IBPP3/443-1449/12/KG - Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych przez Internet.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1449/12/KG Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych przez Internet.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od dnia 1 stycznia 2013 r. z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych przez internet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od dnia 1 stycznia 2013 r. z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych przez internet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zmierza dokonywać sprzedaży usług parkingowych (dot. samochodów osobowych) przez internet zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również dla przedsiębiorców. Od kilku lat Wnioskodawca prowadzi sprzedaż usług parkingowych rejestrując je za pomocą kas fiskalnych oraz sprzedaż za pomocą automatów (sprzedaż niezafiskalizowana), także wystawia faktury VAT dla przedsiębiorców.

Sprzedaż przez internet będzie polegała na tym, iż klient za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy dokona zapłaty za usługę za pośrednictwem systemu płatności e-card. Następnie, w ustalonym terminie przyjedzie na parkingi Wnioskodawcy, automatyczny system parkingowy dokona odczytu tablic rejestracyjnych samochodu, klient wjedzie na parking i skorzysta z usługi parkingowej. Klient, który będzie chciał otrzymać fakturę VAT, zaznaczy odpowiednią pozycję formularza na stronie internetowej i wypełni dane niezbędne do wystawienia faktury VAT.

Wpływ środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy będzie następował za pomocą systemu e-card (czas przelania pieniędzy na konto Wnioskodawcy wyniesie do 24 h w zależności od banku). Co do zasady płatność będzie dokonywana przed wykonaniem usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obrót ze sprzedaży usług parkingowych przez internet dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie podlegał zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2013 r., przy założeniu, że nie wystąpią zmiany przepisów w przedmiotowej sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał prawo do skorzystania z powyższego zwolnienia od dnia 1 stycznia 2013 r., o ile zwolnienie to zostanie utrzymane w niezmienionym kształcie, co potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 marca 2012 r., sygn. IPPP2/443-39/12-2/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji oceniono zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące w dniu wydania interpretacji. Jednocześnie z pytania wynika, iż Wnioskodawca oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2013 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 11 grudnia 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 11 grudnia 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zmierza dokonywać sprzedaży usług parkingowych (dot. samochodów osobowych) przez internet zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również dla przedsiębiorców. Sprzedaż przez internet będzie polegała na tym, iż klient za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy dokona zapłaty za usługę za pośrednictwem systemu płatności e-card.

Wpływ środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy będzie następował za pomocą systemu e-card (czas przelania pieniędzy na konto Wnioskodawcy wyniesie do 24 h w zależności od banku).

Wnioskodawca wskazał, że automatyczny system parkingowy dokona odczytu tablic rejestracyjnych samochodu klienta, który za pomocą strony internetowej dokonał zapłaty za usługę, co umożliwi klientowi skorzystanie z usługi. Klient, który będzie chciał otrzymać fakturę VAT, zaznaczy odpowiednią pozycję formularza na stronie internetowej i wypełni niezbędne dane do wystawienia faktury. Zatem na podstawie opisanych dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, a Wnioskodawca ma możliwość prowadzenia odpowiedniej ewidencji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc usługi sprzedaży usług parkingowych przez internet, za które zapłata w całości następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu e-card, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych przez internet na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl