IBPP3/443-1454/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1454/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 października 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (OSP) złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W wyniku czego Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "...".

Wnioskodawca zakupił 10 kompletów mundurów wyjściowych dla strażaków OSP oraz 24 komplety mundurów dla Młodzieżówki działającej przy OSP w celu zachowania i lepszego wykorzystania dziedzictwa kulturowego regionu. Strażacy, jak i Młodzieżówka nie posiadali wystarczającej ilości strojów wyjściowych, co utrudniało im udział w licznych imprezach promujących region i zachowujących dziedzictwo kulturowe. Poprzez realizację tej operacji nastąpiło wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej oraz wzrośnie poczucie identyfikacji społeczności z regionem, jego tradycjami i wartościami poprzez udział strażaków i Młodzieżówki w uroczystościach kościelnych, państwowych, przeglądach OSP.

W ramach realizacji operacji zostało zakupione także wyposażenie kuchni i świetlicy takie jak: chłodziarka 1 szt., chłodziarko-zamrażarka 1 szt., piekarnik elektryczny - 2 szt., kuchenka mikrofalowa - 1 szt., robot kuchenny - 1 szt., zestaw garnków -1 kpl., kociołek do zup - 2 szt., patelnia elektryczna - 2 szt., czajnik elektryczny - 1 szt., salaterka 100 szt., laptop - 1 szt.

Każda zainteresowana osoba z terenu LSR będzie mogła skorzystać ze sprzętu zakupionego w ramach operacji, który będzie udostępniony bezpłatnie oraz nie przyniesie dochodu.

Realizacja operacji pozwoliła uruchomić świetlicę i wyposażyć ją w niezbędne sprzęty potrzebne do funkcjonowania tej świetlicy. Świetlica będzie służyć jako miejsce do organizowania spotkań mieszkańców wsi, spotkań młodzieży oraz dzieci, jak również organizowania imprez dla mieszkańców. Świetlica dla mieszkańców będzie ogólnodostępna i udostępniana nieodpłatnie.

W ramach operacji w listopadzie 2013 r. zostanie zorganizowana impreza dla mieszkańców, strażaków oraz ich najbliższych rodzin. Szacuje się, że na imprezę przybędzie ok. 150 osób. Będzie to impreza ogólnodostępna, o charakterze otwartym (każda zainteresowana osoba będzie mogła przyjść i w niej uczestniczyć), bezpłatna, a także nie przyniesie dochodu. Impreza będzie miała charakter kulturalny. Na scenie wystąpi zespół składający się z członków OSP, a także w uroczystościach wezmą udział strażacy OSP i Młodzieżówka, którzy zaprezentują się w zakupionych strojach przez co nastąpi wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej oraz wzrośnie poczucie identyfikacji społeczności z regionem, jego tradycjami i wartościami.

Realizacja projektu będzie długoterminowo oddziaływała na kultywowanie miejscowych tradycji i zwyczajów. Zakupy będą korzystnie wpływały na wykorzystanie dziedzictwa kulturowego regionu. Zarówno zakupione stroje jak i wyposażenie i organizowana impreza ma na celu kultywowanie tradycji. Wszystkie elementy projektu przyczynią się do zachowania miejscowych tradycji i zwyczajów oraz dziedzictwa kulturowego regionu.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja operacji pozytywnie wpłynie na świadomość społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego regionu.

Planowany termin zakończenia realizacji zadania (złożenia wniosku o płatność) przypada na grudzień 2013 r. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług, przyczyni się natomiast do kultywowania lokalnych tradycji i zwyczajów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację projektu pod nazwą "...".

Realizacja operacji pozwoliła uruchomić świetlicę i wyposażyć ją w niezbędne sprzęty potrzebne do funkcjonowania tej świetlicy.

Każda zainteresowana osoba z terenu LSR będzie mogła skorzystać ze sprzętu zakupionego w ramach operacji, który będzie udostępniony bezpłatnie oraz nie przyniesie dochodu. Świetlica dla mieszkańców będzie ogólnodostępna i udostępniana nieodpłatnie.

W ramach operacji Wnioskodawca zaplanował zorganizowanie w listopadzie 2013 r. imprezy dla mieszkańców, strażaków oraz ich najbliższych rodzin. Wnioskodawca wskazał, że będzie to impreza ogólnodostępna, o charakterze otwartym (każda zainteresowana osoba będzie mogła przyjść i w niej uczestniczyć), bezpłatna.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na potrzeby realizacji projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl