IBPP3/443-1400/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1400/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 listopada 2013 r., (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej, uczestniczył w realizacji dwóch projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytet 2 - Wznowienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie, Działanie 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pierwszy projekt pod nazwą "..." realizowany był w okresie od 1 marca 2006 do 31 marca 2008 r. i miał na celu utworzenie sieci wspierania innowacji i transferu technologii dla potrzeb transportu publicznego. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca, jako jeden z partnerów, wykonał następujące czynności:

* rozpoznanie systemów zarządzania transportem publicznym - funkcjonujących w Europie,

* udział w wypracowaniu zasad wymiany informacji pomiędzy użytkownikami proponowanych systemów,

* ocena celowości i efektywności rozwiązań telematycznych dla potrzeby X,

* przygotowanie założeń struktury systemu telematycznego transportu miejskiego (regionalnego) w powiązaniu z otoczeniem transportowym i komunalnym,

* identyfikacja kierunków ewolucji systemu zarządzania transportem publicznym na świecie i w Europie.

W trakcie realizacji projektu prowadzony był monitoring oraz gromadzono wiedzę na temat funkcjonujących na świecie systemów teleinfomatycznych odpowiedzialnych za zarządzanie transportem publicznym - euroregionalne systemy współtworzące transeuropejską sieć transportu. Gromadzone informacje były publikowane i udostępniane nieodpłatnie w wersji elektronicznej na stronie internetowej, a także były prezentowane na otwartych, bezpłatnych konferencjach organizowanych na terenie województwa.

Z charakteru prac wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu wynika, iż w trakcie jego realizacji nie były dokonywane żadne świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach projektu nie został wytworzony żaden towar ani usługa mająca wartość handlową. Efektem realizowanych prac jest zdobyta wiedza, która przedstawiona została w publikacji książkowej pt. "...". Książka została wydrukowana w ilości 50 egzemplarzy i przekazana nieodpłatnie ośrodkom naukowym i punktom bibliotecznym. Ostatecznymi beneficjentami projektu były, między innymi, jednostki samorządu terytorialnego województwa (obecne na bezpłatnych, otwartych konferencjach), przedsiębiorcy, stowarzyszenia i ośrodki naukowe z całego kraju.

W fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu "...", w części przypadającej na Wnioskodawcę, jako nabywca figurował Wnioskodawca. Zakupione w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższego projektu z działania 2.6 ZPORR, w realizacji którego uczestniczył Wnioskodawca, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podatnika podatku od towarów i usług, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach projektu, zgodnie z uwarunkowaniami przedstawionymi w opisie stanu faktycznego, służyły wyłącznie do wykonania czynności, których następstwem nie było określenie podatku należnego. Czynności przewidziane w projekcie nie generują dla Wnioskodawcy korzyści finansowych, wykonywane były nieodpłatnie.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej, pozytywnej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa iż w odniesieniu do zrealizowanego projektu ZPORR 2.6., którego dotyczy przedmiotowy wniosek, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, uczestniczył w projekcie pn. "...", który miał na celu utworzenie sieci wspierania innowacji i transferu technologii dla potrzeb transportu publicznego aglomeracji śląskiej. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca występował, jako jeden z partnerów. W trakcie realizacji projektu prowadzony był monitoring oraz gromadzono wiedzę na temat funkcjonujących na świecie systemów teleinfomatycznych odpowiedzialnych za zarządzanie transportem publicznym - euroregionalne systemy współtworzące transeuropejską sieć transportu. Gromadzone informacje były publikowane i udostępniane nieodpłatnie w wersji elektronicznej na stronie internetowej, a także były prezentowane na otwartych, bezpłatnych konferencjach organizowanych na terenie województwa. Efektem realizowanych prac jest zdobyta wiedza, która przedstawiona została w publikacji książkowej pt. "...". Książka wydana w 50 egzemplarzach została przekazana nieodpłatnie ośrodkom naukowym i punktom bibliotecznym. W fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Wnioskodawcę, jako nabywca figurował Wnioskodawca. Zakupione w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe argumenty, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl