IBPP3/443-1419/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1419/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 27 stycznia (data wpływu 30 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 stycznia (data wpływu 30 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet Społeczeństwo Informacyjne Działanie Rozwój elektronicznych usług publicznych Miasto otrzymało dofinansowanie projektu pn. "...". Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt w imieniu Beneficjenta jest Miejska Biblioteka Publiczna, działająca jako instytucja kultury.

Przedmiotem projektu jest komputeryzacja Miejskiej Biblioteki Publicznej, która wpłynie na jakość i szybkość świadczonych usług. Umożliwione zostanie również świadczenie usług publicznych za pośrednictwem platformy elektronicznej. Zbiory biblioteczne zostały udostępnione w internecie, zostały stworzone stanowiska komputerowe dostosowane do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych.

W związku z realizacją ww. projektu Gmina udzieliła Miejskiej Bibliotece Publicznej dotacji celowej, na podstawie zawartej umowy, a Miejska Biblioteka Publiczna dokonywała wydatków na podstawie otrzymywanych faktur VAT.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy, dotyczących zadań w zakresie kultury na podstawie art. 7 ust. 9 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594). Usługi świadczone w ramach realizacji projektu nie są czynnościami opodatkowanymi. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina posiada odrębny od Urzędu Miasta NIP. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowana jest Gmina. Miejska Biblioteka Publiczna posiada osobowość prawną i numer NIP. Nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Ponadto, pismem z 27 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że na wszystkich fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "..." jako nabywca została wskazana Miejska Biblioteka Publiczna (dla Gminy nie wystawiono żadnych faktur związanych z projektem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych w ramach realizowanego projektu, gdyż jest to zadanie własne gminy, realizowane na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, która określa iż zadaniem gminy, są zadania w zakresie kultury, w tym sprawy bibliotek gminnych. Nie ma więc możliwości odliczenia podatku VAT gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego a wpłynął do tut. organu 15 listopada 2013 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) otrzymał dofinansowanie projektu pn. "...".

Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, natomiast podmiotem realizującym projekt w imieniu Wnioskodawcy jest Miejska Biblioteka Publiczna, działająca jako instytucja kultury. Przedmiotem projektu jest komputeryzacja Miejskiej Biblioteki Publicznej, która wpłynie na jakość i szybkość świadczonych usług.

Na wszystkich fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "..." jako nabywca została wskazana Miejska Biblioteka Publiczna (dla Wnioskodawcy nie wystawiono żadnych faktur związanych z projektem).

W opisanej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Miejska Biblioteka Publiczna.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Miejskiej Biblioteki Publicznej).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejską Bibliotekę Publiczną nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, że nie jest on związany z faktem, że zakupione towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, lecz tym, że to nie Gmina była rzeczywistym nabywcą ww. towarów i usług.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca realizując zadanie opisane we wniosku działa jako organ władzy bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl