IBPP3/443-1469/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1469/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 27 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca (Zespół Opieki Zdrowotnej) realizował w 2009 r. projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, pn. "...".

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Przedmiotem projektu był zakup 2 specjalistycznych ambulansów medycznych. Celem realizacji projektu było bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Przedmiotem zakupu ww. faktur były 2 ambulanse medyczne, usługi informacyjne i promocyjne oraz analiza kosztów i korzyści. Towary zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT, tj. usług medycznych w ramach systemu ratownictwa medycznego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada również umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej - ratownictwo medyczne.

W piśmie z 27 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że Wnioskodawca dokonał zakupu 2 specjalistycznych ambulansów na potrzeby ratownictwa medycznego. Zakupione towary oraz usługi informacyjne i promocyjne w ramach tego projektu były ściśle z nim powiązane. Polegały one na naklejeniu na samochody naklejek z logo Unii Europejskiej, nazwą programu unijnego oraz logo marszałka wojewódzkiego. Jest to niezbędny element realizacji całego projektu. Analiza kosztów i korzyści stanowi kolejny element spełniający warunki przyznania dotacji unijnej na finansowanie całego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 27 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, czy realizując przedmiotowy projekt, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 27 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego a został złożony 27 listopada 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu był zakup 2 specjalistycznych ambulansów medycznych, usług informacyjnych i promocyjnych oraz analizy kosztów i korzyści. Zakupione towary oraz usługi informacyjne i promocyjne w ramach projektu były ściśle z nim powiązane. Polegały na naklejeniu na samochody naklejek z logo Unii Europejskiej, nazwą programu unijnego oraz logo marszałka województwa. Analiza kosztów i korzyści stanowi kolejny element spełniający warunki przyznania dotacji unijnej na finansowanie całego projektu. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT, tj. usług medycznych w ramach systemu ratownictwa medycznego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupy towarów i usług, dokonywane w celu realizacji projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT, tj. usług medycznych w ramach systemu ratownictwa medycznego, świadczonych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku VAT.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl