IBPP3/443-1421/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1421/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. organu 20 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej odzieży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej odzieży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W dniu 1 maja 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży nowej głównie poprzez serwis....pl oraz inne serwisy umożliwiające sprzedaż wysyłkową jak np.....pl. Główna klasyfikacja działalności to PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Od początku działalności Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych - prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Nie posiada kasy fiskalnej. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie przekroczył limitu 150.000 zł pozwalającego na podmiotowe zwolnienie z podatku VAT.

Zakupiony u Wnioskodawcy towar wysyła on albo po uregulowaniu należności przez klienta albo przesyłką pobraniową na prośbę klienta.

Wszystkie wpłaty za zakupione towary kupujący dokonują przelewami z osobistego konta lub poprzez obowiązkowy dla sprzedawcy na... system PayU (wewnętrzny system płatności... wcześniej nazywany "Płacę z...") na firmowy rachunek bankowy.

Zapłata za towar wysłany za pobraniem zawsze wpływa na firmowe konto bankowe za pośrednictwem poczty. W związku z powyższym na firmowe konto bankowe trafiają trzy rodzaje wpłat od klientów.

1.

indywidualne kwoty od klientów

2.

zbiorcze kwoty z PayU, których nadawcą jest.

3.

indywidualne kwoty wpłacane przez pocztę z dostarczonych przesyłek pobraniowych.

Wnioskodawca nie przyjmuje gotówki fizycznie. Wnioskodawca na chwilę obecną posiada dwa firmowe konta bankowe, na które wpływają wpłaty od klientów.

Wnioskodawca chciałby tutaj także pokrótce wyjaśnić działanie systemu PayU. PayU jest systemem pośredniczącym w płatnościach między kupującymi a sprzedającymi w serwisie. Każdy użytkownik... ma w systemie PayU "konto" - nie jest to oczywiście konto bankowe. Działanie systemu polega na tym, że kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na "konto" sprzedającego w systemie PayU. W momencie otrzymania wpłaty na "konto" w PayU sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzającą wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na "koncie" w PayU, może go wysłać do klienta. Sprzedający następnie ma możliwość wypłaty zgromadzonych na "koncie" PayU wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Wypłaty z "konta" PayU można skonfigurować tak, aby były dokonywane automatycznie raz dziennie lub raz w tygodniu lub raz w miesiącu lub na żądanie Wypłaty z "konta" PayU potwierdzane są e-mailem zawierającym unikalny numer wypłaty. Środki wypłacane z "konta" PayU na koncie bankowym pojawiają się zazwyczaj na pierwszy lub drugi dzień roboczy po dniu wypłaty z "konta" PayU. Tytuł takiego przelewu z PayU (wcześniej Płacę z...) na koncie bankowym zazwyczaj widoczny jest w formie "Wypłata PayU (wcześniej PzA) CODE (XXX) ldT (xxwoooc) nick... "gdzie numer IdT jest unikalnym numerem wypłaty z PayU a nick... to nazwa użytkownika serwisu..., z którego "konta" PayU dokonano wypłaty.

W związku z wymienionymi wyżej trzema rodzajami wpłat na firmowe konto bankowe Wnioskodawca prowadzi następującą dokumentację:

1.

Przelewy indywidualne - Wnioskodawca drukuje uzyskane z firmowego konta bankowego potwierdzenie wpłaty oraz odpowiadające tej wpłacie dane z systemu... lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, której przelew dotyczył, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer.

2.

Zbiorcze przelewy z PayU - w przypadku wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na konto bankowe Wnioskodawca drukuje z firmowego konta bankowego potwierdzenie tej wpłaty, które zawiera unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu PayU, do tego Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wypłaty z PayU, które również zawiera ten sam unikalny numer (ldT) wypłaty oraz zestawienie wpłat na "konto" PayU od kupujących. W zestawieniu tym podana jest unikalna nazwa "nick" kupującego, tytuł oraz numer aukcji, wpłaconą kwotę, datę wpłaty, numer wpłaty. Odnośnie każdej wpłaty kupującego wymienionej we wspomnianym zestawieniu, Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wpłaty na "konto" PayU oraz inne informacje wedle uznania. Wydruk taki zawiera co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji, której przelew dotyczył, indywidualny numer aukcji, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku wpłaty na "konto" PayU Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer, a dodatkowo na potwierdzeniu wpłaty z PayU na konto bankowe Wnioskodawca pisze zakres nadanych przez niego unikalnych numerów tak aby było wiadomo jakich wpłat na "konto" PayU (jakich transakcji, jakich dostaw towarów) dana zbiorcza wpłata na konto bankowe się tyczy.

3.

Wpłaty z przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki przesyłki pobraniowej Wnioskodawca drukuje dane z systemu... lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na wydruku tym Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer oraz informacje o dacie wysyłki przesyłki pobraniowej. W momencie wpływu kwoty pobrania na konto bankowe Wnioskodawca drukuje potwierdzenie tej wpłaty oraz nanosi informacje jakiej transakcji wpłata dotyczy (pisze nadany przeze niego w dniu wysyłki numer).

Należy zaznaczyć, że znajdująca się na każdym wydruku nazwa (tytuł) aukcji/oferty zawiera w sobie nazwę towaru jak np. spodnie, bluzka, sukienka itp., a także unikalny numer towaru. W przypadku niejednoznaczności nazwy towaru, numer towaru pozwala na odnalezienie (i wydrukowanie) w prowadzonej przez Wnioskodawcę bazie towarów zdjęcia, które jednoznacznie towar przedstawia.

W związku z powyższym, w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku prowadzenia wspomnianego typu sprzedaży oraz sposobu jej dokumentowania Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku posiadania kasy fiskalnej na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że może korzystać ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, gdyż wypełnia założenie wynikające z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za sprzedany przez Wnioskodawcę towar wpływa tylko i wyłącznie na firmowe rachunki bankowe, a prowadzona przez niego dokumentacja jednoznacznie wskazuje, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy, jak również pozwala określić imię i nazwisko oraz adres osoby na rzecz, której dokonano wysyłki towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Do dnia 31 grudnia 2012 r. obowiązywały w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z objaśnień do załącznika wynika również, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tych regulacji., tj:

* zapłata za świadczoną usługę lub towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

* podatnik prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Brak spełnienia jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 1 maja 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej odzieży nowej głównie poprzez serwis... pl oraz inne serwisy umożliwiające sprzedaż wysyłkową jak np.....pl. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej. Zakupiony u Wnioskodawcy towar wysyła on albo po uregulowaniu należności przez klienta albo przesyłką pobraniową na prośbę klienta. Wszystkie wpłaty za zakupione towary kupujący dokonują przelewami z osobistego konta lub poprzez obowiązkowy dla sprzedawcy na... system PayU (wewnętrzny system płatności... wcześniej nazywany "Płacę z....") na firmowy rachunek bankowy. Zapłata za towar wysłany za pobraniem zawsze wpływa na firmowe konto bankowe za pośrednictwem poczty.

W związku z powyższym na firmowe konto bankowe trafiają trzy rodzaje wpłat od klientów.

1.

indywidualne kwoty od klientów

2.

zbiorcze kwoty z PayU, których nadawcą jest....

3.

indywidualne kwoty wpłacane przez pocztę z dostarczonych przesyłek pobraniowych.

Wnioskodawca nie przyjmuje gotówki fizycznie.

W związku z wymienionymi wyżej trzema rodzajami wpłat na firmowe konto bankowe Wnioskodawca prowadzi następującą dokumentację:

1.

Przelewy indywidualne - Wnioskodawca drukuje uzyskane z firmowego konta bankowego potwierdzenie wpłaty oraz odpowiadające tej wpłacie dane zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, której przelew dotyczył, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer.

2.

Zbiorcze przelewy z PayU - w przypadku wpływu zbiorczej kwoty z "konta" PayU na konto bankowe Wnioskodawca drukuje z firmowego konta bankowego potwierdzenie tej wpłaty, które zawiera unikalny numer (IdT) wypłaty z systemu PayU, do tego Wnioskodawca drukuje potwierdzenie wypłaty z PayU, które również zawiera ten sam unikalny numer (ldT) wypłaty oraz zestawienie wpłat na "konto" PayU od kupujących. W zestawieniu tym podana jest unikalna nazwa "nick" kupującego, tytuł oraz numer aukcji, wpłaconą kwotę, datę wpłaty, numer wpłaty. Wydruk taki zawiera co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji, której przelew dotyczył, indywidualny numer aukcji, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na każdym takim wydruku wpłaty na "konto" PayU Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer.

3.

Wpłaty z przesyłek pobraniowych - w dniu wysyłki przesyłki pobraniowej Wnioskodawca drukuje dane z systemu... lub innego, gdzie dokonano sprzedaży zawierające co najmniej: nazwę (tytuł) aukcji/oferty, indywidualny numer oferty, imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Na wydruku tym Wnioskodawca pisze unikalny, chronologicznie kolejny numer oraz informacje o dacie wysyłki przesyłki pobraniowej. W momencie wpływu kwoty pobrania na konto bankowe Wnioskodawca drukuje potwierdzenie tej wpłaty oraz nanosi informacje jakiej transakcji wpłata dotyczy (pisze nadany przeze niego w dniu wysyłki numer).

Znajdująca się na każdym wydruku nazwa (tytuł) aukcji/oferty zawiera w sobie nazwę towaru jak np. spodnie, bluzka, sukienka itp., a także unikalny numer towaru. W przypadku niejednoznaczności nazwy towaru, numer towaru pozwala na odnalezienie (i wydrukowanie) w prowadzonej przeze Wnioskodawcę bazie towarów zdjęcia, które jednoznacznie towar przedstawia.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w każdym opisanym przypadku, tj indywidualnych kwot od klientów, zbiorczych kwot z systemu płatności, indywidualnych kwot wpłacanych przez pocztę z dostarczanych przesyłek pobraniowych, zapłatę z tytułu dokonywanych świadczeń Wnioskodawca otrzymuje na rachunek bankowy. Z opisanych dowodów oraz wydruków dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, a także imię, nazwisko i dane adresowe kupującego. Skoro więc Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania opisywanych czynności za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r. (Wnioskodawca wskazał, że nie posiada kasy rejestrującej) to w zakresie opisanych czynności - na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. bowiem spełnił wszystkie warunki określone w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zaznaczyć, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382). Jednocześnie tut. organ zaznacza, że powyższa zmiana przepisów pozostaje bez wpływu na zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej odzieży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (tzn. stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r.).

W zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 2, 3 i 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl