IBPP3/443-141/07/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-141/07/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania - edycja 2008" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania - edycja 2008".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika realizuje projekt pt. "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania - edycja 2008" w ramach umowy o dofinansowanie zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Projekt jest współfinansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa. Dofinansowanie przekazywane jest transzami na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Warunkiem przekazania kolejnej transzy dofinansowania jest rozliczanie przekazanych dotychczas środków finansowych.

Podstawowym ww. celem projektu jest zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez:

1.

nieodpłatne szkolenia z zakresu nowoczesnych technik produkcyjnych w tym: modelowania i obliczeń konstrukcyjnych CAE, systemów projektowania i wytwarzania CAD/CAM oraz programowania obrabiarek CNC,

2.

nieodpłatne wykorzystanie zasobów Technologicznej Bazy Danych, dostępnej przez sieć internet dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych,

3.

organizacja "Dni Innowacyjnych Metod Produkcyjnych" będących forum transferu wiedzy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a przedsiębiorstwami.

Efekty projektu posłużą intensyfikacji współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami a sektorem B+R, transferowi specjalistycznej wiedzy do firm sektora lotniczego i maszynowego oraz rozwojowi innowacyjnych metod produkcyjnych dzięki dostępowi do ogólnodostępnej Technologicznej Bazy Danych. Beneficjentami Ostatecznymi projektu będą przedsiębiorstwa (głównie małe i średnie), które będą czerpać korzyść poprzez uczestnictwo w działalności sieci transferu innowacji i wymianie informacji.Uczestnicy spotkań nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie. Stworzona w trakcie realizacji projektu baza udostępniana jest nieodpłatnie. Do realizacji przedmiotowego projektu dokonano zakupów materiałów biurowych, materiałów promocyjnych, wyżywienia dla uczestników szkoleń, materiałów szkoleniowych, sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, w których to zakupach zawarty był podatek VAT.

Faktury dotyczące zakupów towarów i usług w kwotach brutto refundowane były ze środków projektu. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu pozostałe składniki majątkowe - sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie służyć będzie celom statutowym uczelni, tj. wykorzystywane będzie do działalności edukacyjnej, która to działalność zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ww. składniki majątkowe nie będą wykorzystywane do innej działalności.Projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją Politechnika nie uzyskała wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów zgodnie z umową o dofinansowaniu Projektu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Politechnika wykorzystała wszystkie zakupione w ramach projektu składniki majątkowe wyłącznie na cele związane z jego realizacją.Składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były ani nie będą w całości ani w jakiejkolwiek części w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tak że Wnioskodawca w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie ma możliwości odliczenia poniesionego w trakcie realizacji projektu podatku VAT, który w związku z powyższym uznała w całości jako koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją ww. projektu, gdy zakupy te są związane z wykonywaniem czynności wyłącznie zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach realizacji projektu (szkolenia), jak też po jego zakończeniu (prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów), nie stanowią również czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT.Mając na uwadze powyższe zakupy towarów i usług dokonane podczas realizacji przedmiotowego projektu, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi gdyż albo, będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku albo z czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl