IBPP3/443-1396/13/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o jego zwrot przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1396/13/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o jego zwrot przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o jego zwrot przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz ubiegania się o jego zwrot przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Z.) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 otrzymał dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt jest już realizowany od 1 lipca 2013 r. a planowe zakończenie ma nastąpić 30 czerwca 2015 r.

Przedmiotem projektu jest rozwój uruchomionej w 2011 r. inicjatywy klastrowej w branży wzornictwa przemysłowego i projektowania użytkowego na obszarze województwa. Założeniem przedsięwzięcia jest kontynuacja budowy przestrzeni kooperacji partnerów reprezentujących różne środowiska takie jak przedsiębiorstwa, uczelnie, jednostki B+R w celu implementowania dizajnu w gospodarce. Cel będzie realizowany poprzez organizację bezpłatnych spotkań roboczych, seminariów dotyczących zarządzania dizajnem, projektowania ulic, internacjonalizacji, itp. Ponadto planowana jest promocja klastra podczas polskich i europejskich targów dizajnu. W obecnym czasie jak również w przyszłości Wnioskodawca nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych z tytułu realizacji projektu, a konkretnie nie będzie osiągał z tego tytułu żadnego dochodu.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne VAT-7. W związku z realizacją projektu są i będą dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami VAT jak również zawierane będą umowy cywilnoprawne z wykładowcami. Powyższe zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych, zobowiązany był do jednoznacznego określenia kwalifikowalności podatku VAT i złożył stosowne oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów w ramach projektu. W rezultacie podatek VAT został objęte dofinansowaniem jako koszt kwalifikowany całego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący ww. projekt będący podatnikiem VAT nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ani ubiegania się o jego zwrot przy zakupie towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ww. projektu współfinansowanego ze środków unijnych nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług do projektu jak również nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku. Nie zachodzi tutaj związek dokonywanych w ramach projektu zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w myśl art. 86 pkt 1 ustawy o VAT.

Zamiarem Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu "..." jak również braku możliwości ubiegania się o jego zwrot.

W przedmiotowej sprawie została już wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPP3/443-503/12/AŚ z 17 sierpnia 2013 r. na potrzeby I-szej edycji tego samego projektu. Instytucja Pośrednicząca zobligowała Wnioskodawcę ponownie do uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej w powyższej sprawie do końca okresu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 otrzymał dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt jest już realizowany od 1 lipca 2011 r. a planowe zakończenie ma nastąpić 30 czerwca 2015 r. Cel projektu będzie realizowany poprzez organizację bezpłatnych spotkań roboczych, seminariów dotyczących zarządzania dizajnem, projektowania ulic, internacjonalizacji, itp. Ponadto planowana jest promocja klastra podczas polskich i europejskich targów dizajnu. W obecnym czasie jak również w przyszłości Wnioskodawca nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych z tytułu realizacji projektu, a konkretnie nie będzie osiągał z tego tytułu żadnego dochodu. W związku z realizacją projektu są i będą dokonywane zakupy towarów i usług. Powyższe zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupy dokonywane w celu realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl