

* ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23%);

* z udostępniania terenu Parku do filmowania i fotografowania (opodatkowane stawką 23%).

W dniu 22 sierpnia 2013 r. podpisana została umowa nr... pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz w dniu 30 sierpnia 2013 r. pomiędzy Komisją Unii Europejskiej, a Wnioskodawcą o dotację dla projektu w ramach programu... nr projektu... pn. "...". Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji w latach 1 września 2013 - 30 czerwca 2018 r. (50% wydatków) oraz współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (45%) przy udziale środków własnych (5%).

Celem projektu jest zachowanie, bądź poprawa stanu zachowania gatunków i siedlisk przyrodniczych w obszarze "P." poprzez zróżnicowane działania, tj.:

1. Wykup gruntów przez...;

2. Zabiegi ochronne na łąkach i młakach;

3. Remont i modernizacja szlaków turystycznych;

4. Zabiegi ochronne na murawach;

5. Ochrona p....;

6. Usuwanie obcych gatunków inwazyjnych, które zagrażają gatunkom rodzimym;

7. Ograniczenie negatywnego wpływu wypasu na miejscach rozrodu płazów.

Działaniom podstawowym towarzyszą działania monitoringowe oceniające ich skuteczność oraz edukacyjne i promocyjne służące popularyzacji celów projektu.

Większość planowanych działań to działania z zakresu ochrony przyrody, które nie generują żadnych dochodów.

Natomiast do działalności związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT należą:

a.

zabezpieczenie fragmentu murów zewnętrznych ruin Zamku C., odpłatnie udostępnionych do zwiedzania (prace realizowane w ramach ochrony p....);

b.

remont i modernizacja szlaków turystycznych prowadzących do odpłatnie udostępnionych obszarów Parku;

c.

zakup sprzętu rolniczego (kosiarka, przewracarka do siana), który będzie wykorzystywany do pozyskiwania siana przeznaczonego do sprzedaży.

a. Zabezpieczanie murów zamku C.

Realizacja zadań w obrębie uroczyska Zamek C. ma na celu przede wszystkim taką organizację zwiedzania, aby w maksymalnym stopniu ograniczyć negatywną antropopresję na cenne składniki przyrody na tym terenie, a przede wszystkim poprawę warunków bytowania p.... w rejonie wzgórza zamkowego w C. Podstawowym problemem do rozwiązania jest pogodzenie zapewnienia odpowiednich warunków bytowania dla p.... w rejonie wzgórza zamkowego w C. z koniecznością zabezpieczenia ruin zamku i ich udostępnienia dla zwiedzających.

Wzgórze zamkowe w C. jest ostoją dla wielu cennych gatunków roślin i zwierząt. Do najcenniejszych należą endemiczny dla P. p.... Celem działań podejmowanych w obrębie wzgórza jest poprawa warunków bytowania tego gatunku stanowiących wskaźniki dla całej grupy gatunków o podobnych warunkach siedliskowych. P... rośnie na wapiennych płytkich glebach, na skałkach i w ich sąsiedztwie, na rumoszu skalnym u podnóża murów ruin Zamku C. oraz na samych murach.

Odpłatne udostępnienie ruin zamku C. dla zwiedzających łączy się z koniecznością takiego zorganizowania zwiedzania, aby minimalizować negatywny wpływ wzmożonego ruchu na cenne składniki przyrodnicze. Działania te oprócz zabiegów ochronnych skierowanych na poprawę warunków siedliskowych obu ww. gatunków (między innymi odkrzaczanie muraw) polegają na kanalizowaniu ruchu turystycznego, wprowadzanie ogrodzeń lub innych zabezpieczeń eliminujących nielegalną penetrację uroczyska, utrzymanie we właściwym stanie infrastruktury turystycznej (szlaki, ścieżki, schody, poręcze, ławki, parkingi) oraz bieżący nadzór nad zwiedzającymi prowadzony przez obsługę zamku. Ważnym elementem działań ochronnych prowadzonych w obrębie wzgórza zamkowego są prace konserwatorskie w obrębie ruin. Obecnie do zakończenia prac w obrębie zamku górnego i średniego pozostało tylko zabezpieczenie ostatniego odcinka murów zewnętrznych. Zakończenie tych działań umożliwi kompleksowe zaplanowanie i sukcesywne wykonywanie zabiegów ochronnych dla p., uwzględniające utrzymanie mozaiki muraw i zarośli u podnóża murów, umożliwi również uporządkowanie terenu przeznaczonego do zwiedzania - likwidację metalowego ogrodzenia, zaplecza remontowego (baraki, skład materiałów) oraz zabezpieczenie stanowisk p znajdujących się w ich obrębie. Wśród zadań zaplanowanych w ramach ochrony p.... przewidzianych do realizacji w projekcie "..." tylko jedno (zabezpieczenie przed osypywaniem fragmentu murów zewnętrznych zamku C.) związane jest bezpośrednio z odpłatnie udostępnionym obiektem, pozostałe (oczyszczanie murawy, wysiewanie nasion p.) nie są z nim związane.

b. Remont i modernizacja szlaków

Park narodowy jest obszarem, w którym konieczne jest godzenie ze sobą dwóch wykluczających się działań: ochrony przyrody, która jest celem nadrzędnym i dla której park został powołany oraz odpłatnego udostępnienia niektórych obszarów parku dla turystyki,

c. Zakup sprzętu rolniczego

W ramach projektu "..." zaplanowano zakup maszyn rolniczych (kosiarka listwowa i przewracarka). Zakupione maszyny będą służyły... w kontynuacji zabiegów ochronnych zrealizowanych w ramach projektu. Zabiegi ochronne w półnaturalnych zbiorowiskach nieleśnych (łąki) polegają na zastosowaniu tradycyjnego gospodarowania rolniczego i wprowadzenia dobrej kultury rolnej z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu do koszenia i zbioru siana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu "...", które są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca realizując projekt pn. "..." nabywa towary i usługi związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dotyczy to działań:

* zabezpieczenie fragmentu murów zewnętrznych ruin Zamku C., odpłatnie udostępnionych do zwiedzania (prace realizowane w ramach ochrony p....);

* remont i modernizacja szlaków turystycznych prowadzących do odpłatnie udostępnionych obszarów Parku;

* zakup sprzętu rolniczego (kosiarka, przewracarka do siana), który będzie wykorzystywany do pozyskiwania siana przeznaczonego do sprzedaży.

Pozostałe działania nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawa o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w odniesieniu do ww. działań, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby tych działań w ramach projektu... są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W stosunku do pozostałych działań niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi lub czynności zwolnionych.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "...".

Większość planowanych działań to działania z zakresu ochrony przyrody, które nie generują żadnych dochodów.

Natomiast do działalności związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT należą:

a.

zabezpieczenie fragmentu murów zewnętrznych ruin Zamku C., odpłatnie udostępnionych do zwiedzania (prace realizowane w ramach ochrony p....);

b.

remont i modernizacja szlaków turystycznych prowadzących do odpłatnie udostępnionych obszarów Parku;

c.

zakup sprzętu rolniczego (kosiarka, przewracarka do siana), który będzie wykorzystywany do pozyskiwania siana przeznaczonego do sprzedaży.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizacją projektu dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również z wykonywaniem czynności, które nie generują żadnych dochodów.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej. Wnioskodawca winien dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności które nie generują podatku należnego.

Zatem Wnioskodawcy po wydzieleniu z całości dokonywanych zakupów tej ich części, która służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, bowiem bezsprzecznie służą one sprzedaży opodatkowanej generującej podatek należny. Natomiast w pozostałej części, tj. w takiej w której dokonywane zakupy pozostają bez związku ze sprzedażą opodatkowaną, odliczenie podatku naliczonego nie przysługuje.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawa o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w odniesieniu do działań związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W stosunku do pozostałych działań niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl