IBPP3/443-139/07/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-139/07/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika realizowała projekt pod nazwą "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania". Projekt ten współfinansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego - 75% oraz z budżetu państwa - 25%, w ramach umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Dofinansowanie przekazywane było transzami na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Warunkiem przekazania kolejnej transzy dofinansowania było rozliczenie przekazanych dotychczas środków finansowych. Przedmiotem projektu było uruchomienie programu szkoleniowego, w zakresie komputerowego procesu wytwarzania, w szczególności technologii lotniczych. W tym celu stworzono Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania, które umożliwiło transfer know - how oraz ułatwiło wdrażanie nowoczesnych technologii przez małe i średnie przedsiębiorstwa, poprzez połączenia internetowe z powstałą w trakcie realizacji projektu technologiczną bazą danych, a także przez bezpośredni udział kadry inżynieryjno - technicznej w szkoleniach organizowanych w zakresie:

* modelowania i obliczeń konstrukcyjnych CAE,

* systemów projektowania i wytwarzania CAD/CAM,

* programowania maszyn sterowanych CNC.

Uczestnicy szkoleń nie ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie. Stworzona w trakcie realizacji projektu baza udostępniana jest nieodpłatnie. Do realizacji przedmiotowego projektu dokonano zakupów m.in.: materiałów biurowych, materiałów promocyjnych, wyżywienia dla uczestników szkoleń, materiałów szkoleniowych, sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, w których to zakupach zawarty był podatek VAT. Podatek ten był w całości kosztem kwalifikowanym, refundowanym ze środków Unii Europejskiej. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu pozostałe składniki majątkowe - sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie służyć będzie celom statutowym uczelni tj. wykorzystywane będzie do działalności edukacyjnej, która to działalność zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ww. składniki majątkowe nie będą wykorzystywane do innej działalności. Projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją Politechnika nie uzyskała wynagrodzenia a jedynie zwrot poniesionych kosztów zgodnie z umową o dofinansowanie projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Politechnika wykorzystała wszystkie w ramach projektu składniki majątkowe wyłącznie na cele związane z jego realizacją. Składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były ani nie będą w całości ani w jakiejkolwiek części w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "Centrum transferu nowoczesnych technologii wytwarzania", gdy zakupy te są związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach realizacji projektu, jak też po jego zakończeniu są zwolnione z podatku VAT. Zakupy towarów i usług dokonane podczas realizacji przedmiotowego projektu, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe składniki majątkowe nie będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w związku z czym także po zakończeniu realizacji projektu Uczelnia nie ma możliwości odliczenia ani zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi gdyż będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych z podatku. Zatem z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl