IBPP3/443-148/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-148/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. organu 7 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 6 maja 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

- prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (opisanych w punkcie A-B),

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (opisanych w punkcie C-D)

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane do 31 grudnia 2010 r. związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

- nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane od 1 stycznia 2011 r. związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 kwietnia 2013 r. znak: IBPP3/443-148/13/AŚ które wpłynęło do tut. organu w dniu 6 maja 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2013 r. znak: IBPP3/443-148/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Jednym z takich zadań nałożonych na Gminę jest utrzymanie budynków użyteczności publicznej. Do takich budynków zaliczają się domy ludowe pełniące funkcje społeczno-kulturalne. Służą zaspokojeniu podstawowych potrzeb społecznych i kulturalnych okolicznym mieszkańcom. Gmina jest właścicielem kilku wiejskich domów ludowych, w których znajdują się: sala taneczno-widowiskowa i pomieszczenia przynależne takie jak jadalnia, pomieszczenie kuchenne, szatnia, sanitariaty. W domach tych znajdują się także: pomieszczenie przeznaczone dla Koła Gospodyń Wiejskich na wypożyczalnię naczyń, pomieszczenie dla sołtysa wsi na prowadzenie biura. W niektórych budynkach domów ludowych wynajmuje się pomieszczenia przeznaczone na prowadzenie handlu (sklep), czy też wynajmuje się pomieszczenia dla telekomunikacji na centralę telefoniczną.

Za opłatą wynajmuje się salę taneczno-widowiskową z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi pod:

A.przyjęcie weselne, komunijne, związane z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej, itp.

Również za opłatą wynajmuje się pomieszczenia przeznaczone na:

B.prowadzenie handlu (sklep), centralę telefoniczną dla telekomunikacji.

Nadmienić należy, że ww. opłacie mieszczą się wszystkie media i opłata ta jest opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.

Bez opłat udostępniana jest sala taneczno-widowiskowa z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi dla wiejskich grup organizacyjnych na:

C.spotkanie z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zorganizowanie zabawy choinkowej dla dzieci, spotkanie opłatkowe, zebrania wiejskie.

Bez opłat udostępniane są pomieszczenia dla:

D.sołtysa wsi na prowadzenie biura, Koła Gospodyń Wiejskich z przeznaczeniem na wypożyczalnię naczyń.

W piśmie z dnia 10 kwietnia 2013 r. uzupełniono stan faktyczny o następujące informacje:

Gmina jest właścicielem siedmiu domów ludowych. Są to:

* Dom Ludowy w G,

* Dom Ludowy w G. Ch.,

* Dom Ludowy w G. Z.,

* Dom Ludowy w W.S.,

* Dom Ludowy w Ż.,

* Dom Ludowy w Ż.,

* Dom Ludowy w G.

Czynności realizowane w domach ludowych:

Dom Ludowy w G.:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT.

* wynajęcie za opłatą pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie handlu tj. sklep.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT - statutowe związane z realizacją zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm., który stanowi, że zadania własne gminy obejmują między innymi wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, to:

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w G. C.:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT.

* wynajęcie za opłatą pomieszczenia przeznaczonego na centralę telefoniczną.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w G. Z.

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT.

* wynajęcie za opłatą dwóch pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie handlu tj. dwa sklepy.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w W. S.:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT.

* wynajęcie za opłatą pomieszczenia przeznaczonego na centralę telefoniczną.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w Ż:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT,

* wynajęcie za opłatą pomieszczenia przeznaczonego na centralę telefoniczną

* wynajęcie za opłatą pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie handlu tj. sklep.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej/pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużyta, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości,

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń, dla biblioteki

* nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w Ż.:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT,

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości,

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Dom Ludowy w G.:

Czynności opodatkowane podatkiem VAT:

* wynajęcie za opłatą sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. na zorganizowanie przyjęcia weselnego, komunijnego, związanego z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej itp. Opłata ta obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń, ww. sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości i jest uiszczana gotówką w kasie Urzędu Miejskiego na siedem dni przed planowaną imprezą okolicznościową na podstawie wystawionej faktury VAT.

Czynności niepodlegające podatkowi VAT (statutowe):

* udostępnianie bez opłat sali taneczno-widowiskowej i pomieszczeń przynależnych (kuchnia, jadalnia, szatnia, hol, sanitariaty) oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. dla wiejskich grup organizacyjnych na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Od ww. grup nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości,

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń - nie pobiera się opłat za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości.

Każdy z domów ludowych Gmina wykorzystuje do tych samych czynności. Użycie przez Gminę w opisie stanu faktycznego "w niektórych budynkach" oznacza, że są domy ludowe w których nie wynajmuje się pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie sklepu, czy pomieszczeń przeznaczonych na umieszczenie centrali telefonicznej - dotyczy to domu ludowego w Ż. i domu ludowego w G.

Gmina zamierza odliczać podatek naliczony związany:

a.

z zakupami inwestycyjnymi tj. remonty, modernizacja domów ludowych czyli ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

b.

z zakupami bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych czyli wyposażenia w sprzęt taki jak: meble, sprzęt kuchenny, naczynia, akcesoria do sanitariatów, sprzęt multimedialny, przy zakupie środków czystości, energii elektrycznej, gazu, wywozu nieczystości itp.

Czynności opodatkowane podatkiem VAT wymienione w poz. 68 wniosku obejmują wynajęcie na zorganizowanie imprez okolicznościowych za odpłatnością:

* sali taneczno-widowiskowej z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. Opłata obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń oraz wymieniony sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości,

* wynajęcie za odpłatnością pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie handlu (sklep) czy pomieszczeń przeznaczonych na umieszczenie centrali telefonicznej.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wymienione w poz. 68 wniosku obejmują udostępnianie bez opłat:

* dla wszystkich wiejskich grup organizacyjnych sali taneczno-widowiskowej z pomieszczeniami przynależnymi oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra itp. na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości nie pobiera się opłat,

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń, dla biblioteki. Za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości nie pobiera się opłat.

Zakupy dotyczące bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych czyli wyposażenia w sprzęt taki jak: meble, sprzęt kuchenny, naczynia, akcesoria do sanitariatów, sprzęt multimedialny, środki czystości, zakup energii elektrycznej, gazu, wywozu nieczystości związane są z czynnościami odpłatnymi i nieodpłatnymi wymienionymi w poz. 68 wniosku.

Zakupy inwestycyjne związane z remontem, modernizacją budynków domów ludowych również związane są z czynnościami odpłatnymi i nieodpłatnymi wymienionymi w poz. 68 wniosku.

Gmina zamierza dokonywać: odliczeń podatku naliczonego związanego z bieżącym funkcjonowaniem domów ludowych i związanego z remontami i modernizacją budynków domów ludowych, który będzie pojawiał się w przyszłych okresach a także zamierza przystąpić do weryfikacji faktur VAT związanych z zakupami dotyczącymi bieżącego funkcjonowania domów ludowych oraz faktur VAT związanych z remontami i modernizacją domów ludowych za lata 2009-2013.

Gmina ma możliwość bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności niepodlegającęj podatkowi VAT czy opodatkowanej podatkiem VAT. Dotyczy to zakupów związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych. W tym miejscu ma zastosowanie klucz podziału uwzględniający metraż pomieszczeń. Przyporządkowanie zakupów dotyczących bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych takich jak zakup mebli, sprzętu kuchennego, naczyń, sprzętu multimedialnego, środków czystości do działalności opodatkowanej podatkiem VAT czy niepodlegającęj opodatkowaniu jest możliwe jeżeli zakupy te dotyczą wyłącznie pomieszczeń wynajmowanych odpłatnie lub pomieszczeń udostępnianych nieodpłatnie. Przyporządkowanie zakupu energii elektrycznej do poszczególnych kategorii wykonywanych czynności odbywa się przy pomocy klucza podziału uwzględniającego metraż pomieszczeń. Problem pojawia się wówczas gdy zakupy związane są jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (odpłatnymi) i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (udostępnianie bez opłat). Dotyczy to zarówno zakupów związanych z bieżącym utrzymaniem budynków domów ludowych jak i zakupów związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych. Zakupy związane z jednoczesnym wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT-7 i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu dotyczą sali taneczno-widowiskowej z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrot różnicy podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu przy: prowadzonym remoncie domów ludowych, wyposażaniu domów ludowych w sprzęt taki jak: meble, sprzęt kuchenny, naczynia, akcesoria do sanitariatów, sprzęt multimedialny, przy zakupie np.; środków czystości, energii elektrycznej, itp.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina dokonując zakupu towarów i usług związanych z wykonywanymi czynnościami opisanymi w punkcie (A-B) ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu. Natomiast zakupy towarów i usług związane z czynnościami C-D nie dają prawa do odliczenia podatku VAT. Problem pojawia się przy wykonywaniu czynności z punktu A i C gdyż Gmina nie jest w stanie ocenić ile wydatków związanych z remontem czy zakupem np. mebli przypadnie na czynności z punktu A a ile na czynności z punktu C. Innymi słowy w tych samych pomieszczeniach, przy pomocy tych samych materiałów i urządzeń wykonywane są czynności odpłatne i nieodpłatne. Przy braku możliwości wydzielenia podatku VAT z faktur zakupu przypadającego na czynności opodatkowane podatkiem VAT i czynności nieodpłatne a więc nieopodatkowane podatkiem VAT Gmina ma prawo do 100% odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur zakupu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku NSA z dnia 8 kwietnia 2011 r., sygn. I FSK 659/10, w którym Sąd oddalił skargę kasacyjną złożoną przez organ podatkowy stwierdzając, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji, lecz odliczenie pełne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

- prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (opisanych w punkcie A-B),

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (opisanych w punkcie C-D)

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane do 31 grudnia 2010 r. związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

- nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane od 1 stycznia 2011 r. związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia czy też czynnościami niedajacymi takiego prawa, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że "za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 u.p.t.u. sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku" należy zatem rozumieć jako "czynności zwolnione od podatku" oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia".

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, "... że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży".

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma obiektywnych możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ww. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Jednym z takich zadań nałożonych na Gminę jest utrzymanie budynków użyteczności publicznej. Do takich budynków zaliczają się domy ludowe pełniące funkcje społeczno-kulturalne. Służą zaspokojeniu podstawowych potrzeb społecznych i kulturalnych okolicznym mieszkańcom. Gmina jest właścicielem kilku wiejskich domów ludowych, w których znajdują się: sala taneczno-widowiskowa i pomieszczenia przynależne takie jak jadalnia, pomieszczenie kuchenne, szatnia, sanitariaty. W domach tych znajdują się także: pomieszczenie przeznaczone dla Koła Gospodyń Wiejskich na wypożyczalnię naczyń, pomieszczenie dla sołtysa wsi na prowadzenie biura. W niektórych budynkach domów ludowych wynajmuje się pomieszczenia przeznaczone na prowadzenie handlu (sklep), czy też wynajmuje się pomieszczenia dla telekomunikacji na centralę telefoniczną.

Za opłatą wynajmuje się salę taneczno-widowiskową z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi pod:

A.przyjęcie weselne, komunijne, związane z chrztem dziecka, z okazji 18-tych urodzin, zabawy sylwestrowej, itp.

Również za opłatą wynajmuje się pomieszczenia przeznaczone na:

B.prowadzenie handlu (sklep), centralę telefoniczną dla telekomunikacji.

Nadmienić należy, że ww. opłacie mieszczą się wszystkie media i opłata ta jest opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.

Bez opłat udostępniana jest sala taneczno-widowiskowa z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi dla wiejskich grup organizacyjnych na:

C.spotkanie z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zorganizowanie zabawy choinkowej dla dzieci, spotkanie opłatkowe, zebrania wiejskie.

Bez opłat udostępniane są pomieszczenia dla:

D.sołtysa wsi na prowadzenie biura, Koła Gospodyń Wiejskich z przeznaczeniem na wypożyczalnię naczyń.

Gmina zamierza odliczać podatek naliczony związany:

a.

z zakupami inwestycyjnymi tj. remonty, modernizacja domów ludowych czyli ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

b.

z zakupami bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych czyli wyposażenia w sprzęt taki jak: meble, sprzęt kuchenny, naczynia, akcesoria do sanitariatów, sprzęt multimedialny, przy zakupie środków czystości, energii elektrycznej, gazu, wywozu nieczystości itp.

Czynności opodatkowane podatkiem VAT obejmują wynajęcie na zorganizowanie imprez okolicznościowych za odpłatnością:

* sali taneczno-widowiskowej z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra i itp. Opłata obejmuje: czynsz za najem pomieszczeń oraz wymieniony sprzęt, energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości,

* wynajęcie za odpłatnością pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie handlu (sklep) czy pomieszczeń przeznaczonych na umieszczenie centrali telefonicznej.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT obejmują udostępnianie bez opłat:

* dla wszystkich wiejskich grup organizacyjnych sali taneczno-widowiskowej z pomieszczeniami przynależnymi oraz sprzętu znajdującego się w sali i ww. pomieszczeniach tj; stoły, krzesła, regały, kuchnia gazowa, piecyki grzewcze, podgrzewacze wody, wieszaki na odzież, firanki, zasłony, lustra itp. na zorganizowanie spotkania z okazji Dnia Seniora, Dnia Kobiet, zabawy choinkowej dla dzieci, spotkania opłatkowego, zebrania wiejskiego. Za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości nie pobiera się opłat,

* udostępnianie bez opłat pomieszczenia: dla sołtysa wsi na prowadzenie biura, dla Koła Gospodyń Wiejskich na prowadzenie wypożyczalni naczyń, dla biblioteki. Za zużytą energię elektryczną, gaz, wywóz nieczystości nie pobiera się opłat.

Zakupy dotyczące bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych czyli wyposażenia w sprzęt taki jak: meble, sprzęt kuchenny, naczynia, akcesoria do sanitariatów, sprzęt multimedialny, środki czystości, zakup energii elektrycznej, gazu, wywozu nieczystości związane są z czynnościami odpłatnymi i nieodpłatnymi wymienionymi powyżej.

Gmina zamierza dokonywać: odliczeń podatku naliczonego związanego z bieżącym funkcjonowaniem domów ludowych i związanego z remontami i modernizacją budynków domów ludowych, który będzie pojawiał się w przyszłych okresach a także zamierza przystąpić do weryfikacji faktur VAT związanych z zakupami dotyczącymi bieżącego funkcjonowania domów ludowych oraz faktur VAT związanych z remontami i modernizacją domów ludowych za lata 2009-2013.

Gmina ma możliwość bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności niepodlegającęj podatkowi VAT czy opodatkowanej podatkiem VAT. Dotyczy to zakupów związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych. W tym miejscu ma zastosowanie klucz podziału uwzględniający metraż pomieszczeń. Przyporządkowanie zakupów dotyczących bieżącego utrzymania i funkcjonowania domów ludowych takich jak zakup mebli, sprzętu kuchennego, naczyń, sprzętu multimedialnego, środków czystości do działalności opodatkowanej podatkiem VAT czy niepodlegającęj opodatkowaniu jest możliwe jeżeli zakupy te dotyczą wyłącznie pomieszczeń wynajmowanych odpłatnie lub pomieszczeń udostępnianych nieodpłatnie. Przyporządkowanie zakupu energii elektrycznej do poszczególnych kategorii wykonywanych czynności odbywa się przy pomocy klucza podziału uwzględniającego metraż pomieszczeń. Problem pojawia się wówczas gdy zakupy związane są jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (odpłatnymi) i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (udostępnianie bez opłat). Dotyczy to zarówno zakupów związanych z bieżącym utrzymaniem budynków domów ludowych jak i zakupów związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych. Zakupy związane z jednoczesnym wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT-7 i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu dotyczą sali taneczno-widowiskowej z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Brak jest bowiem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż jeśli Wnioskodawca ponosi wydatki, związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z faktur związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych bezpośrednio i wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym:

* Wnioskodawca dokonując zakupu towarów i usług związanych z wykonywanymi czynnościami opisanymi w punkcie (A-B) tj. jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu

* zakupy towarów i usług związane z czynnościami C-D tj. jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego niepodlegającymi podatkowi VAT, nie dają prawa do odliczenia podatku VAT

należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odrębnego rozpatrzenia wymaga kwestia możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne i bieżące wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT jak i niepodlegających opodatkowaniu VAT, w stosunku do których nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego jak i czynnościami nie dającymi takiego prawa.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz wskazane regulacje prawne, w odniesieniu do wydatków bieżących związanych z utrzymaniem i użytkowaniem domów ludowych stwierdzić należy, iż skoro w danym okresie rozliczeniowym będą one wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu, a Wnioskodawca - jak wskazał we wniosku - nie jest w stanie dokonać bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do czynności opodatkowanych, to - w świetle uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) - Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem pełne odliczenie będzie przysługiwać we odniesieniu do wydatków bieżących, w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Analizując w następnej kolejności kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z remontami i modernizacją budynków domów ludowych, należy uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wytworzenie nieruchomości jest określonym działaniem podatnika, prowadzącym do pewnego efektu, z którym związane jest poniesienie podatku naliczonego. Pojęcie wytworzenia nieruchomości zostało zdefiniowane jako wybudowanie nieruchomości lub jej ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych jest poniesienie wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację danych składników majątku, które to wydatki w danym roku podatkowym przekraczają 3500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tych składników majątkowych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. (art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim przedmiotowe domy ludowe zostały lub zostaną wykorzystane do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i zgodnie z tym udziałem ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących ww. nieruchomości.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Zatem po oddaniu domów ludowych do użytkowania Wnioskodawca powinien określać, w jakim stopniu są one wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, a w przypadku zmiany udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien dokonać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od tych wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę wynikający z treści wniosku opis stanu faktycznego, który wskazuje iż Wnioskodawca ponosi wydatki inwestycyjne związane z remontami i modernizacją sal taneczno-widowiskowych z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi, w stosunku do których nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy w odniesieniu do faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dokonywane od 1 stycznia 2011 r. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczony od wydatków inwestycyjnych ponoszonych na modernizację domów ludowych, nie od całości poniesionych wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca zgodnie z tymi przepisami musi ustalić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie.

Jeśli zmodernizowane sale taneczno-widowiskowe z wszystkimi pomieszczeniami przynależnymi zostaną oddane do użytkowania i założona proporcja ulegnie zmianie w ciągu 120 miesięcy od dnia ich oddania, Wnioskodawca zobowiązany jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

Końcowo podkreśla się, rzeczą podatnika jest prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b i art. 90a ustawy o VAT, a w konsekwencji części podatku naliczonego, związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Odnośnie natomiast wydatków poniesionych przez Gminę związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych poniesionych przed dniem wejścia w życie przepisów art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r., w ocenie tut. organu należy uznać, że w sytuacji, gdy zakupy towarów i usług nabyte w celu wytworzenia przedmiotowych inwestycji były wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, i nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku VAT, a ponadto Wnioskodawca nie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu tych zakupów.

W konsekwencji, w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z remontami, modernizacją budynków domów ludowych ponoszonych do dnia 31 grudnia 2010 r., wykorzystywanych przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, w stosunku do których Wnioskodawca nie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać:

- prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (opisanych w punkcie A-B),

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (opisanych w punkcie C-D)

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane do 31 grudnia 2010 r. związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności,

- nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonywane od 1 stycznia 2011 r. związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodleającymi podatkowi VAT w sytuacji braku możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl