IBPP3/443-1467/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1467/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 27 listopada 2013 r., uzupełnionym pismem z 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 stycznia 2014 r. nr IBPP3/443-1467/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina wraz z innymi Gminami Powiatu oraz Powiatem przystąpiła do realizacji wspólnego projektu pn. "...".

Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i w UE.

Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na własne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi i innymi instytucjami publicznymi.

W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

* osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców,

* obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego,

* umożliwienie wzrostu nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie,

* wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem internetu,

* likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych,

* poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu tj. gmin: M, L, O, R, W.

Zadanie obejmuje wykonanie:

* projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;

* uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych;

* budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych;

* budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych;

* zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów w sieci.

W dniu 14 grudnia 2009 r. powiat oraz gminy powiatu podpisały umowę partnerską w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie powiatu w ramach projektu. W dokumencie tym, opisano obowiązki i odpowiedzialność Lidera i Partnerów. Powiat został Liderem projektu. Partnerami projektu zostały gminy powiatu oraz sam powiat. Lider Projektu będzie realizował projekt kompleksowo.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek.

Partnerzy projektu zostali zobowiązani do przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy na konto Lidera projektu. Nie ma tu więc mowy o ekwiwalentności pomiędzy dotacją przekazaną przez Partnera, a kwotą która stanowić będzie majątek Partnera po zakończeniu inwestycji. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu: Powiat, Gmina L, Gmina M, Gmina O, Gmina R, Gmina W. Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera. Nie będzie przekazywania mienia przez Lidera - Partnerom, gdyż nabywcami faktur oraz dóbr i usług będą wszyscy Partnerzy. Wytworzony środek trwały jest niepodzielny, a w księgach inwentarzowych będzie ujęty wyłącznie wartościowo. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej została podpisana z Instytucją Zarządzającą RPO W 2007-2013 przez Lidera projektu, czyli powiat. W związku z tym, dotacja w wysokości 85% kosztów projektu zostanie przez tę instytucję przekazana wyłącznie Liderowi, który również przed tą instytucją będzie odpowiadał za prawidłowe wykorzystanie środków.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT.

W budżecie Gminy po stronie wydatków ujęta jest dotacja celowa dla powiatu na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie (tekst jedn.: 1/6 z 15% wkładu własnego wszystkich Partnerów).

Na mocy umowy partnerskiej z 14 grudnia 2009 r. powiat jako Lider projektu odpowiada za koordynację całości projektu, w tym za przeprowadzenie procedur przetargowych i dokonywanie zakupów towarów i usług w imieniu wszystkich Partnerów.

Wnioskodawca dodaje, że na mocy art. 64 i art. 69 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) działalność w zakresie telekomunikacji stanowi zadanie własne zarówno gminy jak i powiatu.

Jak już zaznaczono, środki z Unii Europejskiej w formie dotacji zostaną przekazane na konto Lidera, jednakże na każdej fakturze, jako nabywcy będą wymienieni wszyscy Partnerzy, w tym Gmina, a płatnikiem faktur będzie tylko powiat, jako podmiot dysponujący dotacją z RPO W 2007-2013.

Wnioskodawca informuje, że powiat posiada stanowisko Instytucji Zarządzającej RPO W 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa), zgodnie z którym dopuszczalnym rozwiązaniem jest sytuacja, gdy wykonawca wystawia jedną fakturę za całość dostawy/usługi, gdzie nabywcami powinni być wszyscy Partnerzy projektu łącznie. Takie rozwiązanie zapewnia spełnienie warunku Umowy Partnerskiej mówiącej o współwłasności łącznej w projekcie. Nie nastąpi również przekazanie majątku na rzecz poszczególnych Partnerów, co gwarantuje kwalifikowalność podatku VAT i co za tym idzie jego sfinansowanie przez Instytucję Zarządzającą w wysokości 85% jego wartości.

Ponadto, pismem z 22 stycznia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wyjaśniając, że pojecie "wspólny nabywca" oznacza, że wykonawca wystawi dla poszczególnych zadań 1 fakturę gdzie wszyscy partnerzy będą wymienieni jako nabywcy natomiast płatnikiem będzie powiat. Nabyte produkty w ramach realizacji projektu są niepodzielne i będą stanowić współwłasność łączną. Gmina przekazuje liderowi wkład własny w formie dotacji celowej. Wytworzona infrastruktura, której Gmina będzie współwłaścicielem (współwłasność łączna po 1/6) nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Nie będzie generować dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 stycznia 2014 r.):

Czy Gmina występując jako partner, będąc - wraz z pozostałymi Gminami Powiatu - wspólnym nabywcą towarów i usług, i nie będzie wykorzystywać wytworzonych w trakcie realizacji projektu produktów do działalności opodatkowanej a będzie je wykorzystywał do realizacji celów publicznych, będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadnia pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina występując jako partner i wspólny nabywca towarów i usług, w zakresie w jakim wytworzone produkty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, tj. dla realizacji zadań publicznych, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego a wpłynął do tut. organu 27 listopada 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) wraz z innymi gminami powiatu oraz powiatem przystąpił do realizacji wspólnego projektu pn. "...".

W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego.

Powiat został Liderem projektu. Partnerami projektu zostały gminy powiatu oraz sam powiat. Lider Projektu będzie realizował projekt kompleksowo. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek. Partnerzy projektu zostali zobowiązani do przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy na konto Lidera projektu. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu: Powiat, Gmina L, Gmina M, Gmina O, Gmina R, Gmina W. wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera. Nie będzie przekazywania mienia przez Lidera - Partnerom, gdyż nabywcami faktur oraz dóbr i usług będą wszyscy Partnerzy. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT. Jak już zaznaczono, środki z Unii Europejskiej w formie dotacji zostaną przekazane na konto Lidera, jednakże na każdej fakturze, jako nabywcy będą wymienieni wszyscy Partnerzy, w tym Gmina M, a płatnikiem faktur będzie tylko powiat, jako podmiot dysponujący dotacją z RPO W 2007-2013. Wytworzona infrastruktura, której Gmina będzie współwłaścicielem (współwłasność łączna po 1/6) nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Nie będzie generować dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...", w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako Partner projektu, będąc wraz z pozostałymi Gminami Powiatu wspólnym nabywcą towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, że w celu realizacji projektu Wnioskodawca działając jako Partner wraz z pozostałymi partnerami projektu dokonuje nabycia towarów i usług. Dokonany w ten sposób zakup stanowi współwłasność łączną wszystkich nabywców, w tym Wnioskodawcy. Udział każdego partnera wynosi 1/6 wielkości. Na każdej fakturze, jako nabywcy będą wymienieni wszyscy partnerzy.

Zatem stwierdzić należy, że ewentualne prawo do odliczenia może przysługiwać Wnioskodawcy w wysokości odpowiadającej udziałowi w realizowanym wspólnie zadaniu (tekst jedn.: w 1/6).

Wnioskodawca wskazał, że produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT, w projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Wytworzona infrastruktura, której Wnioskodawca będzie współwłaścicielem (współwłasność łączna po 1/6) nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Nie będzie generować dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych na rzecz wszystkich Partnerów projektu, w tym także na Wnioskodawcę - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do lidera i pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl