IBPP3/443-1418/12/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1418/12/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie złożyło w dniu 20 lipca 2012 r. do urzędu marszałkowskiego za pośrednictwem lokalnej grupy działania wniosek o przyznanie pomocy pn. "..." w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Planowana operacja polega na zakupie współcześnie wykonanych eksponatów odwzorowujących eksponaty historyczne z przełomu XIV/XV w. między innymi stroje cywilne męskie, stroje i sprzęt bojowy (elementy uzbrojenia średniowiecznego rycerza), stroje cywilne damskie, akcesoria obozowe oraz przyczepkę z plandeką do przewożenia ekwipunku. Zadanie to przyczyni się do podniesienia aktywności społecznej mieszkańców regionu poprzez uczestnictwo w życiu Zakonu Rycerskiego. Dzięki zakupowi eksponatów i strojów historycznych możliwa będzie organizacja imprez kulturalnych o tematyce średniowiecznej oraz propagowanie żywych lekcji historii - edukacja poprzez pasję i zabawę. Całkowity koszt realizacji zamierzenia wynosi 26 912,21 zł, w tym 2 952,36 zł stanowi koszt podatku VAT, który jest kosztem kwalifikowanym w projekcie. Do wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, tzn. że stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ani w trakcie, ani po zakończeniu zadania. Wszystkie koszty w ramach przedmiotowej operacji zostały już poniesione po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy (kwalifikowalność kosztów uznawana jest od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy). Obecnie trwa procedura sprawdzająca wniosek i Wnioskodawca oczekuje podpisania umowy finansowej z kwotą pomocy w wysokości 21 529,77 zł.

Stowarzyszenie nie było i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zgodnie ze statutem dochód stowarzyszenia może zostać przeznaczony jedynie na cele statutowe. Rozmiar działalności statutowej jest jednak nieznaczny i nie przekracza kwoty w przepisie ustawy o podatku VAT. Wydatki ponoszone przez stowarzyszenie w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zrealizowanie projektu pn. "..." nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu zostały udokumentowane dokumentami księgowymi, w tym większość fakturami VAT wystawionymi na stowarzyszenie. Mienie powstałe w wyniku realizacji operacji tj. stroje cywilne męskie, stroje i sprzęt bojowy (elementy uzbrojenia średniowiecznego rycerza), stroje cywilne damskie, akcesoria obozowe oraz przyczepka z plandeką do przewożenia ekwipunku służyć będą bezpośrednio członkom stowarzyszenia, którzy będą je eksponować podczas organizacji imprez kulturalnych o tematyce średniowiecznej oraz żywych lekcji historii oraz będą znajdowały się w siedzibie stowarzyszenia, a to nie jest opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Stowarzyszenie nie było i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki ponoszone przez stowarzyszenie w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zrealizowanie projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu zostały udokumentowane dokumentami księgowymi, w tym większość fakturami VAT wystawionymi na stowarzyszenie. Mienie powstałe w wyniku realizacji operacji tj. stroje cywilne męskie, stroje i sprzęt bojowy (elementy uzbrojenia średniowiecznego rycerza), stroje cywilne damskie, akcesoria obozowe oraz przyczepka z plandeką do przewożenia ekwipunku służyć będą bezpośrednio członkom stowarzyszenia, którzy będą je eksponować podczas organizacji imprez kulturalnych o tematyce średniowiecznej oraz żywych lekcji historii oraz będą znajdowały się w siedzibie stowarzyszenia.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl