IBPP3/443-141/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-141/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. organu w dniu 6 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT usługi polegającej na realizacji zadania artystycznego przez aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy - impresariat artystyczny,

* zwolnienia usług polegających na realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy, za które Wnioskodawca otrzymuje honorarium

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* opodatkowania podatkiem VAT usługi polegającej na realizacji zadania artystycznego przez aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy - impresariat artystyczny,

zwolnienia usług polegających na realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy, za które Wnioskodawca otrzymuje honorarium.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-141/13/UH, IBPB II/1/415-186/13/AŻ i IBPBI/1/415-189/13/KB z dnia 15 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. ukształtował się następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Podatnik (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą - impresariat artystyczny. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy z aktorem, na mocy której stał się jego wyłącznym przedstawicielem. Ponadto Wnioskodawca na mocy tejże umowy nabywa od aktora prawa majątkowe do jego artystycznych wykonań oraz do wizerunku, które następnie przenosi na konkretne podmioty zawierając z nimi umowy na realizację określonych zadań artystycznych (udział w spektaklach teatralnych, nagrywanie audiobooków itp.) przez aktora.

Wnioskodawca również jest artystą i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi artystyczne.

A zatem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy następujące usługi artystyczne:

1.

Usługi wykonywane przez aktora, z którym ma podpisaną stosowną umowę,

2.

Usługi na zadanie artystyczne, w których sam bierze udział,

3.

Usługi na zadania artystyczne wykonywane zarówno przez siebie jak i aktora (obaj biorą udział w danym spektaklu teatralnym).

Dodatkowo Wnioskodawca również podniósł, że w ramach prowadzonej działalności oraz współpracy z aktorem (aktorami) Wnioskodawca zapewnia im obsługę organizacyjną niezbędną przy wykonywaniu zadań artystycznych.

W odpowiedzi na otrzymane wezwanie do uzupełnienie wniosku o interpretację w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca stwierdził iż:

* umowa zawarta przez Wnioskodawcę z autorem przewiduje wypłatę należnego aktorowi wynagrodzenia w formie honorarium za przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych oraz prawa do wizerunku,

* Wnioskodawca otrzymuje od zamawiającego stosowne wynagrodzenie, gdyż to Wnioskodawca zawiera z zamawiającym umowę dotyczącą wykonania określonego zadania artystycznego. Należy uznać, że otrzymane wynagrodzenie obejmuje również kwotę należną za impresariat,

* w każdym przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje zadania artystyczne działa jako indywidualny artysta wykonawca w rozumieniu ustawy,

* Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium, niemniej również w takim wypadku występuje jako przedsiębiorca i wystawia stosowną fakturę VAT,

* "Realizacja zadania artystycznego" to usługa obejmująca zorganizowanie dojazdu artysty do określonego miejsca, jego pobytu, wreszcie wykonanie zamówionej roli przez artystę działającego jako indywidualny artysta wykonawca. W określonych sytuacjach może również obejmować obsługę techniczną spektaklu,

* taka usługa zawiera również obsługę organizacyjną artysty,

* W odpowiedzi na pytanie nr 7 o treści:

"Czy świadcząc usługi polegające na realizacji zadania artystycznego przez Wnioskodawcę oraz aktora, z którym ma podpisaną umowę, Wnioskodawca będzie stroną umowy zobowiązującej do wykonania zadania artystycznego. Czy Wnioskodawca będzie w takiej sytuacji otrzymywał honorarium od podmiotu zamawiającego, następnie będzie wypłacał honorarium aktorowi, z którym występuje i ma zawartą umowę",

Wnioskodawca wskazał, że podpisuje umowę z zamawiającym, otrzymuje od niego wynagrodzenie, natomiast na podstawie umowy zawartej z artystą wypłaca należne jemu honorarium.

* W odpowiedzi na pytanie nr 8 o treści:

"Proszę wyjaśnić jakie usługi artystyczne wykonuje Pan w związku z usługami wykonywanymi przez aktora, z którym ma Pan podpisaną umowę (usługi te zostały wymienione w pkt 1 opisu stanu faktycznego jako usługi artystyczne świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej)...",

Wnioskodawca wskazał, że miał na myśli sytuację, w której zarówno on jak i artysta biorą czynny udział w realizacji zadania artystycznego działając jako indywidualni artyści wykonawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania z zakresu podatku od towarów i usług:

1.

Czy świadczona przez Wnioskodawcę (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) usługa polegająca na realizacji zadania artystycznego przez aktora, z którym podatnik ma podpisaną umowę o współpracy, obejmującą również przeniesienia praw autorskich do artystycznego wykonania, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

2.

Czy świadczona przez Wnioskodawcę (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) usługa polegająca na realizacji zadania artystycznego przez Wnioskodawcę i aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy obejmująca również przeniesienie praw autorskich do artystycznego wykonania, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

Stanowiska Wnioskodawcy:

1.

W opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z usługą świadczoną przez indywidualnego twórcę/artystę wykonawcę (jak stanowi wspomniany przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT), a usługą świadczona przez impresariat artystyczny. W związku z powyższym taka usługa nie może korzystać z ww. zwolnienia i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

W opisanej sytuacji, mając na uwadze treść interpretacji indywidualnych m.in. nr ITPP1/443-631/12/TS oraz IPTPP2/443-302/12-4/IS należy uznać, że mamy do czynienia z usługą zwolnioną od podatku od towarów i usług stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT usługi polegającej na realizacji zadania artystycznego przez aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy - impresariat artystyczny,

* zwolnienia usług polegających na realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy, za które Wnioskodawca otrzymuje honorarium

- uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Odnosząc się do kwestii zawartej w pytaniu nr 1, dotyczącej sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy usługi polegające na realizacji zadania artystycznego przez aktora, z którym ma podpisaną umowę o współpracy obejmująca również przeniesienie praw autorskich do artystycznego wykonania należy mieć na uwadze treść przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że Wnioskodawca, który jest artystą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy obok usług artystycznych również usługi w zakresie impresariatu artystycznego. Świadczone usługi impresariatu artystycznego polegają na zawieraniu umowy z aktorem, dla którego Wnioskodawca jest jego wyłącznym przedstawicielem. Wnioskodawca nabywa wówczas od aktora prawa majątkowe do jego artystycznych wykonań oraz do wizerunku, które następnie przenosi na konkretne podmioty zawierając z nimi umowy na realizację określonych zadań artystycznych jak udział w spektaklach teatralnych, nagrywanie audiobooków itp. przez aktora. W ramach prowadzonej działalności oraz współpracy z aktorem Wnioskodawca zapewnia obsługę organizacyjną niezbędną przy wykonywaniu zadań artystycznych. Usługa ta obejmuje zorganizowanie dojazdu artysty do określonego miejsca, jego pobytu, wykonanie zamówionej roli przez artystę działającego jako indywidualny artysta wykonawca, w określonych sytuacjach może również obejmować obsługę techniczną spektaklu.

Umowa zawarta przez Wnioskodawcę przewiduje wypłatę należnego aktorowi wynagrodzenia w formie honorarium za przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych oraz prawa do wizerunku. Wnioskodawca otrzymuje od zamawiającego stosowne wynagrodzenie, gdyż to Wnioskodawca zawiera z zamawiającym umowę dotyczącą wykonania określonego zadania artystycznego. Otrzymane wynagrodzenie obejmuje również kwotę należą za impresariat.

Wnioskodawca podpisuje umowę z zamawiającym, otrzymuje od niego wynagrodzenie, natomiast na podstawie umowy zawartej z artystą wypłaca należne jemu honorarium.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego powstały wątpliwości Wnioskodawcy, czy jako wyłączny przedstawiciel konkretnego aktora (aktorów), zapewniając im obsługę organizacyjną niezbędną przy wykonaniu zadań artystycznych może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. W tym przypadku Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy jako przedstawiciel (impresariat artystyczny) usługi wykonywane przez aktora, z którym podpisuje stosowną umowę.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wnioskodawca nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Wnioskodawca w sytuacji świadczenia usług w charakterze wyłącznego przedstawiciela aktora nie może zostać uznany za podmiot prawa publicznego, albowiem jego podmiotowość prawna wynika z przepisów prawa prywatnego - jest osobą fizyczną. Z treści wniosku nie wynika również, że Wnioskodawca jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub, że jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania. Pomimo, iż przepis ten zawiera katalog otwarty, to wyznacza pewien kierunek kwalifikacji poszczególnych podmiotów do objęcia ich zakresem znaczenia wyrażenia "artysta wykonawca". Przepis powyższy poprzez przykładowe wyliczenie wskazuje, że za artystę wykonawcę mogą zostać uznane podmioty których działanie w stosunku do utworu ma charakter twórczy.

Wnioskodawca, w sytuacji objętej pytaniem nr 1, nie może zatem być uznany za twórcę w rozumieniu powyższego przepisu. W tym przypadku nie przysługuje Wnioskodawcy w żadnym zakresie autorstwo utworu, nie może też w tej sytuacji zostać uznany za artystę wykonawcę (występuje bowiem jako wyłączny przedstawiciel i reprezentant konkretnego artysty).

Zatem występowanie względem organizatora - kontrahenta, jako wyłączny przedstawiciel, reprezentant konkretnego artysty, nie korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługa świadczona przez impresariat artystyczny nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kwestii zawartej w pytaniu nr 2 tj. dotyczącej sytuacji gdy usługa polegające na realizacji zadania artystycznego jest świadczona zarówno przez Wnioskodawcę jak i aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy obejmującą również przeniesienie praw autorskich do artystycznego wykonania w pierwszej kolejności przypomnieć należy, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo - podmiotowy, tzn. znajdzie zastosowanie wówczas, gdy oba warunki w nim wskazane są spełnione łącznie tj. po pierwsze - jest to rodzaj świadczonej usługi - usługa kulturalna, a po drugie - podmiot, który tę usługę świadczy musi być twórcą lub artystą wykonawcą.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT posłużyć się należy wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć. Tym samym wskazać należy, iż kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory", zaś usługa to "pomoc okazana komuś", "działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi". Natomiast określenie kulturalny oznacza "odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik".

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy prawie autorskim i prawach pokrewnych - do której odwołuje się ustawodawca w treści w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7-9 ustawy.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Wnioskodawca oraz osoba z którą ma podpisaną umowę o współpracy, są aktorami, a więc niewątpliwie działania opisane w złożonym wniosku, polegające na realizacji zadania artystycznego, w którym zarówno Wnioskodawca jak i artysta, z którym ma podpisaną umowę o współpracy obejmującą również przeniesienie praw autorskich do artystycznego wykonania, są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania.

Zatem Zainteresowany świadcząc usługi jako aktor polegające na osobistym udziale w produkcjach artystycznych lub przy udziale artysty z którym ma podpisaną umowę oraz pobierając wynagrodzenie w formie honorarium - występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Z okoliczności sprawy wynika, że stroną umowy zobowiązującej do wykonania zadania artystycznego przez Wnioskodawcę oraz aktora, z którym ma podpisaną umowę, będzie Wnioskodawca. Zatem podmiotem świadczącym usługę realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy na rzecz zamawiającego jest Wnioskodawca.

Jak wskazano powyżej i co równocześnie wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jak również zatrudniona przez Niego osoba to artyści wykonawcy w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tym samym należy uznać za wypełnioną przesłankę podmiotową art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zatem zasadnym staje się przeanalizowanie czy świadczone przez Zainteresowanego usługi polegające na udziale w produkcjach artystycznych można uznać za usługi kulturalne.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciem "kultura" lub "usługa kulturalna", należy odnieść się do znaczenia słownikowego. Właściwym wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym). Sztuka natomiast, to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne, dydaktyczne, terapeutyczne, naukowe, też: wytwór lub wytwory takiej działalności.

Analizując zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy, któremu wypłaca należne honorarium należy wskazać, iż mają one niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich. Tym samym należy uznać, iż przedmiotowe usługi są usługami kulturalnymi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą, w zakresie której będzie świadczył usługi polegające na realizacji zadania artystycznego poprzez osobisty udział w danym spektaklu teatralnym lub wspólnie z zatrudnionym przez siebie aktorem za które to usługi Wnioskodawca otrzymuje honorarium - ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ww. usługa może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż wskazane we wniosku interpretacje indywidualne dotyczą konkretnych indywidualnych spraw przedstawionych w określonym stanie faktycznym. Należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* opodatkowania podatkiem usługi polegającej na realizacji zadania artystycznego świadczonej przez aktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o współpracy - impresariat artystyczny,

* zwolnienia usług polegających na realizacji zadania artystycznego, w którym bierze czynny udział jako wynagradzany w formie honorarium artysta wykonawca osobiście jak również przy współpracy zatrudnionego przez siebie artysty wykonawcy, za które Wnioskodawca otrzymuje honorarium

- należało uznać się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nr sprawy IBPB II/1/415-186/13/AŻ i IBPBI/1/415-189/13/KB zapadnie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl