IBPP3/443-1386/13/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1386/13/MN Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 listopada 2013 r. (data wpływu 8 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zadania ze środków Unii Europejskiej pn.: "XXX". Umowę przyznania pomocy nr (...) podpisano w dniu 10 września 2013 r.

Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę kwalifikują się do refundacji w ramach działania 313,322,323 "Odnowa i rozwój wsi" objętej PROW na lata 2007-2013, a zgodnie z przepisami do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją ww. operacji zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) w roku 2014 interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca jest zobligowany do uzyskania takiej interpretacji.

Kościół parafialny pw. Nawiedzenia N.M.P., jest charakterystycznym przykładem późnobarokowej, wiejskiej architektury murowanej. Wyposażenie ruchome kościoła, w skład którego wchodzą zabytki malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego oraz zabytkowe ogrodzenie gromadzone na przestrzeni kilku stuleci, stanowi integralny zespół sztuki sakralnej, obrazującej dzieje parafii na przestrzeni wieków. Z uwagi na swoją wartość artystyczną i historyczną kościół wpisany jest do rejestru zabytków (nr rej. A... z dnia 14 grudnia 1961 r.). Realizacja projektu polegała będzie na "XXX". W ramach zadania planuje się wykonanie następujących prac budowlanych: prace rozbiórkowe, odtworzeniowe i wykonawcze przy opasce budynku, roboty tynkarskie i malarskie elewacji, remont dachu, prace renowacyjne drewnianej wieży kościelnej i elementów drewnianych dachu, remont i wymiana stolarki okiennej, remont stolarki drzwiowej, prace uzupełniające i porządkowe.

W wyniku realizacji projektu zostanie osiągnięty cel zachowanie dziedzictwa kulturowego, poprawi się estetyka zewnętrzna całego budynku kościelnego jak również zostaną zaspokojone potrzeby społeczne związane z kultem religijnym.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a efekty rzeczowe inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich osób pragnących z nich korzystać.

Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Parafia stoi na stanowisku, że nie ma prawa odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Faktury dotyczące realizacji ww. operacji wystawione będą na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zadania ze środków Unii Europejskiej pn.: "XXX". Realizacja projektu polegała będzie na odnowieniu elewacji zewnętrznych i dachu zabytkowego kościoła parafialnego. W ramach zadania planuje się wykonanie następujących prac budowlanych: prace rozbiórkowe, odtworzeniowe i wykonawcze przy opasce budynku, roboty tynkarskie i malarskie elewacji, remont dachu, prace renowacyjne drewnianej wieży kościelnej i elementów drewnianych dachu, remont i wymiana stolarki okiennej, remont stolarki drzwiowej, prace uzupełniające i porządkowe.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a efekty rzeczowe inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich osób pragnących z nich korzystać. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT- 7. Faktury dotyczące realizacji ww. operacji wystawione będą na Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX", Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl